מטוסי המיראז' שנמסרו מצרפת לאוקראינה נחשפו לראשונה
בפברואר 2025 נמסרו לאוקראינה מטוסי הקרב הראשונים מדגם מיראז' 2000 מתוצרת צרפת. כעת, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי חשף אותם לראשונה באופן רשמי במסגרת יום חיל האוויר האוקראיני, בפוסט שפרסם ברשת. כך מעריכים שהמטוסים ישפיעו על המלחמה מול הרוסים


לאחר שעד כה פורסמה רק תמונה אחת, שהציגה את סמל חיל האוויר האוקראיני על זנב המטוס, השבוע פורסם לראשונה צילום ברור של מטוס הקרב מיראז' 2000-5F שנמסר לאוקראינה. הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי חשף את התיעוד בפרסום ברשתות הרשמיות שלו לציון "יום חיל האוויר" במדינה.
מהתמונה נראה המטוס נושא את צבעי ההסוואה המקוריים שלו מחיל האוויר הצרפתי, כשסמלי צרפת הוסרו והוחלפו באוקראיניים. סמלים מסוימים מתחת לחופת התא טושטשו.
המטוס נראה לא חמוש, אך מותקנות בו מסילות לשיגור שני טילי MICA-IR ושני MICA-EM. בנוסף, הוא נושא שני מיכלי דלק חיצוניים בנפח 2,000 ליטר - צבועים בכחול וצהוב, צבעי דגל אוקראינה. מומחים שניתחו את התמונה באתר theaviationist הסבירו שהשינויים החיצוניים מינימליים, אך מתבצעות התאמות פנימיות.
שר ההגנה הצרפתי הודיע ב-6 בפברואר 2025 על מסירת המטוסים הראשונים. כבר ב-7 במרץ דיווח חיל האוויר האוקראיני על הצלחת המיראז' ליירט טיל שיוט רוסי מסוג Kh-101 במהלך מתקפה רחבת היקף. לפי דיווחים מקומיים, המטוס משמש בעיקר להגנה אווירית, אך גם הוטס במשימות תקיפה - אם כי הדבר לא אומת רשמית.
צרפת התחייבה לשדרג את המטוסים ביכולות תקיפה, כולל שילוב טילי שיוט SCALP-EG ופצצות מונחות AASM Hammer, שכבר נמצאות בשימוש אוקראינה. התכנון כלל אספקת שישה מטוסי מיראז' 2000-5F ברבעון הראשון של 2025, אך אחד מהם אבד ב-22 ביולי בעקבות תקלה טכנית. הטייס נטש בשלום וסיבת התקלה מתוחקרת.
ההחלטה להעביר מטוסים התקבלה כבר ביוני 2024, במסגרת אירועי לציון נחיתת בעלות הברית. בנובמבר אישרה ממשלת צרפת רשמית את העברת ששת המטוסים יחד עם חבילת תמיכה מלאה. אוקראינה ביקשה להכפיל את המספר ל-12 מטוסים, בעוד שלצרפת נותרו בין 24 ל-28 מטוסים מסוג זה בשירות פעיל.

שר ההגנה הצרפתי ציין כי המיראז'ים עבור אוקראינה יעברו התאמות מיוחדות: הוספת יכולות תקיפה אוויר-קרקע וחיזוק מערכות הלוחמה האלקטרונית. לפי הדיווחים, החימוש יכלול טילי MICA, טילי SCALP-EG, פצצות AASM Hammer ועוד. במערכות הלוחמה האלקטרונית ייתכן שישולבו חיישני התרעה ומערכות שיבוש והטעיה.
"למרות שהמיראז' 2000 אינו צפוי לשנות את כללי המשחק בזירה האווירית - בדומה ל-F-16 - מדובר בתוספת משמעותית", ניתחו המומחים הזרים. הם הסבירו זאת בכך שלמטוס חיישנים מתקדמים יחסית, יכולת תמרון גבוהה, "וכעת גם חימוש התקפי שכבר הוכיח את עצמו בשדה הקרב האוקראיני".