האם התרופה לאיידס תימצא על-ידי חוקר ישראלי? בשני העשורים החולפים נראה שאנשים כבר לא מתים מאיידס. נשאי HIV נוטלים את ה"קוקטייל", הוא טיפול תרופתי משולב שאמנם מאפשר להם לחיות חיים ארוכים ובריאים, אך לא מביא להחלמה מלאה. כמו כן לקוקטייל יש תופעות לוואי אשר חלקן מקשות על חיי היומיום וחלקן אף עלולות לגרום לנזק בלתי הפיך. לכן, החיפוש אחר התרופה לאיידס עדיין בעיצומו.

מחקר שנערך במרכז הרפואי "בית ישראל דיקונס" בבוסטון, מסצ'וסטס, נראה מבטיח במיוחד. המחקר בדק חיסון HIV חדש וניסויי ובשילוב עם תרכובת שמעוררת את מערכת החיסון של האדם - תוצאותיו הראשוניות הראו פוטנציאל למציאת דרך לריפוי נגיף ה-HIV.



במחקר נבדקו קופים מסוג "רזוס", בעלי המקבילה ל-HIV אצל בני אדם, כמקובל בתחום. במהלך המחקר החוקרים נתנו ל-36 הקופים בעלי נגיף האיידס את קוקטייל התרופות הסטנדרטי כדי לדכא את הווירוס. לאחר שישה חודשים של טיפול בקוקטייל חילקו את הקופים לארבע קבוצות: הראשונה קיבלה את החיסון בלבד, השנייה קיבלה רק את התרכובת שמעוררת את מערכת החיסון, השלישית קיבלה שילוב של השניים ואילו הרביעית קיבלה פלצבו, משמע לא קיבלה טיפול כלל אלא כדורי סרק ללא חומר פעיל. עם מתן הטיפולים השונים, הפסיקו החוקרים לתת לקופים את קוקטייל התרופות.

איידס, HIV, כדורים, גלולות, מבוגר (צילום: konmesa, Thinkstock)
פתרון המושתת על חיסון וכדורים | צילום: konmesa, Thinkstock
פריצת הדרך במחקר הוא שגילו כי אצל רוב הקופים הווירוס הצליח להתאושש - אולם, בקרב הקופים שקיבלו את השילוב של החיסון והתרכובת, אותו בדקו הרופאים הישראלים, שובו של הווירוס ארך פי 2.5 מאשר אצל הקבוצות האחרות. מעבר לכך, אצל קופים אלה, חברי הקבוצה השלישית, נמצאה כמות נמוכה פי 50 של הווירוס בדם. והתוצאה המבטיחה ביותר: אצל שלושה מבין תשעת הקופים בקבוצה, הרמה של הווירוס בגוף הייתה כל כך בלתי מורגשת, כאילו הם עדיין נוטלים את הקוקטייל.

לדבריו של החוקר דן ברוך, מנהל המרכז למחקר וירולוגיה וחיסון במרכז בית ישראל דיקונס, אם השילוב של החיסון ל-HIV ותרכובת המערכת החיסונית תוכיח עצמה כיעילה גם אצל בני אדם, מדובר בהתקדמות משמעותית לעבר ריפוי HIV. "אנחנו רואים התקדמות בהבנה שלנו בתחום", אמר ברוך, "ואנחנו מקווים שהתוצאות בבני האדם יאפשרו לנו להמשיך ולפתח את הדרך הזו".

מקור