בסוף השבוע שעבר, שרונה מרקט, השוק התל-אביבי המפורסם שעבר מתקפת טרור רק לפני שבועיים, לבש חג. בלונים, מוזיקה, אוכל טוב, חיוכים מכל עבר. כולם מתרגשים לרגל חגיגות השנה, שקורות בתזמון שרק בישראל יכול לקרות – אחרי פיגוע שהתרחש במתחם.

"אכן, עברנו פיגוע קשה ומזעזע ואנו מצרים וכואבים אותו, ומשתתפים בצערן העמוק של המשפחות השכולות", אומר לי מנכ"ל שרונה מרקט, שלומי חג'ג', "ויחד עם זאת אני רוצה לומר תודה. תודה ענקית לעם ישראל, על הפגנת התמיכה הגדולה כל-כך שאנו זוכים לה בימים אלו. על חוסנו האדיר הבא לידי ביטוי בחזרה המהירה לשגרה", הוא מוסיף.

שרונה חוגגת שנה - ירון קסטנבוים שרון מומן ושלומי ח (צילום: אלירן אביטל)
ירון קסטנבוים, שרון מומן ושלומי חג'ג' (משמאל) | צילום: אלירן אביטל

האירוע הנוצץ היה חלק מחגיגות השנה שנמשכו כשבועיים, ויתקיימו עד יום חמישי הקרוב, כאשר חנויות המרקט והמעדניות (לא כולל מסעדות) יעניקו 25% הנחה על כלל המוצרים המוצעים בהן. האווירה שמחה וקופצנית, הצבעוניות והחגיגות לא נותנות לשקוע בתוך האבל. אלו החיים בישראל, חייבים להמשיך קדימה. תפסתי לשיחה כמה חוגגים מוכרים יותר ומוכרים פחות בתוך המרקט, לשמוע על ההרגשה להגיע למקום אחרי הפיגוע ואחרי הכל, על החשיבות לבוא ולא להפסיק לחיות – בגלל מה שקרה.

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
דוכנים מיוחדים כחלק מחגיגות השנה | צילום: אלירן אביטל

רני גרינברג, אחד הבעלים של הראמן המפורסם של השף ישראל אהרוני, מספר שיום אחרי הפיגוע המרקט חזר לשגרה. "חזרנו מיד במטרה להפגין חוזק ולהמשיך בפעילות שלנו למרות הכאב. הטרור לא יעצור את השגרה. בבוקר של אחרי היה מוזר. קשה. יש לי שתי מלצריות שלקחו את זה מאוד קשה. הן הסתגרו במטבח בזמן הפיגוע". גרינברג מספר שבזמן הפיגוע אירח חברים מארצות-הברית, שהגיבו בצורה מדהימה לפיגוע. "הם מיד הראו תמיכה וסולידריות. הם הגיעו למרקט בבוקר של אחרי, פרסמו פוסטים בפייסבוק ובאינסטגרם ופרגנו לנו. בערב עצמו הם שלחו לי הודעות ושאלו "מתי אתה פותח?", כי גם להם ברור שחייבים להמשיך.

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
אווירה תוססת ואופטימיות מורגשת | צילום: אלירן אביטל

"לדאבוני, יש לנו בישראל ניסיון במציאות הזו מהיום שאנחנו זוכרים את עצמנו", אומר השף שגב משה, אשר מפעיל מסעדה במקום. "תראי, מההיסטוריה שלנו אני לומד שזה גם יהיה בעתיד והלוואי ואני טועה, אך כל עוד אני לא טועה, מה שנשאר לנו זה לשמוח. חובה עלינו להמשיך לסובב את גלגל החיים, וללכת במדינתנו בחירות ולא בפחד". משה סיפר על העובדים הרבים של המתחם שתלויים בפעילותו וכמובן עשרות אלפי הלקוחות שרוצים לבלות. "אין מצב שייקחו את זה מאיתנו. זו הדרך להמשיך".

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
שגב בעבודה | צילום: אלירן אביטל

יצאתי החוצה לאוויר הפתוח ופגשתי בכניסה לבנדיקט את רן מתל-אביב ודניאל מאזור, שיצאו לאכול צהריים יחד. דניאל מספרת שהיא קצת חששה להגיע, אך רן פחות. "אבל בסוף אני כאן", היא אומרת. "אנחנו חייבים להמשיך. אני אומרת לעצמי - מה הסיכוי שיקרה כאן משהו שוב? אני לא יכולה לחשוב שכל מקום שהיה בו פיגוע יהיה בו שוב. אנחנו לא צריכים להסתגר בבית".

