אם אתם מעורים בזירת ההסברה הישראלית, וודאי שמעתם על עזרי טובי. טובי, שסרטוני ההסברה שלו כבר רכשו להם אוהדים רבים בפייסבוק, זוכה למאות אלפי צפיות, לייקים ושיתופים על התכנים המקוריים שהוא מעלה בתדירות גבוהה. אין מאחוריו שום גוף חזק או אג'נדה מסודרת. רק הוא, המצלמה והפרשנות הבלתי מתפשרת שלו למה שקורה בשטח, אבל לא תמיד מובא לידיעת הציבור. "התחלתי בצוק איתן. במהלך המבצע כבר לא יכולתי לשבת בשקט. האחים שלנו בחזית ואנחנו נמשיך כרגיל? אז כמו עוד הרבה ישראלים טובים, עשיתי סיבוב בדרום עם משאית של תרומות. אבל זה לא הספיק לי. רציתי לתרום גם בממד התודעתי ופשוט לקחתי מצלמה, כתבתי כמה מילים באנגלית והעליתי לדף הפייסבוק שלי - שפתחתי לראשונה שלושה שבועות קודם. הפוסט קיבל אלפי צפיות והבנתי שיש כאן קרקע מצוינת לעשייה". 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הוא בן 45, יליד ירושלים, אב לחמישה ומתגורר ביצהר. בגיל 8 יצא לשליחות עם הוריו למשך ארבע שנים בקנדה, שם רכש את השפה האנגלית, שעוזרת לו עד היום בסרטוני ההסברה. בעבר אף כיהן כדובר הישוב יצהר. "הגשתי מועמדות לתפקיד למרות הריחוק התודעתי מעולם התקשורת ופשוט נבחרתי. בגיל 25 חזרתי בתשובה, התחתנתי בגיל 27 ומאז אני מתגורר בישובים ביהודה ושומרון. גרנו בתקוע, מעון, איתמר וכעת ביצהר. לתפקיד דובר הישוב, אותו ביצעתי לפני שנתיים הגעתי ללא רקע תקשורתי בכלל. עד אז הייתי שייך יותר ל'גבעות' מאשר לתקשורת. זה היה זר לי לחלוטין".

לפני שהתחיל לעסוק בהסברה בצורה מסודרת הופיע בתחום המוסיקלי במשך שנים רבות, כולל סדנה מוסיקלית משותפת עם אשתו - מה שהיווה מקור ההכנסה העיקרי שלו, עד היום. "אחרי שנתיים בדוברות הישוב החלטתי לצאת לדרך חדשה. אלו בהחלט היו שנתיים מאתגרות ביותר שהצמיחו אותי מאד בתחום. כחודשיים לאחר כניסתי לתפקיד החלה אחת התקופות הקשות בתולדות הישוב - זו בהחלט הייתה קפיצת ראש למים עמוקים". 

ומה לגבי החיכוכים שהיו לתושבי יצהר עם כוחות הביטחון? איך התמודדת עם הבעיה הזו, אם בכלל? או שהתעסקת ביחסי ציבור לישוב וזהו?

"היום אני יכול לומר שהמטרה הראשית שהניעה אותי הייתה ליצור שינוי בכל מה שקשור בהתנגשויות עם כוחות הביטחון. העבודה שעשינו ביצהר הייתה לתת ביטוי לקולות של רוב תושבי הישוב ולאפשר להם להשמיע אותם במרחב הציבורי שלנו באופן תקיף יותר, ולהבהיר כלפי פנים שאין מקום לתופעות האלו; שאסור לעבור עליהן יותר בשתיקה. אבל שוב - לא כדי לעשות הצגה לתקשורת, אלא מתוך אמונה שזה הדבר הנכון והאמיתי".

והיום אתה יכול להגיד שהצלחת? יש התקדמות בנושא?

"אני מאמין שכן. שמעת לאחרונה על התכתשות ביצהר עם כוחות הביטחון? לא. אגב יש 2 פינות קפה 24/6 לחיילי צה"ל בתוך יצהר, ואני מאמין באמונה שלמה שהמציאות הזו מאחורינו".

אל-ג'זירה בסלון

בינתיים עזב טובי את תפקיד הדובר של הישוב, ועבר לעסוק בהסברה באופן אינטנסיבי. את הסרטון הראשון שלו הוא זוכר היטב. "זה סרטון שכבר מחקתי. חובבני לגמרי. אבל הסרטון אחריו, היה הסרטון שהכה גלים. קוראים לו Imagine ("דמיין") והוא באנגלית. וכן, אפשר לשמוע ברקע את השיר של ג'ון לנון – אבל המציאות שלנו שונה הרבה יותר מהאוטופיה המוצגת בשיר. האבסורד בו אנו חיים. פרסמתי אותו בדף פייסבוק חדש עם 12 עוקבים ותוך כמה ימים הוא הגיע ל-11,000 שיתופים ומאות אלפי צפיות, כך שמבחינתי Imagine הוא הסרטון הראשון האמיתי".

זה כבר הגיע שנה אחרי צוק איתן, לא?

"קצת פחות. באמצע הוצאתי סרטון הסברה בעברית - שבוע לפני הבחירות - נגד יאיר לפיד ואמירתו הפלגנית ש"הכסף נמצא בין יצהר ואיתמר". הסרטון הזה זכה ליותר מחצי מיליון צפיות".

וחוץ מהסרטונים אתה מוצא את עצמך בעוד חזיתות הסברה?

"בהחלט. כיון שחלק מתפיסתי הינה פתיחת דלתות לכל מי שחפץ לראות ולשמוע על ישראל, יש לי קשר עם כתבים זרים שמגיעים לביתי. אפילו אל-ג'זירה ישבו אצלי בסלון. הייתה גם כתבת צרפתייה שכבר שנתיים בארץ וגרה בראמאלה, שהגיעה אחרי ביקור ראשוני לסעודת שבת בביתנו. זו הייתה עבורה הפעם הראשונה שהיא נכנסה להתנחלות, אתה מבין את המשמעות? בנוסף, לפני כחודשיים ביקשו מהשגרירות הגרמנית להיפגש איתי כחלק מניסיון להכיר דמויות חדשות ביהודה ושומרון. גם מהשגרירות הקנדית כבר הגיעו פעמיים לסיור איתי. ובמקביל לכתבים יש גם לא מעט נוצרים אוהבי ישראל שמבקרים בביתי לעיתים קרובות".

וואו, מדהים. איך הם מגיעים אליך? דרך דף הפייסבוק?

"השגרירות הגרמנית דרך הפייסבוק. העיתונאים שמעו מפה לאוזן שדלתות הישוב יצהר נפתחו והם ניצלו את ההזדמנות. אין ספק שגם בגלל האנגלית השגורה בפי, כל העניין הזה התאפשר".

"אוכל הסברה, ישן הסברה וחולם הסברה"

טובי מספר כי הוא מוציא סרטון בערך פעם בחודש. "תלוי מה מורכבות הסרטון - יש סרטונים שאני עובד עליהם חודשיים או יותר. כיון שאני זה שעושה את כל השלבים של הפקת סרטון: החל ממחקר, תסריט, בימוי, ליווי העורך המקצועי והפצה - לצערי זה גוזל ממני זמן יקר על עניינים שבעלי מקצוע יכלו לעשות, במקום שאהיה אני עסוק ביצירת חומרים נוספים".

כלומר, כל המערך הזה הוא למעשה מופע של איש אחד? רק אתה עומד מאחורי זה?

"כרגע כן. אין אף גוף שעומד מאחורי. ברוך השם גייסתי מהציבור 40,000 שקל בפרויקט הדסטארט וכאן המקום להודות לכל שותפי, אבל ההשקעה גדולה לאין ערוך מהמשאבים הקיימים בידיי כרגע. לכן, כעת אני עובד על 'הרחבת המעגל'. יש לי גם יוזמה הסברתית מעולה שאני מנסה לקדם שאני מאמין שהיא נצרכת מאוד. בגדול? אני אוכל הסברה, ישן הסברה וחולם הסברה.

