iADHD: הפרעת חדשנות-אי-קשב היפראקטיבית
חדשנות ויצירתיות אמורות להפיק פתרונות לבעיות שלא ניתן היה לפתור בדרכים מסורתיות. ואולם בתקופתנו, החדשנות עוברת טרנספורמציה מדאיגה. במקום לפתור בעיות של ממש היא הופכת לסם הניתן לקהל משועמם בתקווה לעורר את תשומת ליבו

סיבת הפניה - חברות ומנהלים מוטרדים מזה זמן מירידה ברמת הנאמנות של צרכנים ומנסים נואשות לפתח מותגים חדשניים ודרכים יצירתיות לשמרם. ייתכן שהגדרת החדשנות-פורצת-הגבולות בעולם העסקי-צרכני כפי שנתפסה עד כה דורשת שינוי מאחר וקצב ההסתגלות הצרכני לחידושים הינו מהיר יותר מקצב הפיתוח של חדשנות אמיתית.




אך בסיום הסיור, איקאה לא קוטעת את החוויה בקופה משעממת אלא מציבה בפני הצרכן אתגר חדש וייחודי - כעת הוא מגיע למחסן עצום שבו מוטל עליו לקחת עגלה ולהעמיס עליה את המוצרים שבחר. מדובר במבוך שמזכיר מעט את המשחק "חפשו את המטמון". הלקוח המאושר מגיע לקופה עם אוסף הפריטים שערם על העגלה, אבל גם אחרי הקופה עוד צפויות לו הרפתקאות – הוא יוכל לרכוש מוצרי מזון נורדיים, יטעם נקניקיה ביחד עם ילדיו, ויתלבט האם להעמיס את המוצרים אל המכונית בעצמו או ישכור את שירותיה של חברת הובלות. כל אלו מציבים בפניו אתגרים ממשיים גם בשלב "הקופה" אשר יוצרים זרימה, וזאת בניגוד לרוב חוויות המכר הקונבנציונאליות שבהם הקופה מיוצגת על ידי תור ארוך מדי, בזבוז כסף וזמן לחרטה.
סיכום ומסקנות - חדשנות ויצירתיות הפכו בתקופתנו לכלי שנועד להפיג שעמום ולעורר סקרנות, וזאת בניגוד למטרתם המקורית בפתרון יצירתי של בעיות. מדובר בפתרון לא יעיל מאחר וזהו מעגל קסמים הדומה למצבי התמכרות שבהם הגברת המינון רק מגבירה את התלות ואת הצורך במנת הסם הבאה. תקופתנו מאופיינת בעושר ובמגוון של אפשרויות בחירה, אך באופן פרדוקסלי הדבר אינו גורם לפרט לנוח תחת גפנו ותחת תאנתו, אלא דווקא להאיץ את חיפושו אחר דבר-מה יצירתי וחדשני יותר, שיפיג את השעמום ויתאים לקצב החיים המהיר בו הוא מתנהל.
"זרימה" הינה חוויה אנושית טבעית שמאופיינת במיקוד קשב וריכוז טבעי וספונטני במשימה מובנית, שכוללת אתגר המותאם למיומנויות והעדפות אישיות של הפרט. הזרימה מסיטה את המוקד מיצירת תכנים ומוצרים חדשניים שיסבלו במהרה מדעיכה ואכזבה ליצירת תהליך קוגניטיבי, רגשי ופיזי שחוזר אל המקורות ומתמקד בסינכרוניזציה מותאמת-משתמש בין אתגרים למיומנויות שהמתח בתוכה מספק סקרנות ומחוברות ללא צורך במופע קסמים מרתק שמהווה בסופו של דבר אחיזת עיניים.
פרופ' אורן קפלן, פסיכולוג קליני וכלכלן, דיקאן בית הספר למנהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למנהל ומנהל האקדמי של תכנית ה-MBA בפסיכולוגיה עסקית וניהולית.