"הצלנו עשרות עסקים מקריסה": מיזם "שיווק במיל" מחזיר לחיים את משרתי המילואים ואת העסקים שלהם
לאחר שבעלה חזר מהמילואים, אשת השיווק שוש אליאב-סבן הבינה שבעלי העסקים שהתגייסו למלחמה עומדים בפני חזית נוספת, מאתגרת לא פחות: המאבק להחזיק את העסקים שלהם בחיים. אז היא החליטה לגייס גדוד משלה שמורכב כולו אנשי שיווק, שמתנדבים לסייע לעסקים של מי שנמצאים בחזית. מאז הם כבר הצליחו להצמיח מחדש מאות עסקים

בכל פעם שבעלה של שוש אליאב סבן היה חוזר הביתה מסבבים של עשרות ימי מילואים, הוא היה מגיע עמוס בחוויות, סיפורים ותובנות. אבל בין השורות היא הבחינה שוב ושוב באתגר משמעותי שחזר – הקשיים של חבריו ליחידה שנאבקו להחזיק בחיים את העסקים שלהם בזמן השירות הממושך: "כל פעם מחדש הוא היה מספר לי עד כמה צמאים לסיוע", היא מספרת.
אליאב סבן, אשת שיווק מנוסה ומלאת תשוקה לתחום, שכיום מכהנת כמנהלת השיווק של החברה למתנסים, הייתה אז בסוף חופשת הלידה שלה, והחליטה לנצל את הזמן כדי לסייע לבעלי העסקים בהתנדבות. אבל תוך זמן קצר היא ראתה שהצורך רק הולך ומתרחב, והבינה שלא תוכל לתת לכולם מענה בעצמה. וכך, היא החליטה לגייס בעצמה גדוד של אנשי שיווק שיסייעו לה במלאכה, ובמאי האחרון הקימה את "שיווק במיל" – מיזם חברתי שקם במטרה לסייע שיווקית למילואימניקים בעלי עסקים שנפגעו בעקבות המלחמה, ולהעניק להם מעטפת מקצועית להצלחת העסק, בהתנדבות מלאה.
תוך 24 שעות מרגע שהמיזם יצא לדרך הצטרפו אליו 65 מתנדבים ומתנדבות, שהחלו לסייע בזה אחר זה למאות בעלי עסקים שפנו לסיוע. כיום המיזם כבר מונה כ-140 אנשי שיווק שמתמחים בשלל תחומים: סושיאל, PPC, SEO, עורכי וידאו, מנהלים ואפילו סמנכ"לי שיווק, שעובדים ביומיום במגוון ארגונים במשק הישראלי. "כל אחד מעניק מהידע שלו, ומסייע למילואימניקים במה שהוא יודע לעשות הכי טוב, בהתאם לצרכים שלהם. נוצרים גם המון חיבורים בין המתנדבים, שמלווים ביחד בעלי עסקים כדי להעניק להם מעטפת מלאה, כל אחד בתחומו, שמסייעת להם להתרומם", היא מספרת.
כל המתנדבים שמצטרפים למיזם מתחייבים להעניק לבעלי העסקים סיוע ללא עלות למינימום של חודש. "זאת תקופת הזמן המינימלית כדי לבנות תוכנית שיווקית ולהתחיל לראות תוצאות. במקביל, אנחנו נותנים לבעלי העסקים כלים כדי לפרוס כנפיים ולעשות את זה בעצמם", מסבירה אליאב-סבן, "יש לנו גם אנשי שיווק שממשיכים ללוות את בעלי העסקים במשך כמה חודשים, וכאלה שמסייעים במשך חודשים ארוכים – בכל פעם לעסק אחר".
"המתנדבים מגיעים ממקום אמיתי, מתוך שליחות ובהתנדבות מלאה", אומרת אליאב-סבן, ומספרת שלמיזם הצטרפו מתנדבים מכל רחבי הארץ – אפילו כאלה שהם מלואימניקים בעצמם, שבנו תוכניות שיווק כשהם נמצאים אי שם בחזית. לדבריה יש גם מתנדבים שהתגייסו לסיוע מחו"ל – אנשי שיווק ישראלים שחיים כיום בגרמניה, בהולנד ואפילו בסין: "הם רוצים להתנדב כדי לתרום לקהילה גם מרחוק", היא מספרת.
בנוסף לסיוע השוטף, אחת לשלושה שבועות מתכנסים בעלי העסקים והמתנדבים ביחד להרצאות מקוונות חינמיות. בכל מפגש משתף אותם מתנדב אחר בכלים פרקטיים לניהול ושיווק מתחום מומחיותו – מאוטומציות לשיפור תהליכים בעסק בזמן שהם נעדרים ממנו, דרך שימוש בכלי AI לניהול ושיווק, ועד טיפים להתנהלות כלכלית נכונה בעסק.
