חוויית משתמש היא מונח מוכר בתחום השיווק הדיגיטלי ובתחומים רבים אחרים. הוא יכול להתחייב לכל מוצר או ממשק ולחוויית השימוש אולם כאשר אנו מדברים על מונח זה ומזכירים אותו בהקשר של שיווק דיגיטלי או של האינטרנט בכלל אנו נתייחס לרוב לכל מה שקשור בחוויית הגלישה והשימוש באתר אינטרנט מסוים. אתם כבעלי עסקים צריכים לשאוף שחוויית המשתמש באתר שלכם תהיה ברמה הגבוהה ביותר, כדי שזו תוכלו לספק לגולשים שלכם נוחות, יעילות וערך רב מה שיגרום להם לאהוב אתכם, להתחבר אליכם, להישאר באתר שלכם ולגלוש בעמודים נוספים בו ולאורך הזמן גם להפוך ללקוחות שלכם כמובן. אתרים עם חוויית משתמש ברמה נמוכה יכולים לגרום לגולשים לברוח במהירות מהאתר ולא רק שתפסידו אותם כלקוחות פוטנציאליים הרי שזה יגרום לעליה במדדים שליליים הקשורים לאתר שלכם מה שעשוי לפגוע בקידום האתר שלכם בגוגל. לעומת זאת, שיפור המדדים הללו על ידי חוויית משתמש ברמה גבוהה תסייע בשיפור המיקומים שלכם בגוגל.

מה נכלל בחוויית המשתמש ומי מבצע את השיפורים הללו?

חוויית משתמש הוא תחום כולל ומקיף שיכול להכיל עשרות רבות של פרמטרים הקשורים באתר שלכם. כמובן שיש אלמנטים בעלי חשיבות גבוהה יותר מאחרים, גם בעיני גוגל וגם בעיני הגולשים, אולם בכל הזדמנות שאתם רואים לשפר את חוויית המשתמש באתר שלכם כדאי לבצע זאת או לפחות לנסות ולראות כיצד זה משפיע על הגולשים שלכם. חוויית המשתמש יכולה להיות קשורה להתאמת האתר למובייל, לעיצוב ולמבנה האתר, לניווט בו, למהירות הגלישה והטעינה של האתר, לתוסף הנגישות באתר ועוד. את שיפור חוויית המשתמש באתר שלנו נוכל לשים בידי חברה לקידום אתרים באינטרנט שזהו חלק מרכזי בעבודת הקידום שהיא מבצעת או בידי מומחים המתפרנסים משיפור חוויית משתמש, מחקר ושיפור ביצועים בתחום לאתרים ועסקים שונים. להלן 12 דרכים לשיפור חוויית המשתמש באתר שלכם שכדאי לכם לאמץ או לכל הפחות לבדוק כיצד הגולשים שלכם מגיבים להם וכיצד זה משפיע עליכם בגוגל.

1. התאמת האתר למובייל:

כיום חצי מהגולשים באינטרנט עושים זאת דרך המובייל מה שאומר שאם האתר שלכם לא יהיה מותאם לגלישה במובייל לא רק שתפסידו חצי מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם, הרי שגם מדדים שונים כמו אחוז נטישה ואחוז שהייה באתר עשויים להיות מושפעים לרעה מה שיפגע בקידום האורגני שלכם בגוגל. גוגל הצהירה לא פעם על החשיבות של התאמת האתרים למובייל ובכלל לגלישה במסכים שונים כתנאי לשיפור חוויית המשתמש באתר ומשהו שהם מתייחסים אליו בכובד ראש.

2. שפרו את מהירות האתר:

חלק גדול מחוויית המשתמש באתר שלכם היא לשפר את מהירות הטעינה והגלישה באתר. תארו לכם מצב שבו אתם נכנסים לאתר מסוים ולוקח לו 6-7-8 שניות להיטען ואולי אף יותר. זה נשמע אולי מעט זמן אולם כאשר אנו גולשים באינטרנט אנו רגילים שעמודים נטענים בתוך שניה או שתיים לכל היותר ולהמתין פי 4 או פי 5 זמן ממה שצריך לכל טעינה של עמוד באתר – סביר להניח שזה יראה כמו נצח ויעצבן אותנו. מה שיעצבן אותנו כמובן יגרור לכך שנרצה לעזוב אותו במהירות ונלך למצוא את מבוקשנו באתר אחר. על כן בצעו פעולות שונות לשיפור מהירות הגלישה והטעינה באתר שלכם. בדקו את מהירות הטעינה של האתר לפני ואחרי הפעולות שאתם מבצעים וראו כיצד זה משפיע על מדדי הטעינה השונים באתר.

3. שפרו את הטפסים באתר:

בכל אתר יש מספר טפסים בדרך כלל: טופס יצירת קשר, טופס הרשמה, טופס למילוי פרטים והרשמה לתפוצה בתמורה למתנה/שובר כלשהו ועוד. הטפסים הללו צריכים להיות נוחים להרשמה, ממוקמים במקום הנכון, נגישים ללקוחות וברורים מאוד. כלומר: דאגו שיהיה נוח למלא את הטופס, אל תדרשו סעיפי חובה במילוי מלבד סעיפי בססי החשובים ליצירת קשר עם הלקוח, אל תדרשו סעיפים רבים למילוי שיתישו את הלקוח ועוד.

4. שפרו את אפשרויות הניווט באתר:

מלבד תפריטי הניווט באתר (תפריט עליון, תפריט צדדי ותפריט תחתון בדרך כלל) יש אפשרויות ניווט שונות באתר שכדאי לכלול כמו "פירורי לחם", כמו פוסטים נוספים המומלצים לקריאה מתוך עמודה של פוסט קיים ועוד. שפרו את אפשרויות הניווט באתר שלכם, הניעו לפעולה את הגולשים שלכם והציעו להם אפשרויות מגוונות ונוחות לנווט בין התכנים באתר ולמצוא את מה שהם צריכים. כדי לכלול גם במקום בולט אפשרות לחיפוש חופשי של תוכן באתר.

5. דאגו למספר דרכים ליצירת קשר ומידע על החברה:

בניית אמון בין הקהל למותג הוא חלק חשוב מכל חוויית שימוש באתר כלשהו ובכלל כדי להצליח בעסקים. קהל שחושש שהמותג אינו אמין או שאין "אבא ואימא" ואין לפי לפנות במידת הצורך גם לא ירכוש מכם. בניית אמון עם הקהל חשובה לשיפור חוויית המשתמש באתר, לעליה באחוז ההמרה באתר ובכלל ליחסים קרובים יותר עם הקהל שלכם שיובילו למגוון דברים טובים.

 

ידייים מצביעות על מחשב נייד (צילום: John Schnobrich, unsplash)
ידייים מצביעות על מחשב נייד | צילום: John Schnobrich, unsplash

6. העשירו את התוכן באתר עם סוגים נוספים של תוכן:

הגולשים שלכם מצפים למצוא סוגים נוספים של תוכן באתר שלכם ולא רק טקסט כתוב. לדוגמה: תמונות, סרטונים, אודיו, ספרים אלקטרונים ועוד. כל אלה יכולים להוסיף לאטרקטיביות של האתר שלכם, לגיוון התוכן, להענקת ערך רב יותר לגולשים ולדבר אל קשת רחבה יותר של גולשים. יש אנשים בעלי אינטליגנציה ויזואלית גבוהה יותר מאחרות ולכן ייתכן מאוד שהם יעדיפו לצפות בסרטונים שלכם או בתמונות, אינפוגראפיקה ותכנים ויזואליים אחרים מלבד קריאת טקסט.

7. התקינו רכיב נגישות באתר:

מעבר לחוק הקיים בישראל המחייב את רוב בעלי האתרים, חשוב מאוד להתקין רכיב נגישות באתר מה שמאפשר לאנשים שליטה על בהירות האתר, גודל הפונטים, סימון קישורים ועוד. מלבד העובדה שזה עוזר לבעלי לקויות הרי שמדובר באופן כללי באפשרות לשיפור חוויית המשתמש באתר גם לגולש הממוצע.

8. עשו שימוש חכם בשטח לבן באתר:

לכל אתר יש שטח לבן או שטח "מת" אם תרצו. מדובר לרוב בשטח שמרווח בין האלמנטים והתבניות השונות באתר שלנו. חשוב להשתמש בשטח הזה בצורה חכמה, לצמצם מצד אחד את השטח הלבן ומצד שני להשאיר חלק ממנו בצורה אידיאלית שלא תהיה מוגזמת מדי. על כן דאגו לעצב ולסגנן את העמודים שלכם בצורה חכמה ונכונה עם עשיית שימוש נכון בשטח הלבן.

10. דאגו לאפשרות הרשמה/רכישה נוחה באתר:

בדומה למה שאמרנו עם טפסי יצירת הקשר וההרשמה לתפוצה. עמוד ההרשמה לאתר ועמוד הרכישה הם עמודים חשובים מאוד, בעיקר בבניית אתרים מסוג מסחר אלקטרוני. אתם רוצים לפשט לגולשים שלכם עד כמה שניתן את התהליך, לדאוג שהתהליך יהיה מאובטח, נוח, מהיר ויעיל עבורם – ולתת להם ליהנות מה שיש לכם להציע בצורה אידיאלית ונוחה.

11. פשטו עניינים עבור הגולשים שלכם:

אפשרו לגולשים למצוא את התוכן שהם מחפשים בקלות ובמהירות. דאגו שהפונטים באתר יהיו מספיק ברורים וגדולים. שהריווחים והמבנה של הטקסטים באתר נוחים לקריאה. שפרו את המרווחים בין האלמנטים בצורה נכונה. אל תעמיסו עם פרסומות או תכנים לא קשורים באתר שלכם ועוד.

לפרטים נוספים וייעוץ עבור האתר שלכם השאירו פרטים באתר החברה: https://www.leos.co.il/