מפעיל כטב"מ (צילום: אליה טל, עיתון "במחנה")
25 אחוז מהטיסות בחיל האוויר - באמצעות כטב"מים | צילום: אליה טל, עיתון "במחנה"

"קבלי נ"צ של מטרה", אומרת נציגת הבקרה למפעילת הכטב"מ שטס בשמי הצפון.

"קיבלתי, בדרך למקום", מגיעה התשובה המהירה.

מפעילת הכטב"ם מכניסה את הנ"צ שהגיע מהבקרה וה"הרמס 450", כלי טיס בלתי מאוייש, טס לעבר היעד.

"דווחי זיהוי".

המפעילה ממשיך על המטרה ומדווח על מיקומה למסוק קרב. זמן קצר לאחר מכן מדווח טייס המסוק: "מטרה הושמדה".

התרחיש הזה הוצג לנו בביקור ראשון מסוגו שנערך השבוע בסימולטור של מערך הכטב"מ בחיל האוויר. "מערך שגדל בקצב מסחרר", מציין רס"ן משה, מפקד מרכז ההדרכה של הכטב"מים שליווה אותנו בסיור במערך. ואכן, בינואר השנה במהלך כנס מכון פישר אמר אלוף במיל' עידו נחושתן: "חיל האוויר מפעיל כלי טיס בלתי מאוישים, בהיקף של 25 אחוז מהטיסות של החיל" – נפח שללא ספק ימשיך לגדול בשנים הקרובות. בחיל האוויר אפשרו לאתר פז"ם להיות הראשונים שמסיירים בסימולטור, כשאת היכולות הציגו לנו במאמן של ה"הרמס 450", כטב"מ מתוצרת "אלביט מערכות", מהמתקדמים בשרות חיל האוויר והתותחנים.

מתחילים בקורס טיס ומגיעים לכטב"מים

סימולטור הכטב"מים (צילום: דובר צה"ל)
"שמים דגש חזק באימון מקרי חירום". סימולטור הכטב"מים | צילום: דובר צה"ל

הסימולטור של המערך בנוי ממספר חדרים כאשר כל חדר מדמה קרון הפעלה של כטב"מ. לכל קרון כזה ישנו חדר נוסף מופרד בקיר זכוכית שם יושבות המדריכות שמפקחות על האימון. אחרי כל טיסה מנתחים בחדר הבקרה את האימון בזכות מערכת הקלטה מתקדמת. "מבנה המרכז כולל הרבה מאוד מדריכות שמחולקות לפי מרכזי הדרכה, כל סוג מטוס והמרכז שלו", מסביר לנו רס"ן משה על הסימולטור.

למערך מגיעים מפעילי הכטב"מים אחרי שהתחילו את דרכם בבית הספר לטיסה. "הסיבה שמפעיל כטב"מ חייב להגיע לפה מקורס טיס זה בגלל שאנחנו מבינים שמי שעבר את המיונים של קורס טיס טוב לנו כמפעיל כטב"מ", מסביר רס"ן משה. "הוא מגיע אחרי שעבר שם 15 טיסות ויש לו בסיס הבנתי בנושא האווירי והתנהלות התחקור בחיל האוויר. 85 אחוזים ממי שהתחילו את הכשרת המפעיל מסיימים אותה כך שמדובר בהצלחה".

כבר בתחילת ההכשרה בבית ספר לכטב"מ מגיעים המפעילים לעתיד לסימולטור. "בשבועות הראשונים של הקורס הם מגיעים לפה ואנחנו עושים להם הסבה קרקעית. מלמדים אותם על המטוס שהם הולכים להטיס. נושאים כמו הידראוליקה והקרון ממנו מפעילים את המטוס". בנוסף מקבלים החניכים הסבר על מערך הכטב"מ עצמו. כשהם מסיימים את השלב הקרקעי הם מתחילים את הטיסות בסימולטור ובהמשך טיסות אמת.

הרמס 450 (צילום: אלביט מערכות)
הרמס 450, מתוצרת אלביט מערכות | צילום: אלביט מערכות

תרחישי הטיסה שעוברים המפעילים נחשבים מאתגרים במיוחד וכוללים לא מעט תקלות בטיסה אחת. "אנחנו שמים דגש חזק באימון מקרי חירום. מפעיל מקבל מספר מקרי חירום במקביל כשהוא צריך לדעת, מלבד התפעול, גם לתעדף את סדר הפעולות שלו. אנחנו נכנסים מאוד חזק לנושא קבלת החלטות כפרט וכצוות. מפקד משימה צריך לדעת עם איזה תקלה הוא מבצע משימה ואיזה הוא חוזר. עד איפה הוא מסכן את המטוס למרות שאין בו טייס".

