mako

‫תנועת הנוער שמשנה את כללי המשחק בישראל‬‬‬‬‬

לקראת ערב הסטנדאפ הגדול, משדר התרמה מיוחד לכנפיים של קרמבו, יצאנו להבין אילו יתרונות יש לשילוב בין ילדים עם ובלי צרכים מיוחדים ולהבין למה הוא כל כך חשוב

פורסם:
חניכי "כנפיים של קרמבו"
חניכי תנוער הנוער - כנפיים של קרמבו | צילום: באדיבות המצולמים, none
הקישור הועתק

בישראל 2025, ילדים ובני נוער עם ובלי צרכים מיוחדים עדיין חיים במעין ״עולמות מקבילים״, כשמערכות חינוך ותנועות נוער רבות פועלות במתכונת נפרדת. אולם, ישנה תנועה אחת פורצת דרך שמשנה את התמונה - כנפיים של קרמבו. תנועת נוער ייחודית זו, חלוצה בתחום השילוב, יוצרת מרחב משותף בו נוצרות חברויות ובו פעולות, אירועים וטיולים מתקיימים יחד, ומחוללת שינוי משמעותי בחייהם של אלפי צעירים.

"זה פותח את הלב ומשנה את החיים"

ההשפעה של השילוב ניכרת בשטח, כפי שמעידים בני הנוער עצמם. "זה פותח את הלב ומשנה את החיים", מספרים החברים בתנועה. מחקרים רבים תומכים בטענה זו, ומצביעים על כך ששילוב תורם להתפתחותם החברתית והרגשית של צעירים עם ובלי צרכים מיוחדים, ומקדם חברה סובלנית ומכילה יותר.

כנפיים של קרמבו פועלת כבר למעלה מ-20 שנה, ומשלבת אלפי צעירים עם ובלי צרכים מיוחדים במסגרת חינוכית, ערכית וחברתית משותפת. בתנועה פעילים ילדים ובני נוער עם מגוון רחב של מוגבלויות, לצד ילדים ובני נוער מהחינוך הכללי. התנועה שמה לה למטרה להעניק לכל חניך וחניכה תחושת שייכות ומשמעות.

מחקרים שנערכו על פעילות התנועה הצביעו על כך שהיא מסייעת לבני הנוער להפחית את תחושת הבדידות, ליצור קשרים חברתיים משמעותיים, להגביר את תחושת השייכות, ולפתח רמות גבוהות יותר של אמפתיה והבנה כלפי הסביבה.

"יהב מחכה לפעולות של התנועה כל השבוע, מבחינתו הוא היה רוצה להיות שם כל יום", מספרת עליזה הרוש מנהריה על בנה בן ה-12, שפעיל בתנועה בשנתיים האחרונות. יהב, שאובחן על הרצף האוטיסטי, פורח במסגרת התנועה, למרות שהוא מתמודד עם קשיים שונים. "הוא תמיד הראשון שמגיע, ואני רואה את השמחה שפורצת ממנו החוצה", היא מספרת. יהב אובחן בגיל 3 כאוטיסט בתפקוד גבוה, ולמרות שהוא אוטודידקט שלמד בכוחות עצמו אנגלית ונגינה בגיטרה ובעל מגוון תחביבים רחב, הוא מתמודד עם קשיים כמו קושי בוויסות חושי, חרדות ועוד.

ירין ויהב
ירין סנדומיר ויהב הרוש - כנפיים של קרמבו | צילום: באדיבות המצולמים, none

עליזה מעידה כי התנועה תרמה רבות לחיזוק הקשרים החברתיים של יהב: "הוא מרחיב את מעגל החברים ומבלה גם עם ילדים שאינם לומדים בבית הספר שלו, המיועד לילדים על הרצף האוטיסטי". היא מסבירה כי פעילות התנועה מאפשרת ליהב לחוות חוויות חברתיות שאינן נגישות לו בדרך כלל: "ילדים ללא צרכים מיוחדים נוהגים להתקשר זה לזה אחר הצהריים ולקבוע מפגשים, ללכת יחד לקניון. לילד על הרצף האוטיסטי אין את היכולת הזו, וגם אין הוא יכול ללכת לבדו עם חבר לקניון. אנחנו תמיד צריכים להיות שם כדי לתווך בינו לבין אנשים שאינם על הרצף".

