מטוס צופית (צילום: דובר צה"ל)
מטוס צופית של טייסת הגמל המעופף חוזר לשדה דב ממשימה אי שם | צילום: דובר צה"ל

"בכל יום מטוסים של צה"ל חוצים את הגבול, מצלמים, אוספים מידע ומכינים את הקרקע לעתיד". את הסוד הגלוי הזה חשף האלוף יואב הר אבן, ראש אגף מבצעים בצה"ל. בדבריו רמז על לא מעט, בין השאר, גם לפעילות שמבצעת סביב השעון טייסת "הגמל המעופף" של חיל האוויר.

בכל יום ובכל לילה, 24 שעות ביממה, וכמעט בכל מזג אוויר הם ממריאים למשימות מבצעיות. את רעש המנועים של המטוסים ניתן לשמוע מעל לרצועת עזה ובגבול מצרים, באזור רמת הגולן ובלבנון, מעל שטחי יהודה ושומרון, ביעדים עלומים וסודיים וכן, גם בצפון תל אביב. כשצה"ל רוצה לבנות את בנק המטרות, לבצע סיכול ממוקד ולאתר חשודים בפעילות חבלנית עוינת, מזניקים את אנשי טייסת לאוויר. כשצריך, הם יודעים לעצור תקיפות בכדי שחפים מפשע לא יפגעו, כפי שניתן לראות בסרטון שמתפרסם כאן לראשונה. זו כנראה הסיבה שהטייסת הראשונה שהוקמה בחיל האוויר זכתה בפרס, לא סתם פרס כי אם פרס הרמטכ"ל.

האמת היא שכשנכנסתי לבסיס חיל האוויר שדה דב התמונה הייתה פסטורלית למדי. מדשאות ירוקות ופינות חמד. על המסלול מטוסים קלים דו מנועיים, דומים לאלה שייקחו אתכם לאילת. רק חדי העין יבחינו בשלל האנטנות ואמצעים נוספים שמסתתרים מתחת לגחון.

למעשה, קיבלתי הצצה נדירה לעולמה של אחת מהטייסות שלוקחות חלק בפעילות  הכי סודית של חיל האוויר. כבר כשנכנסתי לבניין הטייסת הבחנתי בהבדל, יחד עם טייסים וסיירי אוויר, משרתים גם חיילים עם תגיות שונות של אגף המודיעין. יחד עם סרבלי הטיסה עם דרגות כחולות ראים גם סרבלי טיסה עם דרגות יבשה ירוקות. אין ספק שהגעתי למקום מיוחד בעל ניחוח חשאי במיוחד.

יכולת תצפית לטווח של עשרות קילומטרים

"הטייסת הזו מאוד מיוחדת. היא נמצאת בליבת העשייה המבצעית ובכל דבר שקורה בחיל האוויר, בצה"ל ובמערכת הביטחון", מסביר סא"ל יואב מפקד הטייסת. "זה אומר כל אירוע מבצעי – מקטיושה שיורים לאילת ועד לאבן שזורקים בחרמון. מקור החוזי הראשון שנותן מענה לזה, זה הצופיות של הטייסת". חוזי זוהי למעשה היכולת של הטייסת לצלם תמונות ווידיאו מהאוויר, תחום שטייסת הגמל המעופף מהווה בו חוד החנית.

אחת המערכות שנושא המטוס זו מערכת "מגדל אש" שאף זכתה בפרס בטחון ישראל. מדובר באמצעי תצפית אסטרטגי המותקן על מטוסי הטייסת ובעל יכולת תצפית לטווח של עשרות קילומטרים. למערכת עשרות אלפי שעות טיסה מבצעיות שנחשבות על פי גורמים ביטחוניים למוצלחות במיוחד. "לא נפרט מה היכולות של המערכת אבל היא יודעת בסוף לתת תמונת חוזי של צילום יום רחב וממוקד. גם בערוץ תרמי, חום וקור, וגם בערוץ שמגביר אור כוכבים. אתה יכול לטוס בלילה ולראות בן אדם מעשן סיגריה מעשרות קילומטרים. זה המאפיין הראשון של הטייסת", אומר המפקד. "השני זה השילוב הייחודי שלנו בין עולם האוויר הכחול לבין העולם הקרקעי הירוק. צוות הטיסה מורכב מטייסים, שאחראים להטיס בצורה בטוחה את המטוס ובצורה שתיתן מענה מיטבי למשימה, ומצוות משימה אחורי שאחראי לתפעול המחשבים והמצלמות ועל ההזדהות והפענוח. הצוות הזה מורכב מסיירים ומפקד משימה".

