יהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות שאת שמה מבטאים "יהלום") היא יחידה מובחרת של חיל ההנדסה הקרבית למשימות הנדסיות מיוחדות, אשר אחראית באופן בלעדי על מתן פתרונות מבצעיים מקצועיים מורכבים ומיוחדים. בין שלל תפקידיה: ביצוע הריסות מדויקות, חבלה בתשתיות האויב, הכנת מטענים ופצצות, טיפול בחומרי נפץ (כולל פיצוץ מדויק), נטרול מטעני חבלה, הנדסה ופריצה בים וביבשה, פינוי שדות מוקשים, איתור והשמדת סליקים, מעברים תת-קרקעיים ומנהרות הברחה ותופת, וביצוע שאר משימות מיוחדות. יהל"ם היא בעצם הסמכות הבלעדית לפעולה בכל שטחי הארץ, בכל הקשור במלכודים, בתחמושות מסוכנות ובזירות מטענים. את כל אלה היא מבצעת תוך שימוש באמצעים מתקדמים ובשילוב טכנולוגיות חדשניות. לעתים משתמשת היחידה ברובוטים ובאמצעים רבים הנשלטים מרחוק, ללא סיכון חיי אדם. היחידה אמונה על פיתוח אמצעים ושיטות בתחום ההנדסה, וכן להכשיר לוחמים בחיל ההנדסה ובצה"ל כולו.

פעילותה של יהל"ם מתבצעת בכל שעות היממה ובכל ימות השנה, כאשר חלק מהפעולות מובילה היחידה בצורה אורגנית, ובחלק מהפעולות חוברים כוחות מהיחידה לכוחות לוחמים אחרים.

ההבדל בין יהל"ם ובין הפלחה"נים שבחטיבות החי"ר השונות הוא שהפלחה"נים הם פלוגות חי"ר מובחרות, חלק אורגני מגדודי הסיור שלו התמחות במקצועות ההנדסה הצבאית, האמון על מתן מענה מיידי בתחום לכוחות החטיבה; ואילו ביהל"ם נרכשת ההתמקצעות הספציפית, והכוחות מקצועיים הרבה יותר בתחומי ההנדסה הצבאית, והיא נחשבת לסמכות המקצועית העליונה.

יהלם (צילום: דובר צה"ל, מערכת את"צ)
יהלום, צריח וכנפיים: ללוחמי יהל"ם יש במה להתגאות | צילום: דובר צה"ל, מערכת את"צ

סמל היחידה: סיכת יהל"ם מורכבת ממספר אלמנטים: הכנפיים מסמלות את כנפי עוף החול המתחדשות מן האש; הצבע האדום מסמל את הבעירה האופיינית למקצוע החבלה; החרב מסמלת את הלוחמה; הצבע הכסוף מתכתב עם צבע כומתת כוחות ההנדסה הקרבית; הצריח מסמל את חיל ההנדסה הקרבית; והיהלום במרכז מסמל כמובן את יהל"ם עצמה.

שיעור היסטוריה: כבר עם הקמת חיל ההנדסה ב-1948 פעלו יחידות לסילוק פצצות בקרבו. בשנות ה-70 הוקמה היחס"פ (היחידה לסילוק פצצות) כיחידה מובחרת, ומקצוע ה"סלק" הוכר לראשונה כמקצוע התנדבותי. השינוי נערך על מנת לטפל במקצועיות הרבה ביותר האפשרית במיקוש, בנפלי תחמושת ובמטעני חבלה מורכבים במיוחד.

ב-1982, עקב מבצע שלום הגליל והצורך שנוצר ליחידה הנדסית מובחרת שתתאפיין במיומנויות הריסה וחבלה מדויקות במיוחד, הוקמה "סיירת יעל". היחידה אומנה במיוחד על מנת להתאים עצמה לתוואי השטח ההררי של לבנון. האימונים כללו, מעבר להתמקצעות בחבלה, גם הישרדות בתנאי שדה וכן לוחמה בטרור. במהלך השהות ברצועת הביטחון בדרום לבנון, ביצעה סיירת יעל מאות פעולות מסווגות, כשהיא פועלת נגד חיזבאללה ונגד ארגוני טרור נוספים. בין השאר, עסקה היחידה גם במיקושי נגדי כנגד מחבלי חיזבאללה, מה שהסב להם לא מעט אבדות.

ב-1995 אוחדו סיירת יעל והיחס"פ, כחלק מתהליך התייעלות כלל צה"לי, תחת יהל"ם.

