MEKO A-100 (צילום: ויקיפדיה)
MEKO A-100. עוד שנתיים כללי המשחק ישתנו | צילום: ויקיפדיה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חשף ביום חמישי האחרון שישראל רכשה ארבע ספינות טילים חדשות תוצרת גרמניה. נתניהו ציין שבין השאר תפקידן יהיה לאבטח את שדות הגז בים התיכון וכי מדובר בספינת "סער" ובעקבות כך, בכלי התקשורת הישראלים ציינו כי מדובר בספינות סער 5. אולם בחינה של העסקה, כפי שפורסמה על פי מקורות זרים, כולל בגרמניה, מלמדת שחיל הים הולך לקבל ספינת טילים חדשה לגמרי, גדולה הרבה יותר ומתקדמת הרבה יותר. אם תרצו, סער 6.

על פי אתר "defensenews", חיל הים יקבל לידיו ספינת טילים מסוג MEKO A-100, ספינה שגדולה פי שתיים מהסער 5 של חיל הים, מה שמלמד משהו על ההבדלים ביכולות, למשל הטווח הכפול מזו המשרתת כיום בחיל הים.

חיל הים מכפיל את היכולות

על פי הנתונים שפורסמו, ה-MEKO A-100 זה עולם חדש לגמרי מהסער 5 הנמצאת היום בשימוש חיל הים. בעוד ממדיה של הסער 5 הם 85 על 12 מטרים, אורכה של הספינה הזו מגיע ל-98 מטרים ורוחבה ל-14.4 מטרים. היא שוקלת פי שתיים מהסער 5, 2,400 טון. גם הטווח שלה כפול מזו של ספינת חיל הים הנוכחית ומגיע ל-8,500 ק"מ. את הספינה מפעילים כ-80 מלחים וקצינים ובנוסף ישנו צוות של עוד מספר חיילים וטייסים שתפקידם להפעיל מסוק – סביר להניח שכמו בסער 5 יהיה זה מסוק מסוג עטלף, אשר מופעל על ידי חיל האוויר עבור חיל הים.

לספינה החדשה יכולת שיגור טילים מסוג RBS-15 בעלי ראש נפץ של 200 ק"ג וטילי נ"מ, אולם סביר מאוד להניח שהיא תעבור התאמות לחיל הים הישראלי, כולל החלפת המערכת לטילי הארפון וברק. גם התותח שלה יוחלף ל"פלנקס". מערכות המכ"ם השונות כמו גם הסונאר דומים לאלה שניתן למצוא על הסער 5 אולם פה הגודל של הספינה עושה את ההבדל.

אחי חנית (צילום: שי לוי)
אח"י חנית, ספינת טילים מסוג סער 5. משוכללת וקטלנית, אבל יש טובות יותר | צילום: שי לוי

גם זו וגם הסער 5 הן ספינות מודולריות – כלומר ניתן להציב עליהן מכולות עם שלל אמצעים מסווגים, למשל מערכות מודיעין או ל"א, אותן מחליפים על פי המשימות. בגלל גודלה של הסער 5 כמות המכולות האלה מוגבלת. על הספינה החדשה ניתן יהיה להציב יותר מכולות, מה שאומר בפשטות מגוון משימות גדול יותר, כמו גם יכולת גבוה יותר באיסוף מודיעין ומענה לאיומים שונים.

החיל הכי מבצעי בצה"ל

מדינת ישראל מנסה לרכוש את הספינות האלה כבר שנתיים, בעלות מוערכת של 2.3 מיליארד דולר. ככל הנראה מה שהביא לחתימה הסופית היה אישור של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, להנחה של 300 מיליון דולר. ההערכה היא שהספינה הראשונה תגיע בטווח זמן של שנתיים עד שלוש שנים מרגע סגירת העסקה, מה שישפר באופן משמעותי את היכולות של חיל הים וצה"ל בכלל.

בעשור האחרון הפך חיל הים להיות רלוונטי מתמיד ואף החל לנגוס במשימות מסורתיות שהיו שמורות עבור חיל האוויר ואף צבא היבשה. "80 אחוז מהפעילות של צה"ל נעשית על ידי חיל הים, ושייטת הסטי"ל בראשם", הסביר לנו בעבר מפקד אח"י חנית סא"ל צ', כשהצטרפנו להפלגת אימון של הספינה. הצהרה שהייתה מגובה בתעודות שקיבלה שייטת הסטי"לים (שייטת 3) מהרמטכ"ל, שקבע שמדובר ביחידה הכי מבצעית בצה"ל.

בזכות מערכות מהמתקדמות בעולם החיל פעיל מאוד בזירה המודיעינית, כיום עיקר המשימות של שייטת 3, ובנוסף גם בזירה היבשתית והאווירית. כמובן שלחיל יש תפקיד מכריע בסיכול הברחות נשק. הרוב המכריע של המשימות כלל לא מגיע לידיעת התקשורת, ועל כך למדנו מאירוע שבאופן חלקי נחשף בפעם הראשונה כשהצטרפנו לאותה הפלגת אימון.

שני הקצינים איתם שוחחתי בזמן ההפלגה, חשפו טפח קטן כשהצביעו על סימני פיח שהיו מאחורי מערכת טילי הברק של הספינה, מערכת שמיירטת טילים נגד ספינות. "היו לנו מספיק אירועי אמת כאלה כדי שאני אדע שהעבודה מתבצעת", אמר אז סא"ל צ', ולא ייסף.