האם אתם מרגישים לפעמים שהסיפור הישראלי הוא כל כך גדול וסבוך, עד כדי כך שאף אחד מבחוץ לא יכול להבין אותו? האם בתקופות מסוימות מתחשק לכם פשוט לצעוק אל העולם: חכו רגע, אל תמהרו לשפוט, זה יותר מורכב ממה שאתם חושבים?

ישראל נמצאת בחדשות בכל העולם כמעט על בסיס יומיומי. בכל מקום מכירים אותנו, בכל מקום חושבים שמבינים את הסיפור שלנו. אבל הסיפור שלנו, כידוע – לא כל כך פשוט, ומסרים מורכבים קשה מאוד להעביר, גם אם מדברים אנגלית מושלמת. נאום ההסברה של ראש הממשלה באו"ם, הופעות תכופות של גורמים ישראליים בתקשורת הבינלאומית – נדמה שכל אלה מנסים ולא מצליחים לעשות את העבודה כמו שצריך.

התחושה היא כי ההסברה הישראלית, על אף כל המאמצים, מתבוססת עמוק בבוץ ולא מצליחה להרים את הראש ולתת תיאור מעמיק ומדויק יותר של המצב הקשה במזרח התיכון. האנשים בחו"ל לא מבינם את הסיפור שלנו – אבל מגיע להם להבין!

אחד הסרטונים הוויראלים ביותר ברשת בשבועות האחרונים מגיע מארה"ב בו מסבירה העיתונאית הלבנונית, בריג'יט גבריאל, לסטודנטית איסלאמית כציד מיעוט איסלאמי אלים מצליח לשלוט על הרוב הדומם של האיסלאם, שמצדו לא נוקט בצעדים נגד ההסתה והרצח ברחוב הערבי.

ישראלים רבים הפיצו את הסרטון ברשתות החברתיות במטרה לנסות להציג לעולם את מאחורי ההתלקחות האחרונה במדינה, אבל זאת רק טיפה בים.

יש אנשים בישראל שלא מוכנים לשבת בשקט בזמן ששמה הטוב של המדינה מוכפש ומותקף. איש העסקים אלדד פרי בחר להרים את הכפפה – והתחיל לחפש דרכים אחרות, נכונות יותר, להסביר את ישראל בפני העולם.

לפני כחודשיים זה התחיל. פרי העלה כאן ב-mako את פרויקט LOVEISRAEL החדשני, שמטרתו אחת: שיפור תדמיתה של מדינת ישראל בעולם. במסגרת הפרויקט התבקשו הגולשים להעלות רעיונות מגוונים ומקוריים איך להפוך את ההסברה הישראלית בחו"ל ליעילה יותר, אפקטיבית יותר, אינטנסיבית יותר. הרעיון המוצלח ביותר, התחייב פרי, יקבל מימון של מיליון שקלים שיושקעו למען השליחות החשובה.

ההיענות לקריאה הייתה מרשימה בהיקפה. מאות ישראלים שיתפו בעמוד הפייסבוק של הפרויקט את הרעיונות שלהם – חלקם תמימים, חלקם מתוחכמים, חלקם מסקרנים וחלקם מעוררי מחלוקת. הרעיונות היו מגוונים, אבל לכולם הייתה כוונה משותפת – לסייע למדינת ישראל ולצבוע אותה בצבעים חיוביים יותר. מדהים היה לראות כמה מחויבים אזרחי ישראל למשימה; כמה חשובה להם תדמיתה של המדינה, כמה אכפת להם לשנות את המצב וכמה הם מוכנים להשקיע, לטרוח, לחשוב ולהציע רעיונות שיעשו את ההבדל.

אלדד פרי  (צילום: רונן פדידה)
פרי. יוזם המהלך | צילום: רונן פדידה

בוועדה שהוקמה, במטרה למיין את מאות ההצעות ולבחור את ההצעה הזוכה, ישבו מנכ"ל ארגון Stand With Us, מייקל דיקסון, יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, עמוס דניאלי ועיתונאי הרשת דרור גלוברמן, ובראשותה כיהנו ועו"ד אלן דרשוביץ' ויו"ר הכנסת לשעבר, דליה איציק.לשלב הגמר הגיעו עשרה רעיונות מוצלחים במיוחד – והוועדה התכנסה לישיבה מיוחדת, שמטרתה הייתה לבחור את הרעיון בו יושקעו מיליון השקלים.

הרעיונות שהגיעו לגמר היו מעניינים ויוצאי דופן. גולש אחד הציע ליצור מערך הסברה בין קמפוסים בעולם; גולשת אחרת יזמה הפקת שיר מיוחד שייגע בלבבות אנשים ברחבי העולם; גולש נוסף חשב על אפליקציה מקורית, שתדווח לגולשים ברגע אמת על כתבה נגד ישראל – במטרה להביא כמויות של גולשים לטקבק בעד המדינה. רעיון אחר הציע להפיק תכנית טלוויזיה מיוחדת, שתציג את הצדדים היפים של ישראל.

סקרנים לשמוע איזה רעיון נבחר? כמו הדברים הכי גדולים בעולם, לפעמים הפתרון הכי פשוט ומתבקש הוא גם הגאוני ביותר. בקרוב יוקם ב-mako אתר הסברה ישראלי חדש – שיהווה מעין בנק מידע ענק וראשון מסוגו, ויהיה זמין לגולשים בכל רחבי העולם. מדובר בשילוב של כמה רעיונות שהציעו הגולשים ג'וזי נקש, אלעד דוידי ואנה כץ, שאוחדו לכדי רעיון אחד.

האתר יאפשר לכל ישראלי שיהיה מעוניין להעביר מסרים הסברתיים בעד ישראל למצוא בקלות ריכוז חומרים נגישים – ובלחיצת כפתור לשתף אותם ברחבי העולם, להעביר אותם הלאה. כידוע, הרשת היא הזירה האמיתית בה מתרחש הקרב על העמדות והשקפות העולם. האתר החדש ימקם את עצמו בלב הזירה הזו – ויעניק לנו כלי יעיל ורב עצמה לנצח במלחמת ההסברה.

"אני שמח מאד שהצלחנו להביא לידי ביטוי רעיון שעלה במוחי במהלך ביקוריי ברחבי העולם", סיכם פרי בהתרגשות רגע לפני שהרעיון יוצא לביצוע. "אני מקווה שהאתר אותו נקים יצליח להביא לשיפור משמעותי לתדמיתה של ישראל בעולם".