"כיום אין מקום אחד שמרכז ידע ואינפורמציה בנושאים הסברתיים אקוטיים. החומרים שקיימים לא תמיד מעניינים ולא מייצרים וויראליות, ולכן אני חושב שמשרד החוץ והמשרד לעניינים אסטרטגים צריכים לנצל את הכישרונות שמסתובבים בחוץ ולרתום אותם למאבק. אין היום מספיק יצירתיות בתחום הזה! אנחנו מתקדמים בכל התחומים ויצירתיים להפליא חוץ מזירה אחת - הסברה. ואני ממש לא הראשון שאומר את זה".

האם יש תגובה יוצאת דופן שקיבלת על הסרטונים, שאתה זוכר במיוחד?

"אני מקבל פידבקים מכל העולם וזה מרגש. היה מקרה שמורה גרמני הראה לכיתתו את Imagine ואחד התלמידים השיב לי בסרטון תודה בשם כל הכיתה.

ועובדת היותך תושב יצהר עולה בכל המפגשים האלה ובתגובות לסרטונים? איך זה מתקבל בארץ ובעולם?

"אני תמיד בעד 'להפוך את ה"דפקט" ל"אפקט". יש משהו דווקא מפתיע כאשר 'מתנחל' כמוני עושה הסברה באנגלית ומעביר מסרים שיכולים להישמע בעולם העולם, ואפילו פתאום שר ג'ון לנון. אי אפשר להציג את ישראל רק על-ידי סוג מאד מסוים של פרזנטורים, בלי התייחסות לציבור שלם ומאוד משמעותי בחברה הישראלית, שנמצא בעצמו בלב הסכסוך.

"במובן הזה יש שלושה עקרונות שאני משתדל ליישמם. ראשית, ועם כל היומרה, אני מדבר בשמה של מדינת ישראל. שנית, אני מסביר נושאים שנמצאים בלב הקונצנזוס הישראלי, ושלישית – תמיד תוכל לראות את דגל ישראל מתנופף בסרטונים שלי, בווריאציות שונות. אני אוהב את המדינה ורוצה בטובתה".

אבל מבחינת הפידבקים שאתה מקבל, האם בכל זאת אתה מרגיש שיש אנשים שפחות מקבלים את זה? 

"אין לי כל-כך דרך לבחון את זה. הדרך היחידה היא באמצעות הוויראליות הגדולה של מה שאני עושה. ממוצע הצפיות שלי גבוה ממוצע הצפיות של משרד ההסברה, אז אני מניח שזה לא ממש מעכב. בעידן שלנו העיקר זה התוכן והיצירתיות. אם הוא טוב אז פחות משנה ממי הוגש".

עזרי טובי (צילום: באדיבות עזרי טובי)
"יש משהו מפתיע כאשר 'מתנחל' כמוני עושה הסברה". עזרי טובי | צילום: באדיבות עזרי טובי
 

הבנתי. ואורחים מחו"ל שבאים לבקר, אתה מרגיש או רואה שהם באו עם דעה אחת ויצאו עם אחרת?

"תראה, השינויים הם לא כאלו קיצוניים. במפגש אחד אין 'מקצה לקצה', אבל אני בהחלט מבחין וגם שומע בעיקר בהפתעה של אותם מבקרים, על נעימות המפגש והדו-שיח, למרות שאני לא חוסך או מתקמצן בביקורת הדדית. אני לא מעגל פינות איפה שאני מאמין שאסור לעגל".

ולסיום, מה אתה מאחל לעצמך ולפרויקט ההסברה שלך לשנה הקרובה?

"שאהיה מובטל ושלא נצטרך יותר הסברה, כי הצביעות תיפסק. אבל אם לא, אז שאוכל לקבל את כל הכלים הנדרשים כדי לממש את היוזמות, הרעיונות והמוטיבציה שיש לי לעשייה הזו, שבוערת בעצמותיי".

ומה היית רוצה להגיד לעם ישראל?

"מת עליך!"

לעמוד הפייסבוק של עזרי טובי

>> רוצים לשתף כתבות מעולות עם חברים בחו"ל? לחצו כאן