פז

ב-1997 חברו לוחמי סיירת יעל ללוחמי סיירת הצנחנים ב"מבצע מרכבות האלים". המטרה הייתה מלכוד ציר תנועה ממנו פעלו מחבלים בדרום לבנון. לאחר מלכוד הציר נפתחה אש לעבר הלוחמים, שלושה נהרגו ושישה נפצעו. הכוח חולץ באמצעות מסוק. כמה שבועות לאחר מכן התפוצץ רכב המחבלים שנע על הציר, כאשר המוקש הופעל בעזרת מזל"ט. ארבעה מחבלים, בהם בכיר בחיזבאללה, נהרגו.

באינתיפאדת אל-אקצה פעלה יהל"ם בשטחי יהודה ושומרון וברצועת עזה באופן אינטנסיבי. על פלגות הס"פ הוטלו משימות נטרול מטענים בצירי תנועה, בבתים ועל גדר המערכת. לעתים קרובות השתמשו הלוחמים בדחפורי די-9 במטרה לפוצץ את המטענים ולטהר צירי תנועה לטנקים. פלגת הס"פ של פיקוד הצפון פעלה במקביל, וניקתה מטענים שהוטמנו על ידי חיזבאללה על הגדוד. לא אחת תקף ארגון הטרור את הכוחות. סיירת יעל הרסה בצורה מדויקת מתקני טרור פלסטינים, מעבדות נפץ, תשתיות טרור ובתי מחבלים, וכן עצרה מבוקשים רבים.

ב-2002 זכתה יהל"ם לצל"ש אלוף פיקוד מרכז יצחק איתן על מעורבות לוחמיה במהלך העימות בשטחים ובפעולות מסוכנות ביותר.

ברפיח התגברה בעיית מנהרות ההברחה, ובפיקוד הדרום הוקמה יחידה הנדסית בשם "צוות המנהרות", שעבדה באופן עצמי ופיתחה את תורת הלחימה הצה"לית בנושא. במהלך פעילותה נחשפו ונהרסו עשרות מנהרות. היחידה ספגה אבידות קשות, בעיקר בשל מחסור באמצעים כמו נגמ"שים ממוגנים ובהכשרה מסודרת. בעקבות האירועים הללו, ובעיקר עקב אסון הנגמ"שים ב-2004, הוחלט באותה השנה להכפיף את צוות המנהרות ליהל"ם. הצוות קיבל את השם סמו"ר.

ב-2005, במהלך מסיבת סיום מסלול של צוות מפלגת יעל, נפטר אחד מלוחמי הצוות, ככל הנראה מהרעלת אלכוהול. האירוע הקשה היה בעצם הפרסום השלילי הראשון ליחידה, וחשף את הנורמה בקרב היחידות המובחרות לחגיגה תוך השתכרות מוחלטת. מפקדי היחידה והצוות ננזפו וחלקם הודחו. באותה שנה בוצעו שינויים ביחידה, שכללו את הרחבתה, רכישת אמצעים מתקדמים לשירותה ופיתוח תורות לחימה נוספות.

בכנית ההתנתקות הופקדה יהל"ם על הריסת התשתיות הצבאיות ברצועה, לקראת הפינוי. בין השאר הופצצו מקלטים וממ"דים בישובים שפונו, בסיס התיאום והקישור הצה"לי שליד מעבר ארז, וכן תשתיות צה"ליות שונות.

במלחמת לבנון השנייה היו לוחמי סיירת יעל מהראשונים להיכנס לשטח הלבנוני, במטרה לאתר ולנטרל מטעני חבלה, מוקשים ומטעני גחון שהוטמנו והוסוו על ידי החיזבאללה. לוחמי יהל"ם השמידו מוצבים, בונקרים ומפקדות של החיזבאללה. לוחמי יחידת הס"פ ניטרלו נפלי רקטות שפגעו בעורף הישראלי.

במבצע "עופרת יצוקה", הובילו לוחמי היחידה את הכוחות הקרקעיים, תוך נטרול מאות מטעני חבלה. הלוחמים חשפו והשמידו בונקרים ומנהרות של ארגון החמאס. במהלך הלחימה נהרג אחד הלוחמים בהיתקלות עם מחבל מתאבד.

יהלם (צילום: בית שליט, עיתון "במחנה")
סיירת יעל והיחס"פ התאחדו ויצרו את אחת היחידות המובחרות והמיומנות בצה"ל | צילום: בית שליט, עיתון "במחנה"

מבנה היחידה: בראש יהל"ם, שבסיס הקבע שלה ממוקם במחנה סירקין, עומד קצין בדרגת סגן אלוף. היחידה כפופה לחיל ההנדסה הקרבית, ומחולקת לחמש פלגות מבצעיות ולארבע פלגות האמונות על בניין הכוח.