טיסות הכטב"מ נועזות יותר מכיוון שהן נעשות ללא טייס?

סןר משה מתפתל מעט בכיסא ושוקל היטב את תשובתו. "אצלנו לא יותר קל לוותר על המטוס אבל יש הרבה מאוד סיטואציות, בטח בלחימה, שאני אסכן את המטוס. כאן נדרש להחליט מפקד המשימה וזה חלק מההכשרה שלו".

במהלך הסיור אני מתיישב יחד עם סמל סופיה בסימולטור של ההרמס ויחד אנחנו יוצאים לטיסה אי שם. אני מתיישב על כיסא המפעיל, אוזניות על הראש, וסמל סופיה המפקדת מקבלת מהבקרה מטרות ומסבירה לי מה אני כמפעיל רואה במסכים השונים. "אני מכניסה את המטרה למחשב והמטוס מגיע למטרה באופן עצמאי", מסבירה סמל סופיה תוך כדי שהיא מלמדת אותי איך לשלוט במצלמות ולאתר את המטרה. "אני גם שולחת תקלות". אני שומע את הבקרה באוזניה ולפתע, תוך כדי משימה, המנוע נכבה וכאילו לא חסרות לנו צרות גם הקשר עם הכטב"מ נותק. סמל סופיה מתקנת את התקלות תוך מספר דקות וכמובן שגם מבצעת את המשימה.

כטבמ איתן (צילום: דובר צה"ל)
"יש הרבה מאוד סיטואציות, בטח בלחימה, שאני אסכן את המטוס". הכטב"מ איתן | צילום: דובר צה"ל

המאמן עליו התנסיתי הגיע עם קליטת מערך ההרמס 450. "אני יכול להגיד שמהרגע בו הגיע המאמן בצורתו הנוכחית רמת האימון עלתה בצורה מאוד משמעותית. רק אתמול היה פה מפעיל שאמר לי זה האימון הכי טוב שעשה אי פעם, ברמה כזו".

רס"ן משה ממשיך ומסביר. "אל תשכח שאם לא היו עושים את הגיחות פה היו צריכים להשתמש במטוסים מבצעיים וזה קורה. במערך הכטב"מ בניגוד למערכים מאוישים אין היום מטוסי אימונים. כל המטוסים והקרונות שמשתמשים בהם בהכשרה הם מבצעיים".

זה גם הזמן להזכיר שישנם כלי טיס בלתי מאויישים שמלבד למשימות איסוף משתתפים בקרבות בשטח ובחיסולים מהאוויר, כפי שאנו שומעים בדיווחים בתקשורת הזרה חדשות לבקרים.

מדריכות הכטב"מ: "הדובדבן שבקצפת"

בחיל האוויר נותנים דגש חזק למערך ההדרכה ומגדירים את המדריכות כ"דובדבן שבקצפת". סג"מ בר, מפקדת סימולטור הרמס, מסבירה על הליך האיתור וההכשרה של המדריכות. "כדי להיות מדריכה צריך מקצועות תיכון כמו פיזיקה 5 יחידות או מתמטיקה. המיונים דומים לשל טייסים ולא חסר בנות חכמות". בשלב השני של המיונים בודקים את הכישורים החברתיים של הבנות כמו דינמיקה קבוצתית ויכולות פסיכוטכניות.

מדריכות סימולטור הכטב"מים של חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)
"המיונים דומים לשל טייסים ולא חסר בנות חכמות". מדריכות הכטב"מ בסימולטור | צילום: דובר צה"ל

"מלבד הטירונות הבנות עוברות קורס חילי של חודש וחצי בבית הספר לטיסה שם לומדים את היסודות של התפקיד. משם הבנות יוצאות לסימולטורים בהם ידריכו ואז מתחילה ההכשרה האמיתית שתמשך כמעט שנה, תלוי בסוג המטוס". זו הסיבה שמי שתדריך בסימולטור של מערך הכטב"מים תשרת שלוש שנים ולא שנתיים כמו שאר חברותיהן.

