האם באמת אנו עושים הכל כדי להבטיח שילדינו יצאו אל מסע החיים מצוידים היטב? מהם הכלים והכישורים הנדרשים כדי להצליח בתיכון, כדי לשרת שרות צבאי משמעותי, כדי להתקבל ללימודים גבוהים וכן, גם להתפרנס בעתיד מעבודה מעניינת ומתגמלת היום, לנוכח המציאות המשתנה לנגד עינינו, זה הזמן המתאים לעשות חושבים ולנצל את משבר הקורונה שזימן לנו שעות "משפחה" רבות.

איריס פלד, מורה לפיזיקה, 5 יח"ל. מזה 32 שנים בגימנסיה "קציר" חולון ומדריכה בפיקוח על הוראת הפיזיקה. איריס גידלה דורות רבים של מהנדסים, רופאים טייסים ואנשי מחקר שתופסים היום עמדות מפתח בתעשייה ובצה"ל. איריס היא אמא של 4 ילדים, כאשר כל הארבעה באותו המסלול - כיתת מופ"ת במקיף ג' "העמית" בראשל"צ. שלושת הבוגרים סיימו בהצטיינות את המסלול, הבכור למד בתכנית עתודה "פסגות", שרת בחיל האוויר וכיום עובד בהייטק, הבן השני מ"פ לוחמים בדרגת סרן, הבן השלישי התגייס ליחידה מובחרת ומסווגת ואילו הקטנה לומדת בכיתה ט'.

לאור ניסיונה הרב, איריס טוענת כי להורים חשיבות מכרעת בהצלחתם של הילדים בלימודים. איריס שיתפה אותנו במספר טיפים משמעותיים:

מילה טובה - אחד המניעים העיקריים והחשובים. ילד מוערך, מנסה יותר ומעז יותר. חבקו ושבחו את הילד לעיתים קרובות על התמדה, הצלחה בנושא מסוים (עמידה בזמני מטלה, ציון בבוחן, השקעה בשיעורי בית וכו') נסו ככל האפשר לא להתנגח אלא לרתום. בגילאים האלו ה"אנטי" מאד אופייני.

מעורבות - היו חלק מחיי היומיום של הילד, אילו מבחנים יש לו, מה המשימות שקיבל, שאלו כיצד הוא מתכנן את זמנו כדי לעמוד ביעדים. הציעו עזרה במידת הצורך. עזרו לילד לנהל את זמנו אך הקפידו להשאיר את האחריות אצלו.

חוגים ותחומי עניין - הציעו לילד להשתתף בחוגים אחה"צ, כאלו שאינם בהכרח קשורים ללמידה, כגון: ספורט (כדורסל, כדורגל, טניס, מחול), מוסיקה (נגינה על כלי, שירה) ואומנות. דרך תחומי העניין רוכש הילד כישורי חיים לעתיד: יכולת קשב וריכוז ממושכת, עבודת צוות, משמעת עצמית, עמידה בזמנים, קבלת מרות, התמודדות עם כישלונות ועוד. ילד בעל תחומי ענין יגדל להיות סקרן וקשוב לסביבה.

מוטיבציה - ילדי התקופה הנוכחית הינם דור ה- אמי"לי (אני מה יצא לי מזה). שתפו את הילדים בפרנסת המשפחה, בחוויות ממקום עבודתכם ועל עתידם. הראו להם כי לכל שלב בחייהם יש השלכות על עתידם.

כיתת מצוינות - שלבו את ילדיכם בכיתת מצוינות. כיתה זו מהווה חממה לצמיחת הילד הן בפן האישי והן בפן הלימודי. תשאלו כיצד?

אוירה לימודית - שבה בעל הידע מוערך ומוביל את קבוצת התלמידים

חבר'ה - הילדים רוכשים חברים לחיים - החברותא ההומוגנית מפרה והשאיפה להצלחה מדבקת

חשיפה לפרויקטים ייחודיים - הילדים נחשפים לפרויקטים מעניינים מאד במוסדות אקדמיים שונים (מדע חישובי, אלפא, מהנדסות ומהנדסים) וכן, צופים בהצגות תיאטרון, אופרה והרצאות שבני הנוער לא ממש נוהגים ללכת אליהם מרצונם החופשי

הרגלי למידה
- בכיתה זו לומדים התלמידים כיצד ללמוד. אחד מכישורי החיים החשובים ביותר לעתיד

פיתוח מיומנויות חשיבה - למידה ברמה מוגברת של מתמטיקה ופיזיקה מפתחת את יכולות החשיבה ומלמדת את הלוגיקה שבפתרון בעיות. זוהי מיומנות חשובה שנרכשת לאורך זמן, לכן הדחיפות להתחיל בשלב המוקדם ביותר

איריס (צילום: רעות דביר)
איריס, אמא ל-4 מחוננים | צילום: רעות דביר