יורם טהרלב כתב: "קום והתהלך בארץ/ בתרמיל ובמקל/ וודאי תפגוש בדרך/ שוב את ארץ ישראל". ואמנם, יחסית לשטחה המצומצם, ארץ ישראל מציעה מגוון יוצא דופן של תצפיות נוף ואתרים: החל במראות הירוקים, שמורות הטבע וההרים של רמת הגולן, דרך סמטאות העיר העתיקה בירושלים ועד הנוף המדברי והייחודי של הנגב. מצאנו חמישה אתרים בישראל שאוהבי הארץ ומיטיבי הלכת מביניכם חייבים לבקר בהם.

 

הלגונה בנחל דן
לגונה דן (צילום: יח"צ ערן גל-אור)
מים קרירים ונעימים. הלגונה בנחל דן | צילום: יח"צ ערן גל-אור

כנראה שהדבר היחיד שהצליח לגנוב את ההצגה לברוק שילדס בסרט "הלגונה הכחולה", היה הנוף המרהיב של הלגונה בפיג'י שבדרום האוקיינוס השקט. נראה, כי הלגונה בנחל דן שבגליל העליון, כמו נועדה עבור אלה מביניכם שלא יכולים להרחיק עד פיג'י. הלגונה מהווה למעשה את אחת מהנקודות האפשריות שבהן תוכלו לעצור כשאתם מטיילים במסלול נחל דן, והיא ללא ספק גם המהממת שביניהן: בריכה רחבה עם מים בצבע טורקיז, מוקפת בצמחייה סבוכה שמאחוריה נשקף נוף הררי. אם תגיעו בשעות הבוקר כנראה שגם תהיו היחידים באזור, דבר שלגמרי ייתן לכם טעם של חו"ל. אחר כך, אגב, תוכלו לקפוץ לאחד הקיבוצים דן או דפנה שנמצאים בסמוך, ולגמרי שווים ביקור.

 

קיבוץ לוטן
קיבוץ לוטן (צילום: באדיבות קיבוץ לוטן)
קיבוץ לוטן. חזון אקולוגי ונוף מדברי עוצר נשימה | צילום: באדיבות קיבוץ לוטן

קיבוץ לוטן נמצא בערבה הדרומית, כ-50 קילומטר מצפון לאילת ומוקף בהרי אדום ורמת הנגב. זהו קיבוץ רפורמי שנוסד בשנת 1983, וחיים בו כ-160 תושבים שמקיימים חיי קהילה שעל פניו, יגרמו לרבים מאיתנו להרהר פעם נוספת ביתרונותיהם של החיים העירוניים. מעבר לכך, הייחוד של קיבוץ לוטן הוא החזון האקולוגי שחבריו מממשים, ובמסגרתו נמצאים בקיבוץ, בין השאר, מרכז לאקולוגיה יצירתית, מגרש משחקים אקולוגי שנבנה בדרכים טבעיות, שמורות ציפורים ושבילי טיולים בטבע. המבקרים יוכלו ליהנות מצימרים טבעיים הבנויים מבוץ, מההוויה הייחודית של קיבוץ לוטן ומהסדנאות והפעילויות השונות שמציע הקיבוץ, וכמובן – מהנוף המדברי עוצר הנשימה, שאין שני לו בארץ. לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של הקיבוץ, וכדאי לדעת שהם בעיצומו של תהליך קליטה של משפחות חדשות, למתעניינים.

 

הכותל הקטן
הכותל הקטן (צילום: רחובות העיר ימלאו)
הכותל הקטן. אווירת קדושה וקרבה לאבן השתייה | צילום: רחובות העיר ימלאו

הכותל הקטן, שנקרא גם "כותל הברזל", הוא חלק אחר ומוכר הרבה פחות של הכותל המערבי, שנמצא בסמטה שתושביה מכנים אותה "חוש שיהאבי". הרחבה עצמה קטנה ואינטימית יותר מרחבת הכותל המוכרת, עם תנועה פחותה בהרבה של אנשים, ומה שמביא רבים מהמתפללים אל הכותל הקטן הוא הקרבה למקום המשוער של אבן השתייה. בנוסף, מעבר לחשיבותו בשל קרבתו לבית המקדש, הכותל הקטן סמוך לשער הברזל, שדרכו אפשר להציץ אל הר הבית. אגב, הדמיון בין הרחבה הצרה והציורית הזו לבין מראה הכותל המערבי לפני 1967, הביא לכך שאת שחזור התמונה המפורסמת של הצנחנים בכותל לאחר ארבעים שנה - ערכו בכותל הקטן. טלפון לבירורים: "רחובות העיר ימלאו" 072-2555616. 

 

הר בנטל
הר בנטל (צילום: עומר שביט)
רואים רחוק ונושמים נקי. הר בנטל | צילום: עומר שביט

הייחוד של הר בנטל, שנמצא בצפון-מזרח רמת הגולן, הוא תצפית הנוף המדהימה שהוא מאפשר למבקריו, מהגבוהות שברמת הגולן. מפסגת ההר תוכלו לראות את צפון הגולן, עמק החולה, הרי דרום לבנון והר החרמון. אבל, נראה כי הנקודה המסקרנת ביותר אליה תוכלו להשקיף היא העיר הסורית קונייטרה, שם נמצאת עדיין נוכחות מסוימת של צבא אסד, תזכורת למלחמה שמתנהלת כבר יותר מחמש שנים ממש מעבר לגבול. בהקשר זה, אגב, תוכלו לפגוש בהר גם משקיפים של האו"ם, שהם בדרך כלל מסבירי פנים. למעשה, בעבר ההר היווה מוצב צבאי, והיום תוכלו לראות בו תעלות המובילות לבונקר של צה"ל שהיה פעיל לאחר מלחמת ששת הימים, וגם דמויות ברזל של חיילים בעת קרב. טלפון לבירורים: מועצה איזורית גולן: 04-6962885 או בית הקפה "קופי ענאן" שנמצא על ההר: 04-6820664

 

שמורת גמלא
נשר בגמלא (צילום: עידו שקד)
שמורת גמלא: נשרים אציליים אבל לא רק | צילום: עידו שקד

גמלא היא שמורת טבע שנמצאת במרכז רמת הגולן, כ-20 קילומטר דרומית לקצרין. לאורך המסלול, תוכלו לראות תצפיות נוף יפהפיות, שני נחלים, את מפל גמלא המהווה את המפל האיתן הגבוה ביותר בארץ, כנסייה עתיקה ושדה דולמנים גדול. השמורה מלאה בבעלי חיים, כשגולת הכותרת הם הנשרים האציליים, שבהם אפשר לצפות ממש מקרוב, דרך נקודת תצפית מיוחדת. במקום נערכות פעולות רחבות לטובת שיקום אוכלוסיית הנשרים, שלאורך השנים נפגעה קשות מפגיעה של האדם בטבע. מעבר לכך, חובבי ההיסטוריה ימצאו בגמלא, שמהווה גם אתר ארכיאולוגי, סיפור מעניין: בתחילת המרד הגדול נגד האימפריה הרומית, אלפים מתושבי העיר גמלא זינקו אל מותם הטראגי. את שרידי העיר המשוחזרים תוכלו לראות גם כן בשמורה.

וכדי שיהיה לכם ממש נוח - גם הכנו את הרשימה מקוצרת ומהממת (היא באמת מהממת, כנסו)

אז קומו והתהלכו בארץ עם תרמיל ומקל (סלפי, כמובן), ובדרך תפגשו אנשים טובים, בעלי חיים וכמובן - את הנופים של ארץ ישראל היפה. ספרו לנו איך היה, ובינתיים אתם יכולים להכין רשימה של חמשת האתרים שאתם הכי אוהבים בישראל.

קרדיטים לתמונות ברשימה שלנו - גמלא: דני גינזבורג, הכותל הקטן: ימלאו רחובות העיר, הלגונה: הדר יהב

 

>> לכל הכתבות שלנו כנסו לכאן
>> עמוד הפייסבוק שלנו באנגלית