בתחילה הבנות ידריכו רק במצבי חרום ואחרי הסמכה נוספת יתחילו להדריך גם מתווים של משימות. סמל גל מספרת שבימים של הסלמות אז יש לחץ עבודה בטייסת הכטב"מים והבנות מפוזרות לטייסות המבצעיות בכדי לסייע בתפעול. "בהסלמה האחרונה הוקפצתי מהבסיס לטייסת בכדי לסייע שם. בדרך כלל אנחנו מתגברים את הטייסות בנושא של תחקור והעברת מידע בין הצוותים שמתפעלים".

חלק ממפעילי הכטב"מ הם מפקדי טייסות וקצינים בכירים עד רמת האל"מ מה שיוצר למדריכות הצעירות לא מעט אתגרי פיקוד. "לאחרונה מפקדי טייסות התאמנו פה והם היו טובים אבל תמיד יש פעמים שצריך גם להעיר. לרוב הם מקבלים את זה ממש בסדר גם כשיש פה אלופי משנה. זה משהו שמתרגלים אליו ומתרגלים אותו בהכשרה". סמל גל מוסיפה: "הם מבינים שאם אני לא אעביר להם את ההערה אז הוא פשוט לא ידע ככה שבסוף כולם מיישרים קו".

MQ-1 פרדטור - מל"טים (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
ה-MQ-1 פרדטור. השתתף בקרב אוויר-אוויר | צילום: Getty Images, GettyImages IL

סג"מ קורל מוסיפה "יש את המפעילים שנעלבים או נאטמים כי קשה להם לקבל ביקורת ממפעילות כל כך צעירות ובסופו של דבר זה אחד האתגרים שלנו. לפעמים אנחנו צריכים להעביר גיחה גם למפקד מרכז ההדרכה אבל שוב לומדים את זה". מבחינתה של סמל סופיה לעובדה שרק בנות נמצאות בתפקיד ההדרכה יש יתרון: "אולי דווקא בגלל שאנחנו בנות אנחנו יודעות לעשות את זה יותר טוב היכולת שלנו טובה יותר".

"העתיד שייך לכטב"מים"

למדריכות של המערך תרומה חשובה לפעילות המבצעית ולא מעט גאווה. סמל גל מספרת שכל אירוע שמדווח בחדשות מעורר התרגשות. "אני מה זה מתרגשת מזה. ברגע שאני שומעת על אירוע אני מיד מתקשרת לטייסת ורצה לראות את הסרט האמיתי". שאר המדריכות מהנהנות בחיוך. "אני זוכרת שתחקרתי טיסה של משימה שאח"כ דברו עליה בתקשורת וממש הייתי גאה". "סג"מ קורל מוסיפה "ללא ספק זה נותן גאווה לכולנו".

בחודש האחרון מערך הסימולטור של ההרמס עבר שדרוג כולל בגללו עבד הסימולטור שעות נוספות. "העברנו פה כמה מאות מפעילים כדי ללמד אותם על המערכת החדשה", אומר רס"ן משה ומספר על התוכניות לעתיד. "הכוונה היא להביא מאמנים לכל הפלטפורמות המבצעיות של חיל האוויר. לאיתן למשל אין עדיין מאמן מה שאומר שמתאמנים עם המטוס עצמו ושעות הטיסה שלו מאוד יקרות. מה גם שאין הרבה מטוסים מסוג זה. יש הרבה משימות שעוברות למערך הכטב"מ ואנחנו כמרכז הדרכה צריכים ללמוד את זה. הנושא לא פשוט כי כל מערכת חדשה המשמעות שלה זה לימוד על ידי המדריכות כדי שלא נשאר מאחור".

מרכז ההדרכה של המאמנים גדל בשנים האחרונות בצורה משמעותית וגם היום עומדים במרכז לפני קליטה של פלטפורמה חדשות שצריכות להגיע לכאן. "לנו יש את הכלים להכשיר את האנשים בצורה הכי אפקטיבית וטובה. קשה מאוד להדביק את קצב ההתקדמות של הסימולטורים אבל זה השאיפה שלנו, שיהיו כמה שיותר קרובים למערך המבצעי". ביציאה שלנו מהטייסת נאמר לנו על ידי אחד הגורמים שהעתיד שייך לכטב"מ. טייסים זו אפיזודה חולפת של המאה ה-20.

>> טכנולוגיית העתיד: להיות מפעיל כטב"מ