בתנועה יהב פורח: "הוא נכנס לשם כמו בעל הבית ומחלק לכולם כיפים וחיבוקים. הוא מכיר כל חניך ומדריך בסניף והוא מת עליהם", היא מחייכת. לדבריה, בעקבות הפעילות בתנועה יהב גם נפתח הרבה יותר: "ילדים על הרצף פחות מדברים ומשתפים. לפני שהצטרף לתנועה, הייתי צריכה לדובב ולתחקר אותו. היום, הוא משתף הרבה יותר ומקשר בין אירועים שונים בחייו. כנפיים של קרמבו פיתחו בו את היכולת הזו בדרכים ייחודיות״.

במהלך המלחמה, פעילותה של כנפיים של קרמבו, הייתה משמעותית מאוד עבור משפחתו של יהב. "יהב מאוד רגיש לרעשים. הוא יכול לשמוע מוזיקה בווליום גבוה בחדרו, אך רעש מקדחה מטלטל אותו. כל רעש גורם לו לשאול מה מקורו, דבר שהקשה עליו מאוד במהלך המלחמה, מספרת עליזה”.

האזעקות הרבות בנהריה, עיר שלא פונתה, היו מאתגרות במיוחד עבורו. "כדי להקל על יהב, אטמנו את הבית, סגרנו את כל החלונות, התריסים והדלתות, והוא הרכיב אוזניות. למרות זאת, פיצוצים קרובים גרמו לו לבכות. למזלנו, כנפיים של קרמבו המשיכה בפעילותה גם בתקופה זו, ויצרה עבורו שגרה חיונית. עבור יהב, התנועה היא קבוצת ההשתייכות החברתית המשמעותית ביותר".

"הסניף הפך להיות הבית השני שלי"

כחלק מהמעטפת הייחודית שמעניקה התנועה, חניכים עם צרכים מיוחדים הזקוקים לכך, מצוותים לחונכים אישיים. חונכים אלה, בני נוער מהחינוך הכללי, עוברים הכשרות ייעודיות.

ירין סנדומיר (15), החונכת של יהב, הצטרפה לתנועה במסגרת פרויקט מחויבות אישית, וגילתה עולם חדש. “זו הבחירה הכי טובה שעשיתי בחיים", היא מעידה. “כבר בפעולה הראשונה הבנתי שזה הרבה מעבר לתנועת נוער רגילה, שאני לוקחת חלק במשהו משמעותי״.

ירין ויהב
ירין סנדומיר ויהב הרוש - כנפיים של קרמבו | צילום: באדיבות המצולמים, none

ירין מוסיפה כי ההשתתפות בתנועה שינתה אותה לטובה, והיא הפכה סבלנית יותר. בנוסף היא מספרת שכשהצטרפה היתה ילדה סגורה והתקשתה להיפתח. "הסניף הפך לבית השני שלי, מקום בו אני מרגישה בנוח להיות עצמי, כאילו אני מכירה את האנשים האלה שנים״.

בנוסף, מחקרים מראים שילדים ללא צרכים מיוחדים שלומדים בסביבה משולבת מפתחים רמות גבוהות יותר של אמפתיה והבנה כלפי השונה. "לפני שהצטרפתי לתנועה לא ייחסתי חשיבות לצרכים מיוחדים. למשל לא ידעתי שיש דבר כזה פטור מתור או אוטובוס נגיש", אומרת ירין, "לא שמתי לב אם מישהו בסביבה שלי זרק קללות כמו 'מפגר' או 'אוטיסט' . מאז שאני בתנועה אני פתאום רגישה לזה יותר, אני לא מסוגלת לשמוע את זה".

