אתמול (חמישי) נערכה בישראל לראשונה ועידת חינוך חדשנית טכנולוגית, שהתרכזה בהעצמת מנהלי מוסדות חינוך ובשדרוג יכולת הניהול בבתי הספר. את הוועידה הובילה אשמורת מבית הסתדרות המורים, והשתתפו בה שרת החינוך, נשיא המדינה, מזכ"לית הסתדרות המורים, שר האוצר ובכירי המשק. הוועידה שמה במרכז את יכולות הניהול ונתנה כלים פרקטיים להפיכת בתי הספר ליחידות כלכליות משגשגות המתנהלות כחברות עסקיות.

ארי שטינברג, מנכ"ל אשמורת מבית הסתדרות המורים, סיפר על ההתמודדות של מערכת החינוך בשנתיים הקשות שעברו עלינו בצל מגפת הקורונה: "כשיש מנהלים כל כך מוצלחים כמו שיש לנו בבתי הספר - מתמודדים. אנחנו צריכים לעודד אותם ולתת להם את האמצעים. אם יהיו להם האמצעים, הם המנכ"לים המובילים שיש לנו במשק. יש להם אינסוף לקוחות - הילדים שלנו, ההורים והרשתות, והם עושים את זה, עומדים בגבורה".

"לא סתם מערכת החינוך היא לדעתי המערכת היחידה שבאמת הצליחה בזמן הקורונה לעשות מהפכה ביום אחד – כולם למדו מהבתים", הוסיף שטינברג. "זה אך ורק בזכות אנשי החינוך שבמערכת החינוך. בואו ניתן להם את האמצעים, הם יודעים לעשות את זה יותר טוב מכולנו". 

ועידת אשמורת: מנהלים. חדשנות. כלכלית (צילום: מתוך ועידת אשמורת)
מנכ"ל אשמורת מבית הסתדרות המורים, ארי שטינברג | צילום: מתוך ועידת אשמורת

גם מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, ממשיכה במלחמה שלה למען אנשי החינוך: "זה לא שהסתדרות המורים צריכה להילחם על תגמול ועל הסכם שכר, זו חובתה של מדינת ישראל לדאוג להסכם שכר מתגמל למנהלים, לסגנים, ליועצות, לחינוך המיוחד שבעת הסגרים עבד, שסיכן את עצמו".

את ממש סלב פה. איך התחושה?
"האמת שאני רגילה, אני מסתובבת לא רק בחדרי מורים ולא רק עם המנהלים, ואני רוצה להגיד לכם שגם הציבור כולו, למרות מה שאומרים, כן תומך, מחבק ומחזק".

איך יוצרים למנהלי בית הספר סיכויי הצלחה גבוהים יותר בתפקיד?
"קודם כל נותנים להם את היכולת לנהל. צריך לתגמל את המנהלים. לא יעלה על הדעת שהשכר של המנהלים יהיה מעליב. המנהל עושה תפקיד יותר ממנכ"ל". 

ועידת אשמורת: מנהלים. חדשנות. כלכלית (צילום: מתוך ועידת אשמורת)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד | צילום: מתוך ועידת אשמורת

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, דיברה על החשיבות של השינוי לעתיד: "זה משהו שהוא ברמה הלאומית, ואם אנחנו לא נעשה משהו שייתן באמת מענה רוחבי אמיתי לשנים הקרובות, אנחנו נמצא את עצמנו מול שוקת שבורה, ולא אנחנו מול הסתדרות המורים. היום אנחנו עומדים כולנו כמקשה אחת".

עוד שאשא ביטון הוסיפה כי "יש פה שורה של דברים שצריך לעשות, ואני חושבת שחלק מחיזוק המעמד זה גם הנושא של האוטונומיה, של לתת לכוח חינוכי איכותי את האפשרות להיות בעמדת ניהול ואחר כך להעביר אותו את תהליך ההכשרה, הליווי וכל מה שצריך", אמרה שרת החינוך. "זו שורה של צעדים שבסוף יצטרכו להתכנס לשלם. השכר הוא המפתח - בלי שכר ראוי, במיוחד למורים מתחילים שירצו להיכנס למערכת, לא נוכל לעשות את השינוי". 

ועידת אשמורת: מנהלים. חדשנות. כלכלית (צילום: מתוך ועידת אשמורת)
שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון | צילום: מתוך ועידת אשמורת

ואיך יסייע לכך תקציב משרד החינוך? "פעם ראשונה שתקציב משרד החינוך הוא התקציב הגדול במדינה", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן, "יותר מתקציב הביטחון". 

ועידת אשמורת: מנהלים. חדשנות. כלכלית (צילום: מתוך ועידת אשמורת)
שר האוצר, אביגדור ליברמן | צילום: מתוך ועידת אשמורת

גם ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, שם דגש על התגמול שמקבלים אנשי מערכת החינוך: "שני גורמים משפיעים על גבי המוכנות של בני אדם לעשות דברים: הראשון, האם זה ממלא אותם ערך עצמי והם מקבלים הערכה מהציבור, השני – כמה הם לוקחים הביתה". 

ועידת אשמורת: מנהלים. חדשנות. כלכלית (צילום: מתוך ועידת אשמורת)
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי | צילום: מתוך ועידת אשמורת