הפלגות המבצעיות, שחלק מהמידע אודותיהן מסווג, הן: סיירת יעל, יחידת קומנדו שתפקידיה כוללים, בין השאר, מבצעי הריסה מדויקים, השמדת תשתיות אויב, סיור ואיסוף מודיעין הנדסי, פינוי שדות מוקשים מורכבים, מעבר מכשולי מים ומבצעי חבלה ייעודיים; פלגות ס"פ (סילוק פצצות) וספי"ר (סילוק פצצות אוויר), שלוחמיהן אמונים על נטרול פצצות מתוחכמות, מטעני חבלה, תחמושת שלא התפוצצה וראשי קרב של טילים. לא אחת מסופחים החיילים ליחידות מיוחדות אחרות, כאשר יש חשש למלכודים מורכבים; סמו"ר (סליקים ומנהרות), יחידת לוחמה וקומנדו תת-קרקעי, שלוחמיה עוסקים בהשמדת סליקים ומחבואי נשק ואדם בכל גזרות הלחימה, אמונים על איתור, טיפול ופיצוץ המנהרות להברחת מחבלים, וכן על מבצעים חשאיים שמטרתם לחשוף סליקי אמל"ח, מנהרות ואדם; ומדרון מושלג, המתמחה בפריצה חמה וקרה, והוקמה עקב לקחי ניסיון החילוץ של נחשון וקסמן.

הפלגות האמונות על בניין הכוח הן: הפלגה הטכנית, פלגת ההכשרות (שלב א' במסלול לוחם יהל"ם ושלבים ב' וג' בעבור חניכי פלגת סמו"ר), פלגת האימונים (שלבים ב' וג' בעבור חניכי פלגות הס"פ, יעל ומדרון מושלג), ופלגת התו"פ (תכנון ופיתוח).

ישנה גם פלגת מילואים ("פלגת גבעול") האמונה על התמודדות עם איומים לא קונבנציונליים כדוגמת אב"כ.

תנאי קבלה: פרופיל 82-97 ללא סעיפים פוסלים. הקבלה ליחידה אפשרית לחיילים שהתגייסו לחיל ההנדסה הקרבית, כאשר במהלך הטירונות נבחרים הטירונים המתאימים ביותר ליציאה לגיבוש אינטנסיבי בן חמישה ימים, שהעוברים אותו מתקבלים ליחידה. הגיבוש נערך לאחר שהחיילים כבר רכשו טכניקות לחימה בסיסיות, ולא מיד בתחילת הטירונות. דרך נוספת להתקבל ליחידה היא לאחר נפילה מיחידות מובחרות כמו קורסי טיס, חובלים וצוללות, שמתקבלים לאחר ראיון.

יהלם (צילום: דובר צה"ל, מערכת את"צ)
לוחמים לכל דבר - שיודעים גם לטפל בחומרי נפץ | צילום: דובר צה"ל, מערכת את"צ

הכשרה: בסיום הגיבוש נפתח במסגרת הטירונות מסלול אחוד ללוחמי יהל"ם, כמחלקה אורגנית שתמשיך יחד ליחידה. משך המסלול כולו כשנה וארבעה חודשים. המסלול כולל את הטירונות (לאחריה מוסמכים הלוחמים ברמת פלס 5), ולאחריה את שלב אימון יסוד, במסגרתו מתבצעת הכשרת קומנדו מתקדמת, וכן אימוני חי"ר בסיסי ומתקדם, כולל הכשרות הישרדות, ניווט, קליעה, לוחמה זעירה, קרב מגע, לוחמה בטרור, טיפוס גלישה וחילוץ, לוחמה בשטח בנוי, צניחה ועוד, כמו גם הכשרה מקצועית בתחומי ההנדסה הקרבית. לאחר מכן מגיע השלב הפיקודי, לאחריו מוסמכים לוחמי יהל"ם כמפקדים, מוסמכים כלוחמי יהל"ם שלב 9 ומקבלים את דרגת הסמל.

בתום שנה של אימונים אחודים, ממויינים הלוחמים למגמות ולהכשרות ייעודיות, על פי כישוריהם, בהתאם למסלולי הפלגות הלוחמות השונות. שלב זה כולל אימונים משולבים עם גורמים צבאיים ואזרחיים ועם יחידות מובחרות. מדובר בתרגילי שטח פתוח ובנוי מורכבים במיוחד, במהלכם נחשפים הלוחמים לאמצעים מסווגים. ההכשרה הייעודית אורכת כארבעה חודשים, ולאחריה מוסמכים הלוחמים כלוחמי יהל"ם שלב 10 במגמה בה סיימו את הכשרתם, ואז מוענקת להם סיכת היחידה. לאורך השירות הסדיר עוברים הלוחמים שלל הכשרות והשתלמויות נוספות.

בסדיר: רוב פעילות היחידה מסווגת במידה מסוימת. מדובר באחת היחידות הפעילות בצה"ל, שפלגותיה פועלות כל העת בכל גזרות הלחימה. היחידה פועלת בשלל מתארים, בין אם כצוותי פעולה נפרדים, ובין אם ככוחות מקצועיים שחוברים ליחידות לוחמות אחרות. מדובר ביחידה מבוקשת – כמעט בכל מבצע מיוחד עולה צורך בפריצת דלתות, נטרול איומים או חשיפת מנהרות. לוחמי יהל"ם מוזנקים בכל חשד להיתקלות במתחמים ממולכדים. החיילים נכנסים לזירות תוך סיכון גבוה, על מנת לנטרלן. כך נמצאת יהל"ם בכוננות תמידית.

יציאות: כמו כל לוחם קרבי – לא משהו. כמובן משתפר לאחר ההכשרה ועם הפז"ם.

תפקידים במסגרת היחידה: שלל תפקידים מקצועיים שונים בפלגות הייעודיות השונות. ביהל"ם יש גם תפקידים תומכי לחימה כגון שלישות, מנהלה, לוגיסטיקה וכדומה.

פריצה של הנדסה קרבית  (צילום: אתר צה"ל, מערכת את"צ)
פורצים את הדרך לכוחות היבשה. חיל ההנדסה הקרבית | צילום: אתר צה"ל, מערכת את"צ

נשק ואמל"ח: רבים מאמצעי הלוחמה ונשקי היחידה לא הותרו לפרסום. ניתן לציין, עם זאת, כלי נשק אישיים (רובי סער וצלפים, מקלעים ואקדחים), אמצעי שליטה ובקרה,אמצעי ראיית לילה, מגוון מטעני חבלה, חומרי נפץ ומוקשים, אמצעי נטרול, סילוק פצצות ופינוי מוקשים, אמצעי טיפוס, גלישת מצוקים וחילוץ, ביגוד מגן, קסדות מיוחדות, סנדלי חבלה, ניידת חבלנית ממוגנת עם אמצעים לנטרול פצצות ומטענים, מערכת נשימה ללוחמי סמו"ר ועוד. בתחום הרובוטיקה נעזרת היחידה ברובוטים רבים לנטרול חומרי נפץ ומטעני חבלה. בין הרובוטים ישנם: רובוט קטן בשלט רחוק, שסורק בתים חשודים ומנהרות ומצלם אותם, רובוטי סילוק פצצות, דחפורי די-9 בלתי מאויישים המופעלים מרחוק, ג'יפ האמר בלתי מאוייש, רובוט זעיר למשימות תצפית, מעקב והפעלת אמצעים מרחוק ועוד. היחידה משתמשת בכלי רכב ורק"ם (רכב קרבי משוריין) רבים, וביניהם האמרים ממוגנים, רכבי שטח טקטיים, נגמ"שי פומ"ה ונקפומ"ה (המבוסס על נקפדון וכולל מיגון כלוב, צריחון ממוגן ומסדרון קדמי), דחפורי די-9, מחפרים ממוגנים ועוד.

מדים: לוחמי יהל"ם נעים במדי החילות הירוקים ובנעליים שחורות, עם כומתה אפורה-כסופה בכותפת, סיכת יהל"ם וכנפי צניחה.

שילוב בנות: אין לוחמות ביהל"ם. חיילות משרתות ביחידה בתפקידי מנהלה.

המרוץ לרמטכ"לות: יהל"ם לא הנפיקה בינתיים רמטכ"ל, גם כיוון שבאופן מסורתי הרמטכ"לים באים מהחי"ר הקלאסי, וגם בגלל שבמתכונתה הנוכחית מדובר ביחידה יחסית חדשה.

כולם יודעים ש: לוחמי יהל"ם נחשבים לסמכות מקצועית מהמעלה הראשונה – ובאותה נשימה גם כלוחמים לכל דבר. בחיל שזוכה לפעמים ליח"צ לא משהו, יהל"ם היא הדובדבן שבקצפת: אקשן מבצעי, סיכון רב, ולוחמים שבלעדיהם צה"ל לא היה מצליח לזוז לשום מקום. ומה היהל"מניקים עצמם אומרים? הם טוענים ש"עם הפיצוץ בא התיאבון".

לאתר הבית

>> הכול על חיל ההנדסה הקרבית