סאל יואב מפקד טייסת 100 (צילום: שי לוי, צבא וביטחון)
סא"ל יואב, מפקד טייסת הגמל המעופף - הפרס מהרמטכ"ל, מגיע לאנשים | צילום: שי לוי, צבא וביטחון

צוות המשימה מורכב מסיירים שהם אנשי חיל האוויר ומסיירים שהם אנשי חיל המודיעין, כאשר כולם עוברים את אותה ההכשרה. "כולם חיילים של מפקד הטייסת ואני לא תמיד זוכר מי רשום בשלישות ככחול ומי כירוק", אומר יואב שמוסיף, "זה מביא לנו תוכן וערוצי מידע ישירים למשתמש הקצה, היחידות האוגדות והגדודים. יש פה יתרונות גם בלחימה וגם בבט"ש בחיבור לכוחות הקרקע".

במקרה של ירי רקטות למשל, הטייסת ממלאת תפקיד משמעותי. הם יודעים לאתר את המשגרים ובאמצעים מגוונים לסגור מעגל ולהשמיד אותם באמצעות אש מהאוויר או מהיבשה. "זו טייסת של שילוביות, וקטור שגם הרמטכ"ל מדבר עליו – שילוב של הכחול והירוק וזה בנשמה שלנו. אני יודע לקחת מודיעין ולהביא אותו לרמת קצין האיסוף של הגדוד. אין דברים כאלה בצבא", אמר סא"ל יואב.

"כל יום אנחנו מסתכלים על עזה, סיני לבנון וסוריה"

מדי פעם אנחנו שומעים בחדשות על מטוסי חיל האוויר שתקפו יעד כזה או אחר ברצועת עזה. במבצעים כמו עמוד ענן ומלחמות כמו לבנון השנייה אנחנו עדים למפגן כוח מרשים של חיל האוויר שתוקף עשרות ומאות יעדים. מתחת לכנפיים של הצופיות אמנם אין פצצות, אבל כל מפגן הכוח הזה יוצא לפועל בזכות שעות טיסה רבות ועבודה קשה וסיזיפית של צוותי הטייסת מה שגם נכון לבט"ש היום יומי.

יום טיפוסי של טייסת בחיל האוויר יתחיל באימוני קרבות אוויר, נחיתה בבסיס, תחקיר ולמידה. בטייסת הגמל המעופף, הדברים מתנהלים מעט אחרת. "הטייסת שלנו שונה ורוב הפעילות שלנו זה בטחון שוטף. אנחנו כל יום מקבלים את המשימות של מחר ואמונים על בניית בנק המטרות לסיבוב הלחימה הבא", יואב משתף בחיי היום יום של המשרתים בטייסת. "כל יום אנחנו מסתכלים על עזה, סיני לבנון וסוריה. מסתכלים על כל מקום אפשרי ובונים את בנק המטרות אנחנו יודעים לתת מענה גם עבור אירועים שמתפרצים ובמקביל נותנים מענה על פי תכנית איסוף מודיעינית. עבודה מאוד אינטנסיבית שכוללת גם בט"ש הכנה ללחימה, לנהל יחידה ועד חינוך של החיילים ולוח זמנים קרקעי. לא חסרה עבודה וזה מה ששם את הטייסת בלב העשייה ועל זה קיבלנו את הפרס".

במהלך הביקור בטייסת, יואב חוזר ומדגיש שהפרס הוא בעצם הבעת הערכה לאנשים שמשקיעים ומקריבים לא מעט. במצבת כח האדם שלו נכללים גם אנשי מילואים שחיים את הטייסת במקביל למציאות האזרחית שהם חיים בה "הם נחשבים לעמוד התווך של הטייסת וקופצים בשעות שהן לא שעות. מוזנקים יותר מפעם בשבוע ולא פעם אני מתקשר להגיד 'אני צריך אותך בשלוש בבוקר או אני צריך אותך עכשיו, תגיע'. אנשים עוזבים את המשפחה ועוזבים את ארוחת יום שישי, את העבודה ומגיעים". לא פשוט לפקד על טייסת כזו והדבר מחייב מצדו של סא"ל יואב גמישות מחשבתית ויצירתיות.