"עשרות עסקים שפנו אלינו כשהם היו ממש לקראת קריסה"
עד היום נרשמו ל"שיווק במיל" 350 בעלי עסקים ששירתו במילואים במלחמה, כשליש מהם כבר קיבלו סיוע ממתנדבי המיזם, שעשה לדברי אליאב-סבן שינוי דרמטי בעסקים שלהם. "תשעים אחוז מהם התרוממו באופן משמעותי. הצלנו עשרות עסקים שפנו אלינו כשהם היו ממש לקראת קריסה, ולא נתנו לזה לקרות. כל מה שהם היו צריכים זה שיווק ראשוני נכון", היא מספרת.
אחד החיבורים המיוחדים ביותר שנוצרו בפלטפורמה של "שיווק במיל" היה החיבור עם אפליקציית easy, שמובילה בשיתוף עם משרד הכלכלה מיזם מיוחד להוקרת בעלי עסקים ששירתו במילואים במלחמה, שמעניק להם ללא עלות חבילת צמיחה של 700 ש"ח לפרסום ממומן באפליקציה. עוז מרון, מנהל השיווק של easy, שהצטרף למיזם כבר בימיו הראשונים, ביקש להנגיש דרכו את חבילת הצמיחה למילואימניקים בתור חיזוק נוסף. "לא היה מילואימניק אחד שליווינו שלא השתמש בה, זה היה כמו סיוע SOS ראשוני בשבילם", אומרת אליאב-סבן.

לדבריה, המתנדבים ראו כיצד בזכות חבילת הצמיחה הגיעו לבתי העסק פניות רבות מלקוחות, שגם תורגמו לעסקאות משמעותיות. "ליוויתי למשל עסק שמציע טיולי אופניים. הוא קיבל דרך הפרסום של easy עשר שיחות טלפון, מהן שתיים הביאו להזמנות טיולי אופניים לעשרות עובדים כל אחת, שהכניסו לעסק הזה אלפי שקלים. מבחינתי זה סיפור הצלחה", היא אומרת, ומוסיפה שהפרסומים גם הביאו הרבה מאוד קהל לעסקים עצמם: "הרבה מאוד מהעסקים שקיבלו אצלנו את חבילת הצמיחה הם מתחום המסעדנות, והלקוחות סיפרו לבעלי העסקים שהם הגיעו אליהם דרך הפרסומים באפליקציית easy, כך שלחבילת הצמיחה היה אפקט משמעותי מאוד בשטח, שהביא לעסקים חשיפה גדולה, גם אם הם לא עשו קמפיין שיווק רחב".
בהמשך למיזם ההוקרה, החליטו כעת ב-easy להרחיב את הסיוע למילואימניקים, ולהקים גם מתחם מיוחד ב-mako, לקידום העסקים שלהם. אליאב-סבן מברכת על המהלך: "זה יסייע מאוד לעסקים ויעניק להם מעטפת קהילתית וגם שיווקית שתאפשר להם לחזור ולצמוח שוב", היא אומרת, "ב-easy מבינים באמת למה קהל היעד שלהם זקוק, במיוחד כשיש מעל שלושים אלף מילואימניקים שהם בעלי עסקים, שמאז השבעה באוקטובר משרתים בעוד ועוד סבבי מילואים, וזקוקים לסיוע הזה".
"יש במהלך הזה גם אמירה – שהחברות המסחריות לא משאירות מאחור את המילואימניקים שהעסקים שלהם חוו קשיים בשנתיים האחרונות, ונותנות להם את המקום לצמוח", היא מוסיפה, "מבחינתי אין יותר ישראלי מזה, וכל מיזם כזה הוא מדבק ויכול להוביל למהלך עוד יותר גדול – שבו עוד חברות גדולות יצליחו להוציא לפועל יוזמות כאלה. כל סיוע כזה ששם את המילואימניקים ואת העסקים שלהם בקדמת הבמה הוא מבורך".
רוצים לתמוך בעסקים של מי שעמדו בחזית? היכנסו למתחם מצדיעים למילואימניקים באיזי וגלו את הסיפורים המרגשים, מאחורי העסקים של משרתי ומשרתות המילואים.
הכי חשוב, הגיעו לבתי העסק ורכשו מהם - כל קנייה היא חיבוק ותמיכה משמעותית עבור מי שנותנים בשבילנו הכל. מהיום את הרכישה ניתן לבצע דרך איזי וכל התשלום מועבר ישירות לבית העסק. ברשימת עסקי המילואימניקים המלאה תוכלו למצוא מסעדות, אינסטלטורים, עורכי דין, מקעקעים, מקומות בילוי עם הילדים – בקיצור יש בה הכל. הם מחכים לכם!