השבוע נערכה במרקש, אחת מהערים הגדולות במרוקו, וועידת האקלים האיזורית של האו"ם, cop 22. במסגרת הוועידה הונפו דגלים של כל המדינות המשתתפות, כאשר ישראל היא אחת מהן. אך דגל ישראל לא התקבל בשמחה ורבים המתנגדים לקיומה של ישראל שרפו אותו ויצאו בקריאות נגד המדינה. המחאה הפרו פלסטינית התקיימה לא רק במרקש אלא גם ברבאט, היא עיר הבירה של מרוקו ובאיזורים נוספים. 

cop 22 היא וועידה העוסקת במציאת פתרונות לביות האקלים באזור אגן הים התיכון. לטענת גורמים ואירגונים פרו פלסטינים הצבת דגל ישראל בוועידה, משמעותה הכרה של מרוקו במדינת ישראל ולמעשה הכשרת יחסים נורמלים בין שתי המדינות.


ההפגנות גרמו לשלטונות מרוקו לתגבר את האבטחה סביב מוסדות הקהילות היהודיות ברחבי המדינה, סביב העיר מרקש וסביב הוועידה במיוחד, זאת כדי למנוע מקרי אלימות ופגיעה ביהודים וישראלים המשתתפים בכנס. השלטונות הסבירו כי מדובר בוועידה א-פוליטית העוסקת בענייני אקלים בלבד, אך ההסבר הזה לא הניח את דעתם של אלפי המתפרעים האנטי-ישראלים. "הייתה להם שנאה בעיניים והכל בגלל דגל ישראל", סיפר א', יהודי המתגורר במרקש שהיה עד לאירועים האלימים. "האנטישמיות והשנאה לישראל שוברת שיאים. יש יהודים במרקש, בראבט ואפילו בקזבלנקה שלא מסתובבים עם כיפות על הראש או כל סממן אחד החושף את היותם יהודים. יש כאן כל הזמן קריאות נגד ישראל, שריפת דגלים ושנאה נגד יהודים שמורגשת בהחלט", הוא אומר.

לדבריו, ארגונים פרו פלסטינים ואזרחים מרוקאים המתנגדים ליחסים בין מרוקו לישראל אחראים להתפרעויות הללו, שהסלימו כאמור בוועדית האקלים. במהלך ההפגנות המפגינים הגדירו את ישראל כ"מדינת טרור גזענית" ההורגת פלסטינים בכוונה ומפלה אותם וכי יש לאסור כניסת נציגיה למרוקו. "היהודים בלחץ מכל ההפגנות ולמרות שההאבטחה תוגברה סביב מוסדות הקהילה יש מידי יום אירועים אלימים כלפי יהודים מצד מוסלמים: יריקות, קללות ופגיעות פיזיות. אני יוצא לרחוב עם אלה וסכין כדי להתגונן מפני התוקפים", הוסיף מ', יהודי המתגורר בקזבלנקה. 

דיווח באתר חדשות מרוקאי על האירועים

בשנים האחרונות ניסו ליזום חלק מחברי הפרלמנט המרוקאי איסור כניסה לישראלים לבקר במדינה, אבל מלך מרוקו ובכירי המדינה הטילו וטו על המהלך. יצויין, כי מידי שנה עשרות אלפי ישראליים מגיעים לבקר במרוקו למרות שבחודשים האחרונים השירותים החשאיים במדינה סיכלו מספר פיגועים נגד מוסדות ואישיים יהודים מצד פעילי איסלאם קיצוני, המזוהים עם דאע"ש. אצל אחד הפעילים נתפסה רשימה של בכירי הקהילה היהודית שאותם היו אמורים לחסל.

>> אנחנו תומכים בישראל! ומה איתכם?