סמל הגמל המעופף (צילום: חיל האוויר)
סמל הטייסת על זנב אחד המטוסים | צילום: חיל האוויר

מדובר בטייסת מאוד ורסטילית. אנשיה יכולים לטוס ברמת הגולן ופתאום לקבל פקודה לטוס לרמאללה. שם, בלי הכנות, הם חייבים לחבור לכוחות בשטח ולתת עבודה ותמונת מודיעין. זה בדיוק מה שקרה לסא"ל יואב עצמו. הוא היה במשימה באזור רמת הגולן כאשר הבקרה הפנתה אותו לאזור פסגות, שם חדר מחבל לישוב וירה בילדה בת 9. "טסתי והייתי מפקד משימה. אוספים צי"ח איסופי מחקרי, לא משנה מה, ופתאום מקבלים הפנייה מהבקר, 'טוס לרמאללה', אתה עוד לא יודע מה קורה ומקבל את הפרטים בקשר ובמקביל מתחבר לחטיבה". סא"ל יואב והצוות שלו סרקו מהאוויר את ההתנחלות וחיפשו מסביב לגדרות. הם סרקו צירי מילוט, "הפעילות של הטייסת נעה החל מדברים אסטרטגיים ועד לרמת איתור המפגע הבודד. יכולת התגובה שלנו מאוד מהירה וזה אחד היתרונות שלנו כמטוס מאויש".

לא רק שם. אנשיו של סא"ל יואב היו בשבוע שעבר מעל עזה כאשר חיל האוויר תקף בתגובה לירי רקטות. "אם צריך, נהיה מעל עזה בצורה מהירה כפי שקרה בשבוע שעבר". בהנחה שהייתה קוטעת את הריאיון שיחת טלפון ממחלקת מבצעים, כך מסביר סא"ל יואב, זה היה עניין של כמה דקות עד שאחד מכלי הטיס היה מעל לשמי הרצועה או במיקום אחר, ממלא משימה.

ההון אנושי בעולם של מטוסים ללא טייס

סא"ל יואב משרת בחיל האוויר מאז שנת 1996 ומאז צבר כמות אדירה של שעות טיסה וניסיון מבצעי. הוא ללא ספק קצין מרשים והוא לא עונה על הסטריאוטיפ של הטייס הגיבור. הטייס הזה משדר עדינות ואפילו הקול שלו רך במיוחד. עושה רושם שהחבר'ה בטייסת מאוד אוהבים אותו. הם מעידים עליו שהוא אדם משכמו ומעלה, "קר רוח" וכזה שלקח את הטייסת להישגים חסרי תקדים, חלקם מוכרים וחלקם לא פורסמו. על כך יעיד הפרס שזה עתה קיבלו.

לא הפתעתי אותו כששאלתי למה צריך מטוס מאויש בימים שמטוסים ללא טייס משתלטים על כמות שעות הטיסה. "מאז שהתחילו לטוס כטב"מים במשימות חוזי, שעות הטיסה של הטייסת עלו", הוא עונה באופן מפתיע. לא ניתן להציג את זה, אבל במחשב שבמשרדו ישנו גרף שמראה עלייה חדה מאוד בכמות שעות הטיסה של הטייסת. "למטוס מאויש יש שני יתרונות מובהקים ולדעתי עד שלא תהיה קפיצת מדרגה טכנולוגית נוספת, יהיה צורך בחוזי מאויש". יתרון אחד הוא העובדה שהמטוס טס מהר יותר, מתמודד טוב יותר עם תנאי מזג האוויר ונושא משקל גבוה יותר. "יתרון שני, לדעתי יותר חשוב, זה איכות ההון האנושי שעבר הכשרה ארוכה. הם יודעים להיות עצמאיים בזמן אמת. הם קציני מודיעין מעופפים. אם בזמן מלחמה יהיו חסימות ל"א (לוחמה אלקטרונית), דברים שנמצאים כבר אתמול, אנחנו יודעים להתמודד עם זה".

ואכן להון האנושי יש משקל גדול בטייסת, בעצם זה היתרון הכי גדול שלה. סגן גיא, סייר אוויר, מספר שההכשרה כוללת חצי שנה בבה"ד 15 של חיל המודיעין ולאחר מכן עוד ארבעה חודשים בטייסת עצמה. על הפעילות של הטייסת בעולם של כטב"מים אמר בחיוך, "אני מאלה שמאמינים שרובוטים ישתלטו על העולם וכבר רואים שמכוניות נוסעות לבד". ברצינות אמר "זה שאלה שתופסת אותי הרבה. יש פערים טכנולוגיים שעדיין קיימים. יש סיירים מאחורה וטייסים מקדימה ששולטים בכלי ולא מישהו מרחוק. יתרון נוסף זה שאנחנו יכולים להעלות איש נוסף על המטוס מטעם היחידה שאיתה אנחנו עובדים, אז הכל נשאר סגור בקופסה ולא משדרים שום דבר. אני לא יודע אם מה שמספרים על אסון השייטת נכון, שחיזבאללה עלו על השידורים, אבל זה יתרון גדול שמונע דברים כאלה".

מטוס צופית (צילום: שי לוי, צבא וביטחון)
מטוס צופית, דומה למטוס שמטיס לאילת, בפועל טס בכל מקום | צילום: שי לוי, צבא וביטחון

סגן יובל, טייס שסיים את הקורס לפני כשנה מוסיף, "דבר ראשון זה שיש אנשים על המטוס. הרבה פעמים קשה להבין את ההבדל בין התמונות, אבל מי ששולט בכלי ונמצא בשטח ובעניינים מגדיל את היכולת. צריך להגיד שכמות המידע שכטב"ם יכול לקבל ולשדר לאחור הרבה יותר קטנה ממה שמטוס הצופית יכול לקבל בזמן אמת. לצוות יש הרבה יותר נתונים, אז ההחלטות שהוא יכול לקבל הן הרבה יותר מושכלות. יש לה יתרון גדול גם על הרבה כלים נוספים שטסים בחיל האוויר".

אין ספק שאין להם תחליף גם לא יהיה להם תחליף בעתיד שנראה לעין. המהירות והטכנולוגיה מאפשרות להם להגיע לכל מקום תוך דקות, לדבר עם מי שצריך בין אם קצין של יחידה מיוחדת, מפקד בדרג המתמרן או רכז של השב"כ. הם מכווינים את הכוחות או את הטילים והפצצות אל יעד התקיפה. תחת מגבלות של בטחון מידע נספר לכם שהרבה סרטונים שפורסמו כאילו צולמו ממטוסים ללא טייס נעשו בכלל ממטוסי הצופית של הטייסת.

ביטול תקיפה בגלל משחק כדורגל

לטייסים ולסיירים של סא"ל יואב יש אחריות כבדה על הכתפיים. השירות התובעני בכל פעילות צה"לית גובה מחיר ולחץ גבוהים. חשוב להם להדגיש שלא משנה עד כמה הלחץ גבוה, יש דבר אחד שלא מוותרים עליהם – המוסר וטוהר הנשק. "סייר אוויר יכול, וזה קרה לא פעם, לבטל תקיפה אווירית, גם אם מטוס הקרב כבר בדרך ליעד. זו סיטואציה מאוד מלחיצה ובגלל זה הם חייבים להיות חזקים. פגיעה בבלתי מעורבים זה יהיה כישלון של משימה", מדגיש סא"ל יואב.

בסרטון הבא שמתפרסם כאן לראשונה ניתן לראות תקיפה שבוטלה אחרי שצוות של הטייסת מזהה משחק כדורגל שהתפתח בסמוך למטרה.

סא"ל יואב סיפר איך במהלך משימה של הטייסת בשבוע שעבר, בתגובה לירי רקטות, אחת המטרות לא הותקפה רק כדי לא לפגוע בבלתי מעורבים. סגן גיא, אחד הטייסים ששירת בטייסת גם במהלך עמוד ענן מספר, "זה אחד הדברים הכי משמעותיים שאפשר לראות בחיל שלנו ובצבא. נושא שהיה מאוד משמעותי במהלך עמוד ענן. מסתכלים טוב, פותחים את העיניים ומוודאים שבזמן התקיפות, ובעמוד ענן היו הרבה חפים מפשע. יש מדיניות מאוד ברורה מתי תוקפים ומתי לא ואיך מבטלים תקיפה במקומות שאתה יודע שיש שם משגר שעוד מעט ישגר רקטה. בסוף מסתכלים על התמונה הכוללת. הנזק של תקיפת מטרה והרג של אזרחים יעשה נזק גדול יותר מאשר רקטה שרוב הסיכויים תיורט על ידי כיפת ברזל. יש כעסים בתא, אבל מבינים את האחריות שיש לך על הכתפיים ויודעים לנתק את הרגש ולשמור על איפוק".

לאורך השנים הפיקו בטייסת לא מעט לקחים, רבים מהם מהלחימה בלבנון השנייה. בטייסת ערים לדרכי הפעולה שזלגו מלבנון לרצועת עזה וכמובן שגם למה שקורה מעבר לגבול הסורי. סיירי האוויר מתמודדים עם לחימה בשטח בנוי, עם ההסתוות של האויב שמנסה להתחמק מהעין הגדולה שבשמים כדי לפגוע בכוחות צה"ל וכמובן לשגר רקטות. עבודת צוות, זה שם המשחק הזה של חתול ועכבר. מגובה של עשרות אלפי רגל הם מחפשים ושלא תטעו, לא מדובר בפעולה פשוטה גם כשהמערכת מתוחכמת במיוחד.

