mako
פרסומת

חיל האוויר האמריקאי חושף: מבנה הקרב העתידי – טייס עם נחיל כטב"מים

האמריקאים רוצים 1,000 כטב"מים שישתלבו עם מטוסי קרב מאוישים. המטרה - להגביר קטלניות ולשלוט בשמיים – בלי להיחשף. בנוסף תיעוד חשאי נחשף: ניסוי שיגור של רחפנים ממטוסי תדלוק KC-135. בחיל האוויר האמריקאי נערכים לשלב הבא של הלחימה האווירית

שי לוי
פורסם:
פיצוץ רב עוצמה, המטוס הזר
תקיפה, F-22 ראפטור מארה"ב | צילום: Win McNamee/Getty Images | DELIL SOULEIMAN/AFP
הקישור הועתק

חיל האוויר האמריקאי מסמן את העתיד של הלוחמה האווירית: מטוסי קרב מסוג F-22 "ראפטור" יהיו כלי הטיס המבצעיים הראשונים שישלטו בכטב"מים העתידיים XQ-58A שמשמשים כמטוס נוסף במבנה לתקיפה, לוחמה אלקטרונית, לסיור ואיסוף מודיעין.

בכוונת חיל האוויר האמריקאי להתקין את אמצעי השליטה כבר במהלך השנה הבאה, כחלק מפרויקט שדרוג כולל למטוסי 22-F. בפרויקט נוסף יתקינו משגרים אנכיים על מטוסי תדלוק אווירי, מהם ישגרו מיני כטב"מים שיספקו להם "מודעות מצבית" בסביבת הפעולה שלהם ומשימות נוספות.

המטוס
מטוס חמקן אמריקאי F-22 ראפטור | צילום: Steve Thorne, GettyImages

לחיל האוויר האמריקאי יש כיום 143 מטוסי קרב מבצעיים מסוג F-22 שבכוונתם לשדרג כדי להאריך את חיי השירות שלהם. במסגרת הפרויקט ישקיעו כ-15 מיליון דולר להתקנת מערכות שליטה בכטב"מים בעלי חתימת מכ"ם נמוכה, שיטוסו במבנה עם מטוסי הקרב המאוישים.

מדובר בין השאר במערכות תקשורת והעברת נתונים מאובטחת שתחבר בין ה"רפטורים" לכטב"מים מסוג XQ-58 "ולקירי". המערכות האלה יקשרו בהמשך גם בין הכטב"מים למטוסי F-35 של חיל האוויר האמריקאי. על פי הדיווח מארה"ב, המערכות האלה אמורות לקשר בין מטוסי הקרב המאוישים לכטב"מים חמקנים תוקפים נוספים מסוג YFQ-44A ו-YFQ-42.

פרסומת

גורמים בחיל האוויר אמרו שהכוונה לרכוש בין 100 ל -150 כטב"מים מסוג "ולקירי" ובהמשך להגדיל את סך הכטב"מים התוקפים מכלל הסוגים בכ-1,000 כלי טיס לא מאוישים. עוד אמרו שהמטרה להכניס לשירות מבצעי את הכטב"מים הראשונים עד לסוף שנת 2029. תהליך שאמור לכלול גם את האווירייה של המארינס, כולל בניה של מערכות בקרה ופיקוד משותפות.

הטיסה
מל"ט חמקני בטיסה עם חמקנים | צילום: usairfoce, Twitter

צוותים משולבים של מטוסי קרב וכטב"מים

מתוך כ-15 מיליון דולר המבוקשים לשילוב פלטפורמות צוותיות, קצת יותר מ-12.2 מיליון דולר יוקדשו לרכישת 142 מסכי מגע וכבלים נלווים. סכום זה יעמיד את מחיר היחידה של כל אחת מערכות ההתקנה הללו על כ-86,218 דולר. הסכום של 142 תואם את המספר הכולל של מטוסי F-22 המבצעיים שנמצאים כיום בשירות. ישנה כמות נוספת של מטוסים מסוג זה שאינם מבצעיים ומשמשים לאימון.

פרסומת

האמריקאים רואים את חיל האוויר שלהם מבוסס על מטוסים מאוישים ב-20 השנים הבאות לכל הפחות. אבל המטרה היא לשלב בינם לבין המטוסים ללא טייס, כאשר מבנים שיבצעו גיחות מבצעיות ישלבו בין כלי הטיס השונים. כל מטוס קרב מאויש ישלוט בכטב"ם אחד לפחות שיהיה מספר 2 שלו, הכוונה בעתיד להגדיל את המספר לכמה כטב"מים במבנה לכל מטוס קרב מאויש ובכך "להגדיל את האפקטיביות והקטלניות של כל מבנה".

מטוסי החיל
תרגיל חיל האוויר: טיסה בטווחים ארוכים תוך תדלוק אווירי | צילום: דובר צה"ל

לא רק במטוסי הקרב - חיל האוויר האמריקאי פיתח אמצעי לשיגור כטב"מים קטנים ממטוסי תדלוק מסוג KC-135 שלו, וכעת בוחנים שם להוסיף את היכולת הזו לכלל מערך מטוסי התדלוק מהסוג הזה ודגמים נוספים. מטוסי התדלוק האווירי נחשבים לנכס אסטרטגי בכל חיל אוויר, הם מאפשרים להאריך טווחי תקיפה ושהייה באזורי לחימה. גודלם, האיטיות שלהם ומספר הקטן יחסית, הופכים אותם למטרה חשובה מבחינת האויב.

פרסומת

כחלק מההגנה עליהם, מטוסי התדלוק יוכלו לשגר מיני-כטב"מים שיסייעו לצוות הטייסים בשמירה על עצמם בזירות הפעולה השונות, ויספקו להם "מודעות סביבתית" והתראה מפני איומים. עוד ציינו בחיל האוויר האמריקאי שהם ידעו לבצע משימות נוספות, מבלי לפרט את סוג המשימות.

כטב"מים ישוגרו ממתדלקים: כך נחשף פרויקט עתידי

העבודה על אב הטיפוס של מנגנון שיגור המיני כטב"מים (DDM) ממטוסי KC-135 הושלמה בשנת 2024, כשהניסויים התבצעו בחשאי. האמריקאים חשפו את הפרויקט באופן רשמי במסגרת בקשת התקציב לשנת הכספים 2026 שפורסמה בתחילת החודש כחלק משקיפות התקציב לציבור. אז גם נחשף שהם עובדים על הפרויקט משנת 2023.

"מנגנון שיגור הרחפנים המסוגל לשגר כלי טיס בלתי מאוישים (UAV) ממטוס KC-135 בטיסה נועדה לספק יכולת הגנה", ציינו. "אב טיפוס המשלב צינור שיגור משותף (CLT) עם דלת אחורית משופרת של מטוס KC-135 נבחנו כדי לקבוע את כדאיות הקונספט הזה".

פרסומת
תדלוק אווירי
מטוס תדלוק KC-135 אמריקאי מתדלק מפציץ B-1 | צילום: U.S. Air Force/GettyImages

ה-CLT היא מערכת שיגור אווירית סטנדרטית בה משתמש צבא ארה"ב בפלטפורמות שונות, ובמיוחד מטוסי כנף קבועה למבצעים מיוחדים ולירי חימוש מונחה ומערכות אוויריות לא מאוישות קטנות. בכוונת האמריקאים, כמו שזה נראה, להתקין כמה צינורות שיגור כאלה בכל מטוס תדלוק. מה שיאפשר להם לשגר ממטוס האם כטב"מים בודדים וגם להקות. גודלם של המטוסים מאפשר להם לשאת כמות גדולה של כטב"מים ואמצעי שיגור למגוון רחב של מטרות.

חיל האוויר האמריקאי עדיין בוחן את הדרך הטובה ביותר לשילוב המערכות האלה במטוסי התדלוק ואמור לבצע עוד מספר טיסות ניסוי, לבחינת היעילות וגם הבטיחות. אבל ההערכה היא שמערכות מבצעיות יכנסו לשירות כבר בשנים הקרובות.