רדיו חזק - פרסום ברדיו בעידן האינטרנט
כמה מהמהלכים השיווקיים החדשניים ביותר של התקופה האחרונה התבצעו דווקא ברדיו. המעבר לרדיו דיגיטלי והאפשרות לפרסום ממוקד ומפולח מחזיר אל המדיום הוותיק הזה מאזינים צעירים ובעקבותיהם גם את המפרסמים


מחקר חדש מבית ABI קובע כי עד סוף העשור הנוכחי, 93% מהמכוניות החדשות יציעו שירותי רדיו אינטרנט כחלק ממערכות הבידור שלהן. רק החודש השיקו Volvo ו- Apple את CarPlay מערכת בידור ומולטימדיה. מגמת ה Connected Car מסמנת את נקודת האל חזור מבחינת הרגלי ההאזנה שלנו לרדיו. חברות הרכב מבינות כי בעתיד הקרוב נהגים לא יסתפקו ב 6 כפתורים של תחנות רדיו ויעברו להאזין לתכני האודיו המועדפים עליהם בזמן ובמקום שלהם.
האזנה לרדיו בעידן האינטרנט
הזינוק בהאזנה לרדיו באמצעות האינטרנט מקבל השנה תיקוף נוסף בעקבות פרסום מחקר חדש מבית Edison - The Infinite Dial 2014 בארה"ב הקובע כי מגמת נטישת הרדיו המסורתי והמעבר לרדיו במרחב הדיגיטלי נמשכת. על פי המחקר יותר ממחצית מהאמריקאים מאזינים לרדיו באמצעות האינטרנט, בממוצע 13 שעות בשבוע עם גידול של 26% בהאזנה באמצעות הסמארטפון ברכב. 75% מבני ה-12-24 ו-50% מבני ה-25-54 מאזינים לרדיו אונליין.

בסקר אומניבוס שקיימנו לאחרונה עם TRI רותם 41.7% מהנשאלים בגילאי 18 ומעלה ענו כי הם מאזינים בארץ לתכני רדיו אונליין ישראלי ובינלאומי באמצעות האינטרנט. ומחקר לבני נוער וצעירים שקיימנו עם משרד הפרסום לצעירים teenk מתקף גם בארץ את המגמה בעולם ומראה כי 87% מבני הנוער והצעירים בגילאי 13-18 נטשו את הרדיו המסורתי ומאזינים לתחנות רדיו אונליין מהעולם ולאפליקציות מוזיקה הנשענות על תכני YouTube. ניתן להניח כי הקהל הצעיר נתקל ברדיו FM המסורתי כאשר נמצא עם ההורים ברכב וגם זה כפי הנראה לזמן מוגבל שכן 21% מהם צינו כי הם מחוברים לרדיו אונליין גם בזמן נסיעות, 18% בדרך לביה"ס.
מדיום חדשני
מבט על עוגת הפרסום של איגוד השיווק ויפעת מראה כי בדומה לעולם, גם בישראל הרדיו כמדיום פרסומי ממשיך בצמיחה מתונה ועיקבית. המפרסמים ברדיו דיגיטלי נהנים ממדיום חדשני, המשלב את עוצמת הרדיו ואת המיקוד והטירגוט בדיגיטל. הפרסום מוגש בזמן האזנה ודאית - כלומר מערכת הפרסום מזהה את המקור וברגע שהמשתמש מאזין בפועל תגיש את הפרסומת. יכולת המיקוד עד רמת המאזין הבודד מאפשרת הגשת תשדיר פרסום לפי מיקום המאזין ו/או סוג המכשיר בו מאזין.
השינוי השיווקי מורגש גם במרחב החסויות והפעילויות המיוחדות ברדיו במרחב הדיגיטלי: מפרסמים מובילים מעניקים את חסותם על ערוצי מוסיקה למשך תקופות ארוכות, מגדילים את רמת המעורבות של המאזינים ומחברים בין המותג לבין המשתמש בקשר כמעט בלתי אמצעי וב'גובה האוזניים'.
מהלכי פרסום חדשניים
המדיום החדש יצר מהלכי פרסום מעניינים וחדשניים. קחו לדוגמא את Soundcloud, רשת המוזיקה החברתית המובילה בעולם המאפשרת למשתמשים (אמנים או מאזינים) להעלות, לקדם, ולשתף את תכני האודיו שלהם. סאונדקלאוד יצרה חיבור שיווקי עם המותג ליווי'ס בתחרות #makeourmarkcontest במסגרתה חיפשו את האומנים החלוצים ביותר בעולם היכולים להטביע את חותמם ולעלות יצירות שלהם העוסקות בשאלות מי הם ומה מניע אותם, מה הגישה והחלומות שלהם והכל באמצעות המוסיקה אותה הם יוצרים.

Spotify בשיתוף פעולה מסחרי עם Artislink מאפשרת לכל אחד להאזין לתכני מוסיקה ולרכוש חולצה ומרצ'נדייס של האמן / הלהקה שהוא אוהב דרך הפלטפורמה.
TuneIn - אינדקס הרדיו הענק הכולל יותר מ-100,000 תחנות רדיו, ערוצי אודיו, פודקאסטים ועוד סיכם את 2013 עם פעילות שיווקיתTuneIn Trends " במסגרתה נאספו תכני אודיו על פי טרנדים מכל העולם. הפעילות כללה שיתופי פעולה שיווקיים ויצרה באז תחת הקונספט "המטרה שלנו זה להביא את האודיו הטוב ביותר מכל רחבי העולם. כדי לשחרר את 2013 אספנו את מיטב התחנות לפי טרנדים, מהשטויות ועד המשמעותיות"

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל ADiO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין