mako
פרסומת

"קודם כל לקחת את ההזדמנות": עסק עגלות הקפה שקם במלחמה – כנגד כל הסיכויים

בין שירות ממושך במילואים לניסיון להתחיל חיים חדשים אחרי הקבע, אילן סלפטי הפך הזדמנות מקרית לעסק משגשג של עגלות קפה. גם היום, כשהוא שוב על מדים, הוא מוצא את הדרך להמשיך לצמוח, גם בזכות אנשים טובים באמצע הדרך: "זאת תחושה של ביחד, יד ביד. אומרים לך – העסק שלך לא ייפול כל עוד אנחנו כאן"

מיכל דובינסקי
makoבשיתוף easy
פורסם:
CHILL OUT
צילום: אלבום פרטי
הקישור הועתק

שבועיים בלבד לפני השבעה באוקטובר אילן סלפטי (27), היום מנהל עסק עגלות הקפה TIME FOR CHILLOUT באוניברסיטת בן-גוריון, השתחרר מצה"ל, אחרי שירות של ארבע שנים בקבע. בשבועיים האלה הוא הספיק לא מעט: הוא התחיל עבודה כמנהל לוגיסטיקה בחברה גדולה וגם לימודים לתואר ראשון, כשמעל הכל עומדת שאיפה אחת ברורה – לפתוח עסק משלו, ולהפוך לעצמאי.

אבל כל אלו נעצרו בחריקת בלמים בשבת השחורה. אילן היה בחופשה באילת עם בת זוגו ומשפחתו כשהתעורר בבוקר מהתרעות בטלפון על אזעקות בכל הארץ. "קמנו וישר פתחנו חדשות, היה בלאגן ואף אחד לא ידע מה קורה. למטה בלובי כולם היו בלחץ, וראינו חיילים מתארגנים מהר כדי לעלות צפונה", הוא מספר. בבוקר שלמחרת, אילן, שרק פשט את המדים, כבר התייצב למילואים.

מאותו יום הוא שירת חצי שנה ברצף, כשהעבודה והמילואים מחכים בצד. אבל כשיצא לחופשה, הרגיש שדווקא השאיפות שאיתן השתחרר מהשירות הסדיר נהיו דחופות יותר. "הייתי חודש באזרחות, התעסקתי בעבודה ובתואר, ופתאום הבנתי שזה פחות בשבילי. השתחררתי מקבע כדי להיות עצמאי". בסוף הסבב, הוא כבר ידע, הוא הולך לפתוח עסק.

CHILL OUT
צילום: אלבום פרטי

"הסיכוי היה גדול יותר מהסיכון"

הרעיון לפתוח עגלת קפה עלה לגמרי במקרה. בקיץ, לאחר שהשתחרר מהמילואים, הוא נתקל בפרסומת להשכרת שטח לפתיחת עסק. את המקום הראתה לו אחראית הזכיינים של אוניברסיטת בן-גוריון, וכשעברו בדרך חזרה לרכבו בשטח האוניברסיטה, הוא חיפש מקום לקנות משקה קר, והיא אמרה לו שאין כזה.

הראש היזמי של אילן זיהה מיד את ההזדמנות. הוא הציע לה לפתוח במקום דוכן משקאות קרים, ולמרות שאמרה לו שללא מכרז יוכל לפתוח לשבועיים בלבד, הסכים מיד. "קודם כל לקחת את ההזדמנות, ואני כבר אעמוד בה", הוא אומר, "ידעתי מראש שזה לא יהיה שבועיים, כי העסק ימשיך גם אחר כך – אם לא שם, אז במקום אחר. הסיכון היה גדול, כי צריך לדאוג לציוד, הרצות, ספקים, עובדים, אבל בקצה ראיתי מול העיניים שהסיכוי גדול יותר".

פרסומת

אילן, כאמור, יודע לעשות המון בזמן קצר. תוך פחות משבועיים הוא פיתח תפריט, רכש פוד טראק וציוד, וגייס 12 עובדים. וכך, ביולי 2024 נפתחה במרכז האוניברסיטה עגלת הקפה שלו, שמציעה לסטודנטים, מרצים ומבקרים תפריט שלם שהוא הרבה מעבר לקפה: מיצים סחוטים, שייקים, אסאי, יוגורט עם תוספות, כריכים, פיצות, וופל בלגי ועוד.

CHILL OUT
צילום: אלבום פרטי

הקהל התאהב במקום, ולאחר כמה חודשים, בדיוק כפי שאילן חזה, הוא זכה במכרז לשנים קדימה. תוך זמן קצר העסק המשיך להתרחב, ונוספו אליו עוד שש עמדות ניידות ופוד טראק נוסף, שמציעים קייטרינג, מגשי פירות, עמדות קפה ועוד לאירועים שונים באוניברסיטה וגם מחוצה לה – בחברות, קרנות, עמותות ועוד.

"איך שהתחילו האזעקות עליתי על מדים"

העסק של אילן הספיק לפעול פחות משנה כשביוני האחרון הגיע מבצע "עם כלביא". גם הפעם, הוא שם הכל בצד, כולל העסק הצעיר שלו, בלי לחשוב פעמיים: "אפילו לא חיכיתי לטלפון מהצבא, איך שהתחילו האזעקות עליתי על מדים ויצאתי", הוא אומר, "כשהחשיבות כל כך גדולה, הכל הופך להיות משני. אני עדיין אחראי לעסק, אבל קודם כל הצבא, קודם כל להגן על המדינה".

פרסומת

את מקומו בניהול התפעול היומיומי תפס אחד העובדים, בסיוע של אביו ובת זוגו, בעוד שהוא המשיך לנהל את האירועים גם מהמילואים. זה לא היה פשוט: "הקושי הגדול היה בלפתח ולתחזק את השם שלנו. האירועים הם חלק גדול מהפעילות שלנו, אבל הייתי פחות זמין לתת הצעות מחיר בטיימינג הרלוונטי, ופספסתי אירועים של מאות אנשים בעשרות אלפי שקלים". במקביל, הוא מספר, גם כמות האירועים עצמה ירדה, ואיתה גם ההכנסות. "אנשים היו עסוקים במלחמה, זה כל מה שעניין את כל המדינה", הוא אומר, "כמוני, גם חצי מהסטודנטים באוניברסיטה גויסו, וכל האירועים שהיו אמורים להתקיים התבטלו. כל החברות התעסקו קודם כל בלהגן על המדינה, ורק אחר כך בעסקים, בפיתוח העובדים. כל מה שקשור ברווחה, פרט ופנאי לא עניין אף אחד בחודשיים האלה, באף חברה, באף מקום".

"נפתחות לך דלתות חדשות, זה עושה טוב על הלב"

לפני כמה חודשים נתקל אילן במיזם מיוחד שמובילה אפליקציית easy בשיתוף עם משרד הכלכלה להוקרת בעלי עסקים ששירתו במילואים במלחמת חרבות ברזל. במסגרת המיזם, מקבלים המילואימניקים מקבלים ללא עלות חבילת צמיחה של 700 ש"ח לפרסום ממומן באפליקציה, במטרה לתמוך בעסקים שלהם ולאפשר להם לחזור לשגרה במהירות.

"הייתי קצת סקפטי בהתחלה, כי עד אז רוב השיווק שלי היה רק מפה לאוזן, אבל החלטתי לנסות", הוא אומר. "זה עבד מעולה, הגיעו אלינו דרך הפרסום לפחות 150 איש שבאו פנימה לתוך האוניברסיטה במיוחד. הם רואים פתאום קערת אסאי בבאר שבע אז הם מתלהבים, באים, טועמים, אוהבים, ובפעם הבאה כבר מגיעים עם עוד חברים, ואפילו מזמינים אותנו לעשות להם אירועים. זה עושה טוב על הלב". אילן מספר שהפרסום באיזי הוביל גם לשתי הזמנות לאירועים מחברות חדשות. "זה חשוב, כי זה פותח לך צוהר לאירועים נוספים באותן חברות, ומשם גם בחברות אחרות שעובדות איתה. זה פותח לך דלתות חדשות".

"זה נתן לנו תחושה שאנחנו ביחד, יד ביד. תחושה שמנסים לעשות את המקסימום כדי לעזור לבעלי העסקים המילואימניקים ואומרים לך – העסק שלך לא ייפול כל עוד אנחנו כאן. אנחנו נותנים לך את הבמה שאתה צריך לקבל, וזה מה שאיזי עשו פה. זה אפילו מעבר לכסף עצמו – זה בוסט לפעולה, בוא תתחיל לעשות שיווק ואנחנו איתך בזה – זה מה שעשה את השינוי המשמעותי מבחינתי".

פרסומת

בימים אלו אילן ממשיך לשרת במילואים, ולמרות שהסבב הנוכחי עומד להסתיים בקרוב, הוא יודע שאולי יזומן שוב בהמשך. גם אז, הוא יודע מה יעמוד בעדיפות הראשונה מבחינתו: "אנחנו תמיד כאן אם צריך להתגייס. נעשה מה שצריך".

רוצים לתמוך בעסקים של מי שעמדו בחזית? היכנסו למתחם מצדיעים למילואימניקים באיזי וגלו את הסיפורים המרגשים, מאחורי העסקים של משרתי ומשרתות המילואים.

הכי חשוב, הגיעו לבתי העסק ורכשו מהם - כל קנייה היא חיבוק ותמיכה משמעותית עבור מי שנותנים בשבילנו הכל. מהיום את הרכישה ניתן לבצע דרך איזי וכל התשלום מועבר ישירות לבית העסק. ברשימת עסקי המילואימניקים המלאה תוכלו למצוא מסעדות, אינסטלטורים, עורכי דין, מקעקעים, מקומות בילוי עם הילדים – בקיצור יש בה הכל. הם מחכים לכם!