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
הטרור לא ינצח. מבלים נוספים | צילום: אלירן אביטל

"תמיד שמעתי את הביקורות על התל-אביביים", אומר רן, "אבל זה לא נכון כמובן. לא צריכים להיות פיגועים בשום מקום. לא בתל אביב ולא בשאר המדינה". הזוג נכנס לאכול, חזרתי פנימה ותפסתי לשיחה את הזוג הטרי לירן כוהנר וגיא גיאור.

איך התחושה להיות כאן ולחגוג?

לירן: "אין זמן טוב מזה לציין ולחגוג את החיים למרות הפיגוע הנורא והעצוב. עכשיו כשעברתי במקס ברנר ממש היו לי דמעות בעיניים. גם חבר טוב שלי היה שם, לא היה פשוט לדעת שאני נמצא במקום שלפני זמן לא רב נרצחו בו אנשים. אבל אנחנו חייבים להמשיך".

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
"כולנו נלחמים איפה שצריך להילחם", גיא גיאור ולירן כוהנר | צילום: אלירן אביטל

גיא: "כל מה שקורה כאן מזכיר לי שהייתה לי הזכות להיות בין המגויסים למבצע צוק איתן, כאשר אחד המאפיינים של המבצע היה ה"עלייה לרגל". היינו עוצרים בצמתים עם ההאמר והיו זורקים עלינו ממתקים ובגדים. כאזרח הייתה לי תחושה שזה מה שמאחד את המדינה. בפיגוע בשרונה היו שני דברים שקרו וכשראיתי אותם אמרתי לעצמי - זו ישראל. ראשית, אנחנו חותרים למגע. זאת אמנם מלחמה שקשה להילחם אותה, אבל אין לנו ברירה. טוב שהתגובה שלנו כיחידים היא כזו, אנחנו לא נכנסים להלם ושיתוק. הדבר השני שבלט לי הוא הסולידריות, וחשוב לציין כי גם הסולידריות של אנשים מתל-אביב היא מוחלטת! ההפרדה בין תל-אביב לשאר המדינה לא קיימת באמת וכולנו יוצאים לאן שצריך לצאת ונלחמים בשביל מה שצריך להילחם".

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
ישראלים גאים. גיא גיאור ולירן כוהנר | צילום: אלירן אביטל

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
תום באום ושרון מומן | צילום: אלירן אביטל

גם רויטל אזולאי מראשון לציון נענתה לבקשתי לספר על תחושותיה. "אני מרגישה בטוחה. אנחנו חיים בישראל, תמיד היו וכנראה תמיד יהיו כאן פיגועים. צריך לשים לב, להיות עירניים. המסר שלי הוא שאנחנו יהודים, חזקים ואסור לנו לוותר. אנחנו ננצח.

המשכתי להסתובב בין החנויות המרשימות ופגשתי את אורי ויטנברג, אחד הבעלים של "יין בשוק", שביקש לאחל בראש ובראשונה החלמה מהירה לפצועים ותנחומים כנים למשפחות הנרצחות והנרצחים. " זו המדינה שלנו, זו המציאות של הטרור בה אנו חיים. הניצחון הטוב ביותר הוא השגרה", אמר, וחיזק את המסר החשוב שיצא מהחגיגות הללו: להמשיך. זה הניצחון מול הטרור.

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
השף ישראל אהרוני, יעל גולדמן, מיה דגן ורוני דואני | צילום: אלירן אביטל

שרונה חוגגת שנה (צילום: אלירן אביטל)
אצא לי השוקה. לירז צ'רכי דוגמת | צילום: אלירן אביטל

חזרתי למתחם המרכזי ופגשתי שוב את שלומי המנכ"ל. "עם ישראל מוכיח שאף טרור לא יכניע אותנו או יפגע במרקם החיים שלנו. שרונה מרקט הוא ההוכחה לכך. כפי שאמר רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב מיד לאחר הפיגוע: תל אביב זה שרונה מרקט – ושרונה מרקט זה תל אביב".

>> המשיכו לתמוך בישראל גם בפייסבוק
>> איך העזיבה של בריטניה את האיחוד האירופי תשפיע עלינו?