ראיתם אותו ב"אולפן שישי" והתאהבתם? גם אנחנו. פאראמדיק מד"א ישראל פפא יצא לשליחות מד"א בלב הים התיכון ועלה על ספינה המופעלת בשיתוף פעולה בין MOAS לצלב האדום האיטלקי. הוא לקח חלק במשלחת שהפליגה ממלטה, ובמשך חודש וחצי פעל בספינת החילוץ שהצילה למעלה מ-3,000 פליטים ומהגרים.

על פי נתוני האו"ם, עד כה במהלך שנת 2016 מתו למעלה מ- 7,000 פליטים בים התיכון. הפליטים, שעולים על סירות ומנסים לשוט לעתיד טוב יותר באירופה, נקלעים למצבים קשים בלב ים וחלקם מתים. במרץ 2016 החליטה עמותת MOAS - Migrant Offshore Aid Station, בשיתוף הצלב האדום האיטלקי, להתחיל פעילות לחילוץ פליטים.

במסגרת הפעילות מפעילה העמותה ספינות שמשייטות מול חופי לוב וטוניסיה ועליה צוות מחלצים וצוות רפואי. הצוותים משייטים בים עד שהם מזהים הבהוב של פנס, - סימן של הפליטים שהם במצוקה, ואז שטים לעבר ההבהוב ומתחילים בפעולת החילוץ. לאחר החילוץ, הצוות הרפואי שעל הספינה מעניק לפליטים טיפול רפואי ומשיט אותם לחופי איטליה, שם השלטונות האיטלקיים מקבלים אותם.

הצוות הרפואי שעל הספינה כלל עד היום רופא ושתי אחיות, ולראשונה אושר כי הצוות הרפואי יכלול גם פאראמדיק ממד"א הישראלי. בממוצע מכל סירת גומי מחולצים כ-130 איש, אותם על שלושת אנשי הרפואה שבספינה לבדוק במהירות, שכן בתוך זמן קצר יובאו לספינה עוד פליטים, עד שקיבולת ה – 450 פליטים של הספינה תתמלא וזו תשוט לחופי איטליה.

איך קרה שפאראמדיק ישראלי הגיע לספינה הזו?

הכל התחיל בכנס שעסק באירועים רבי נפגעים והתקיים בישראל", נמסר מדוברות מד"א. "אנחנו ארגנו את הכנס והשתתף גם פאנו סאריסטו (Panu Saaristo), האחראי של המענה הרפואי באירועי חירום בפדרציה הבינלאומית של הצלב האדום. הוא התרשם מניסיונם וממקצועיותם של הפאראמדיקים במד"א, וכתוצאה מכך הוחלט לשלב לראשונה בצוות הרפואי שעל הספינה במקום אחת האחיות פאראמדיק ממד"א ישראל, ולא מאף מדינה אחרת".

ישראל פפא (צילום: באדיבות דוברות מד"א)
סירות מתנפחות עליהן יותר מידי פליטים | צילום: באדיבות דוברות מד"א
ישראל פפא (צילום: Mathiew Willcocks MOAS)
אלפים ניצלו, אך גם אלפים נספו בלב ים | צילום: Mathiew Willcocks MOAS
למשימה הקשה והחשובה נבחר ישראל פפא, צעיר בן 22 ותושב רמת גן. "מד"א, כארגון הומניטרי, הציעו לי את החוויה המדהימה הזאת", מספר פפא. "לא עברו חמש דקות של התייעצות ונעניתי לאתגר שאי אפשר לסרב לו". כך הפך פפא לפראמדיק הראשון בכלל והישראלי הראשון בפרט שעלה על הספינה וסייע בהצלת חיים במשך חודש וחצי. על פי דיווחי העמותה והצלב האדום פפא העניק טיפול רפואי יוצא דופן במשמרות סביב השעון.

מה הקשיים המרכזיים בעבודה?

"מסת הפליטים, תנאי הצפיפות, והריחוק מכל מרכז רפואי הם אתגר כשלעצמו כאשר תנאי הים בעונת הסתיו מוסיפים על האתגר. יחד עם זאת עבדתי לצד רופאים מרחבי העולם - קנדה, דנמרק, מלטה, אנגליה, הפיליפינים ועוד. זו חוויה יוצאת דופן".

הסיפורים שראינו קשים מאוד. יש סיפור שזכור לך במיוחד?

"הצלנו מהמים המון ילדים במסע. היה ילד בן 14 שחילצנו אותו מהמים, התחלתי לשוחח איתו והוא סיפר לי את סיפור המסע שלו. הוא עזב את משפחתו ויצא לבדו כדי להרוויח כסף ולשלוח להם. הוא היה נראה מבוהל אז הבאתי לו דף וטושים איתם כתב וצייר. הוא כתב שלהורים שלו אין כסף והחלום שלו זה ללכת לבית הספר ולשחק כדורגל".

ישראל פפא (צילום: Mathiew Willcocks MOAS)
מסייעים לפליט לעלות לספינת ההצלה | צילום: Mathiew Willcocks MOAS

ומה זה גורם לך להרגיש?

"זה כבוד גדול מבחינתי וגאווה למשפחה ולחברה שתמכו בי לאורך כל הדרך. זה נותן המון פרספקטיבה לחיים. כל הסיפור הזה של אנשים שנעלמים בלב ים ומנסים לעבור את המסע המכונה 'אסון על המים' במקום הכי סוריאליסטי שיש, הוא מורכב מאוד. לפעמים אני מסתכל על הים האינסופי הזה ולפתע צצה לה סירת גומי קטנה שעליה 170 איש ואנחנו אלו שמצילים אותם".

מה מחזק אותך?

"לדעת שאני לוקח חלק במשימה של הצלת חיים אמיתית, בה אנחנו דואגים שאדם שהוא בשר ודם, ללא קשר לצבע עור או לדת, לא יסיים את חייו מתחת למים מבלי שאיש ידע איפה הוא, גורמת לי להרגיש תחושת משמעות". 

ישראל פפא (צילום: באדיבות דוברות מד"א)
רק בן 22 - אבל אולי זה הזמן הכי טוב להציל את העולם | צילום: באדיבות דוברות מד"א
ישראל פפא (צילום: באדיבות דוברות מד"א)
ולפעמים יש גם זמן לשחק. כולנו בני אדם אחרי הכל | צילום: באדיבות דוברות מד"א
מנכ"ל מד"א, אלי בין מסר בהמשך לדבריו של פפא ולפעילות בפינת ההצלה: "מד"א, הצלב האדום הישראלי מקיים שיתוף פעולה פורה ורב שנים עם ארגוני הצלב האדום ברחבי העולם ועל כך, אנו שמחים גם הפעם להתגייס למטרה החשובה בהצלת פליטים ומהגרים שנקלעו לתנאים קשים בלב ים. עובדי ומתנדבי מגן דוד אדום עוסקים בהצלת חיים ובפעילות הומניטרית מסביב לשעון מאז ומתמיד. אנו גאים בפאראמדיק מד"א, ישראל פפא, שנרתם למשימה וביצע אותה על הצד הטוב ביותר".

>> תזכורת לכל הטוב שישראל עשתה לעולם השנה

>> איך אתם יכולים להתנדב? כל הפרטים כאן

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם