דו"ח שפרסם משרד המבקר בארה"ב, מצא שמטוסי חמקן 35-F רבים בעולם אינם מסוגלים לטוס בשל מחסור חמור בחלקי חילוף. על פי הדו"ח, שמתייחס לתקופה שבין מאי לנובמבר 2018, רק 27 אחוז מסך החמקנים בעולם היו במצב בו יכלו לבצע את כלל המשימות שלהם באופן מלא ובטוח בגלל המחסור בחלקים, כלומר - פחות שליש מסך של כמעט 400 חמקנים, שאמורים להמריא מ-16 בסיסים שונים ברחבי העולם.

בדו"ח בן 81 העמודים ציינו בנוסף שמשרד ההגנה רכש חלקי חילוף רבים ומגוונים, שנים לפני המועד בו היה צריך, כדי לתמוך במטוסי הקרב שלו בפריסות מעבר לים, אבל החלקים לא התאימו באופן מלא לצורכי הצבא. במקרה של המארינס למשל, כמעט 50 אחוז מחלקי החילוף לא התאימו.

"חיל האוויר האמריקאי הוציא מיליארדי דולרים על חלקי חילוף, אולם לא קיים מסד נתונים עבור כל החלקים, איפה הם נמצאים וכמה הם עלו", נכתב בביקורת שמתמקדת במקרה הזה יותר בחיל האוויר האמריקאי ופחות ביצרנית, חברת לוקהיד מרטין.

אימון של מארינס וחיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
המארינס באימון עם חיל האוויר הישראלי, ארכיון | צילום: אתר חיל האוויר

בנוסף נקבע בדו"ח כי ישנה בעיה חמורה כתוצאה מכך שהרשת הגלובלית להעברת חלקים אינה מפותחת מספיק, ולא עונה על הדרישות. ייתכן שחלק זה רלוונטי גם עבור חיל האוויר הישראלי, משום שעל פי הדו"ח, "לקוחות F-35 מעבר לים חוו זמן המתנה ארוך עבור חלקים הדרושים לתיקון המטוס, מבלי שיש תוכנית מפורטת לרשת שאמורה לספק תמיכה לצי החמקנים המתרחב".

יש לציין שהדו"ח מתייחס לאחוזים ממוצעים וישראל, נמצאת בין המובילות בעולם בכל הקשור לשמישות החמקנים שלה. גורמים בחיל האוויר אישרו שאחוז שמישות מטוסי ה-F-35I עומדת על כ-90 אחוזים ולדבריהם ישנה אספקת חלפים רציפה ולא קיים מחסור משמעותי בנושא זה. ידוע על מטוס "אדיר" אחד שנפגע בשנת 2017 מציפור, קורקע ומאז כבר חזר לטוס.

כמו כן בדו"ח הופיעה ביקורת גם על מערכת ה- ALIS עליה דיווחנו ממש לאחרונה, אחרי שחשפנו כי הותקנה בבסיס תל נוף של חיל האוויר. על פי הדו"ח, ישנם ליקויים במערכת המונעים ממנה לעקוב אחרי חלקי חילוף ולנהל את המלאי והידע באופן מיטבי. בין השאר משום שמערכת זו אינה מתקשרת כראוי עם מערכות מקבילות. 

בדו"ח מציינים בנוסף שתהיה התייקרות משמעותית בהיקף הכולל של התכנית, ביחס למה שהיה צפוי. והכוונה היא לא למחיר המטוס, כי אם התפעול הכולל שלו לאורך תקופת שירות של עד שנת 2070.

F-35 לייטנינג II (צילום: חיל האוויר האמריקאי)
מטוסי 35-F בשירות צבא ארה"ב | צילום: חיל האוויר האמריקאי

מחברי הדו"ח מדגישים שהטענות הן גם נגד התנהלות משרד ההגנה האמריקאי, אשר נקט צעדים לתיקון הליקויים, אולם לדבריהם "עדיין לא ננקטו הצעדים וההחלטות הדרושות, כדי לסגור את הפער שנוצר בין הדרישות לשרשרת האספקה, ומוערך בכ-3,400 חלקים".

כמו כן מציינים שם שלא קיימות טענות נגד האיכות והיכולות של מטוס החמקן עצמו, אלא בכל הקשור לאספקת חלקי החילוף. לוקהיד מרטין היא הקבלן הראשי לאספקת החלקים, הסמכה, אימונים והכשרה.

התקיפה ועיתוי הפרסום

על רקע הדו"ח הקשה, מעניין לציין כי השבוע חיל האוויר האמריקאי חשף שהשתמש לראשונה במטוס F-35 לתקיפה מבצעית. זה קרה בעיראק ואגב - הראשונים לתקוף עם מטוס זה אי פעם - היו טייסי חיל האוויר הישראלי.

בשיחה עם מייקל סאליבן, ממשרד המבקר האמריקאי, הוא הסביר לנו ש"המטוס עצמו ייחודי והם (חיל האוויר האמריקאי) מאמינים שהוא שובר שוויון, דבר שאין כמוהו", אולם, מסביר סאליבן, "מהימנות המטוס זה משהו שהם עוד צריכים לעבוד עליו. הם יכולים לעשות את זה אם ירצו".

משמע - החברה, כמו גם משרד ההגנה, חייבים לעשות צעדים לתיקון המצב בכל הקשור לתחזוקה וחלקי חילוף - כי כמו שכתבנו פה לא מעט, גם המטוס הטוב בעולם לא יכול לטוס בלי טכנאים שעברו הכשרה וחלקים מתאימים. "בגדול הם (לוקהיד מרטין) נמצאים בדרך הנכונה. אבל יש להם עדיין הרבה מאוד עבודה לעשות", סיכם סאליבן.

צפו: מרכז המבקרים החדש של לוקהיד מרטין בישראל (צילום: לוקהיד מרטין)
מרכז המבקרים של לוקהיד מרטין בישראל, ארכיון | צילום: לוקהיד מרטין

מהיצרנית חברת "לוקהיד מרטין" נמסר בתגובה:

"לוקהיד מרטין נוקטת בצעדים משמעותיים להגדלה מתמדת של יעילות שרשרת האספקה וזמינות חלקי החילוף למטוסי ה-F-35, תוך הורדת עלויות התחזוקה ושמירת על זמינות מבצעית גבוהה למטוסים.

שרשרת האספקה העולמית בתוכנית מטוס ה-F-35 מאפשרת את הצלחת התוכנית, כשלוקהיד מרטין ממשיכה ללא הרף להגדיל את התחרותיות, להתאים את חוזי הספקים לשלבי התוכנית, להגדיל את קיבולת האספקה, לסנכרן בין הספקים ולשפר את איכות החלקים ואמינותם, תוך שימוש בכלי אנליטקה מתקדמים וביצוע התאמות נדרשות כחלק מהתקדמות התוכנית.

לאחרונה, הכריזה החברה על מעבר של מספר ספקים לוגיסטיים לחוזים ארוכי-טווח ומבוססי-ביצועים שיאפשרו להם להשקיע ולשפר את היעילות והביצועים. הפעולות הללו ועוד רבות אחרות נושאיות פרי כבר עכשיו ואנו רואים זאת בשטח.

מטוסי F-35 אשר נמצאים סיימו לאחרונה את תהליכי ייצור עומדים בממוצע על כשירות מבצעית של יותר מ-60% כאשר טייסות מסוימות עומדות בצורה יציבה על 70% ויותר. למעשה, חיל האוויר האמריקאי הכריז לאחרונה כי מטוסי ה-F-35A אשר השתתפו בתרגיל ה-"Red Flag" בבסיס נליס הציגו שיעור זמינות מבצעית של יותר מ-90% במהלך התרגיל. במקביל, כוחות הנחתים של ארה"ב הציגו מוכנות של למעלה מ-75% במטוסי ה-F-35B במהלך הפריסה המבצעית הראשונה שלהם.

היבטי העלויות מציגים ירידה קבועה של 15% בעלויות לכל מטוס משנת 2015. המטרה שלנו היא להוריד את עלות שעת הטיסה ל-25 אלף דולר עד שנת 2025, בדומה לעלות שעת טיסה של מטוסים ישנים מהדורות הקודמות. זאת, כשהיכולות שמציג המטוס באותן עלויות עולות בעשרות מונים על המטוסים הישנים.

אנחנו משקיעים משאבים ומאמצים, בשיתוף פעולה עם הממשל ועם הספקים הרבים של התוכנית ברחבי העולם, בכדי להמשיך להוריד עלויות ולעמוד ביעד הזמינות המבצעית של 80% כפי שנקבע על ידי הפנטגון".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: 

"צה"ל הוא מהצבאות המובילים בעולם בתפעול סדר הכוחות המבצעי של מטוסי ה-אדיר (f-35). מערך מטוסי ה"אדיר" נמצא בהליכי קליטה ועל כן, התמיכה הלוגיסטית נמצאת בשלבי הערכות. חיל האויר הישראלי מקיים קשר הדוק עם מנהלת התוכנית על מנת להצליח להעמיד את הזמינות הנדרשת לצרכי צה"ל. באשר למטוס ה"אדיר" אשר נפגע מציפור, הוא תוקן ולאחר מספר שבועות כבר חזר לטוס".