מטוס צופית (צילום: חיל האוויר)
מסוגלים לאסוף מודיעין מכל סוג שטח | צילום: חיל האוויר

"בטיסות סטנדרטיות למקום כזה או אחר יש לי כטייס השפעה על איכות התמונה", מסביר סגן יובל. "לכל אזור יש את צורת הבנייה שלו ותוואי השטח. אני יודע שאני צריך לטוס בצורה מסוימת כדי שתהיה לצוות אפשרות להביא תמונה איכותית, אבל ההיבט הגדול של ההשפעה שלך כטייס זה בהפתעות", הוא אומר. "כשאני מגיע לנחיתה והמגדל אומר לי לך סביב כי יש חדירה באזור ים המלח, אז אני מתכנן את הנתיב ומפקד המשימה מאחור מדבר עם הצרכנים והסיירים מעלים למערכת מה שהם צריכים כדי לעבוד".

מדברים עם כל הצבא

אנשי הטייסת מספרים שלא פשוט לעבוד עם כל הצבא. חלק ניכר מהיחידות מודעות ליכולות של המטוס והן עובדות בצמוד לטייסת, אבל לא פעם הם נתקלים בכוחות שלא מכירים את המערכת ואז זה יכול להגיע למצבים משעשעים. "היה לנו כוח בתרגיל חטיבתי שלא ממש הבין שזה מטוס וביקשו לעצור את התמונה", אמר סגן גיא. "או היה מקרה לילי שבקשו מאתנו את הצבע של הבגדים. אבל רוב הצרכנים שלנו הם קבועים ויש לנו קשר טוב אתם, מעטים הצרכנים שלא יודעים לעבוד אתנו". לגבי כוחות שפחות עובדים עם הטייסת אמר סגן יובל, "בשביל צרכנים שאנחנו פחות עובדים אתם אנחנו מדמים אימונים ושולחים אליהם נציגים. בחלק מהמקרים הם באים לפה כדי לקבל הסבר ולהבין את המערכת". לא פעם הסיירים נשלחים לכוחות הקרקע כדי להבין איך זה נראה מהצד שלהם.

שי לוי בסימולטור (צילום: שי לוי, צבא וביטחון)
שי לוי בסימולטור. ציון 7/8, לא רע בשביל מתחילים | צילום: שי לוי, צבא וביטחון

אז גם אני נשלחתי לראות על מה דיברנו כל כך הרבה זמן ואיך זה נראה מהצד שלהם. יחד עם סג"מ גל שמואלי, קצינת סימולטור, נכנסתי למאמן של סיירי האוויר. "המאמן הזה נראה אחד לאחד כמו האמיתי, ככה זה בצופית" אמרה לי. "אתה תיכנס לתא ותקבל משימה כשאני יכולה מהעמדה שלי לראות בדיוק מה שאתה עושה ולנתח את זה. ככה אנחנו מאמנות את סיירי האוויר. אנחנו בונות מגוון של מתארים ומיישמות את זה הכי קרוב למציאות כמו איתור של דברים וגם ככלי של ציונים".

נכנסתי למאמן כשהמטרה שלי הייתה לאתר רכב חשוד. מה שנראה בחדשות כסרטונים חלקים כמעט ללא תזוזה, התגלה כפעולה לא פשוטה בכלל. לקח לי זמן לאתר את הרכב וגם לנעול עליו. בהמשך הרכב נסע ברחבי העיר הדמיונית ונצמד לבתים. "אתה רואה את שאר הרכבים?", שאלה סג"מ שמואלי. עניתי שכן, אבל אני כבר לא עוקב אחריהם ונשארתי עם מה שנתנה לי. "למה?" נזפה בי קשות, "מאיפה אתה יודע שהם לא קשורים, והאנשים?". בקיצור לא היה קל. כשיצאתי מהמאמן הכריזה סג"מ שמואלי על ציון 7\8. לא רע חשבתי, אבל אז הוסיפה את הסעיף "ביחס לטיסה הראשונה שלך". נו טוב, עדיף להשאיר את התחום למקצוענים של הגמל המעופף שעובדים קשה מסביב לשעון. "ציניות בצד. הם מלח הארץ עושים את זה מציונות", ביקש להדגיש סא"ל יואב.

>> מאחורי הקלעים של מטוס קרב: הצצה לעולמם של טכנאי חיל האוויר