היתרונות המשמעותיים של פעילות התנועה נשמרים גם שנים קדימה, ומשפיעים על הדרך שבה בני הנוער משתלבים בחברה הבוגרת. לפי מחקרים, מבוגרים שלמדו כילדים בסביבה משולבת, נוטים לנהל חיים עצמאיים יותר, למצוא תעסוקה, ולהשתתף בפעילויות קהילתיות.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Journal of Educational Psychology" מצא כי ילדים עם צרכים מיוחדים אשר לומדים בכיתות משולבות עם ילדים ללא צרכים מיוחדים, מפגינים הישגים אקדמיים וחברתיים גבוהים יותר, בהשוואה לילדים הלומדים בכיתות נפרדות. בנוסף, המחקר מצביע על שיפור משמעותי בכישורי הקריאה והמתמטיקה בקרב תלמידים אלו.

"זה בסך הכל בן אדם שנולד טיפה אחרת ממני"

ירין מספרת שבינה לבין יהב נוצר קשר מיוחד מהרגע הראשון. "מפעולה לפעולה אני מכירה אותו יותר ואנחנו צומחים ביחד", היא מספרת, "אני מרגישה כמו אחותו הגדולה, כל פעם שאנחנו נפגשים קורה לי משהו בלב. הוא ילד כל כך מצחיק, ובפעולות כשאני רואה אותו מצייר או כותב, אני פשוט מתמוגגת. אני מרגישה שאני מקבלת ממנו ומהסניף יותר ממה שאני נותנת".

החשיפה היומיומית למגוון יכולות ורקעים מאפשרת לילדים מהחינוך הכללי לפתח הבנה עמוקה יותר של הכישרונות של חבריהם עם הצרכים המיוחדים, וגם של האתגרים שהם מתמודדים איתם. הפעילות המשותפת משפרת את כישורי התקשורת הבין-אישית שלהם ומפחיתה דעות קדומות. מחקר שפורסם בכתב העת ״International Journal of Inclusive Education״ הראה כי תלמידים שלמדו בכיתות משולבות הפגינו עמדות חיוביות יותר כלפי עמיתיהם עם צרכים מיוחדים.

ירין סנדומיר, החונכת של יהב
ירין סנדומיר, החונכת של יהב -כנפיים של קרמבו | צילום: באדיבות המצולמים, none

ההזדמנות לתמוך ולעזור לחבריהם מפתחת בהם גם תחושת אחריות וביטחון עצמי, והאפשרות לתרום ולהשפיע על חיי אחרים תורמת לתחושת הערך העצמי, ומחזקת את מיומנויות המנהיגות שלהם. מחקר שפורסם בכתב העת ״Journal of Youth and Adolescence״ מצא שילדים שהיו מעורבים בפעילויות שבמסגרתן תמכו בחבריהם, פיתחו תחושת מסוגלות גבוהה יותר ומיומנויות חברתיות משופרות.

“כשעושים פעולה משותפת היא הופכת ליותר משמעותית״, אומרת ירין, "בעיניי זה חשוב שכבר בגיל צעיר ילדים עם ובלי צרכים מיוחדים ייפגשו ויבינו שכולנו אותו דבר, ושאפשר לגשת ולדבר, רק צריך לבוא בראש פתוח ולא להירתע. לפעמים אנשים מבוגרים נרתעים מצרכים מיוחדים. בתנועה, אנחנו נחשפים זה לזה בגיל צעיר, ומבינים שזה לא מפחיד, זה בסך הכל בן אדם שנולד טיפה אחרת ממני".

"היום אני מבינה כמה כל אחד מאיתנו משמעותי בתנועה", אומרת ירין, שגם נבחרה השנה להיות אחת הנציגות שייצגו את הסניף בתהליכי קבלת החלטות שישפיעו על הפעילות של כנפיים של קרמבו. "אם בתחילת שנה היו אומרים לי שאני אבחר לתפקיד כל כך גדול בסניף, לא הייתי מאמינה. אני חושבת שההשתתפות שלי בתנועה גרמה לי להבין שאני מעבר למי שחשבתי שאני. זה פיתח אותי בצורה שלא יכולתי לדמיין".

ערב הסטנדאפ הגדול, משדר התרמה מיוחד לכנפיים של קרמבו , ייערך בקשת 12 ביום חמישי ה-10 באפריל, בהנחיית איל קיציס ובר רפאלי ובהשתתפות מיטב הקומיקאים והאומנים בישראל.