מסביב לשעון: כך חיל האוויר מצליח לתקוף ברצף באיראן
החיל מבצע לאורך רוב שעות היממה גלי תקיפות נרחבים באיראן, מה שלא מובן מאליו במרחק של 1,500 ק"מ מישראל. מה שמאפשר זאת הוא מערך מטוסי התדלוק והצוותים הטכניים, שגורמים גם למתדלקים הוותיקים של חיל האוויר לספק את הסחורה. "מאפשר את הנוכחות האווירית הקבועה של חיל האוויר בעומק שטח אויב"

צה"ל חשף פרטים חדשים על הפעולות האוויריות במסגרת המלחמה האווירית באיראן, מרחק 1,500 עד 2,000 ק"מ ממדינת ישראל. בתיעוד שנחשף ניתן לראות את מטוסי הקרב כשהם מתדלקים באוויר בדרך לאיראן, הרחק מחוץ למדינת ישראל.
העובדה שמטוסי התדלוק הכבדים והאיטיים מתדלקים בשמי האזור, מלמדת על העליונות האווירית המוחלטת של חיל האוויר גם שם. "אם היית אומר לי לפני שנה שככה אני אטוס בעליונות מלאה מעל סוריה, אתדלק במקומות כאלה ואחרים, לא הייתי מאמין", אמר רס"ן ע' נווט F-15D שמשתתף בתקיפות. מטוסי התדלוק האווירי של טייסת 120 הם מה שמאפשר את התקיפות הרחוקות והרציפות של הפעילות האווירית באיראן.
על פי חיל האוויר במהלך המלחמה מול איראן, מבצע "עם כלביא" בוצעו מעל 600 תדלוקים אוויריים. לאחרונה היה ניתן לראות בסרטונים שהופצו ברשתות חברתיות מטוסי קרב ישראלים מבצעים תדלוק אווירי בשמי סוריה. "כוח מכפיל עוצמה, שמאפשר את הנוכחות האווירית הקבועה של חיל האוויר בעומק שטח אויב, גם במבצע הנוכחי באיראן", אמרו בצה"ל.
מתחילת המלחמה מאפשרת הטייסת נוכחות אווירית קבועה מעל רצועת עזה ובגבולות והיא ביצעה למעלה מ-10,000 תדלוקים. בעזה, שאומנם קרובה או בלבנון, התדלוק האווירי מאפשר שהייה ארוכה מאוד של מטוסי הקרב במקום הצורך להזניק מבנה מחליף.
"קח רביעייה של מטוסי קרב, תצמיד לה מתדלק ויש לך רביעייה עם אפקטיביות של שמינייה או של 12 ויותר" אמר לנו אחד ממפקדי הטייסת בעבר. "אי אפשר לפרט יותר אבל אפשר להגיד שאנחנו לא רק מאריכים רק טווח אנחנו מאריכים גם שהייה וזה אומר הכול".

במהלך המבצע הנוכחי באיראן, טייסת 120 ביצעה מעל 600 תדלוקים מבצעיים ועוד עשרות גיחות משמעותיות בתחומים נוספים שתחת האחריות שלה וצה"ל לא מפרט. בחיל האוויר טוענים גם ש"במהלך המלחמה פותחו שיטות פעולה ייחודיות ופורצות דרך שאפשרו קצב תדלוק גבוה שהגדיל את קצב הספק האש של חיל האוויר באיראן".
העובדה שמדובר במטוסים בני 60 פחות או יותר שכבר הפסיקו לייצר אותם, הופכת את הסיפור הזה למורכב עוד יותר. זה לא היה קורה בכלל בלי היכולות והאיכות של המערך הטכני בטייסת שעובדים מסביב לשעון כדי שהמטוסים האלה יעלו לאוויר ויבצעו את העבודה שלהם.
התדלוק האווירי נחשב נדבך קריטי ביכולת ההרתעה והתגובה של מדינת ישראל, במיוחד מול זירות רחוקות כמו איראן, תימן ואחרות. חיל האוויר יקלוט בקרוב מטוסי תדלוק אווירי מהדור החדש, KC-46 שישדרגו את המערך של מטוסי התדלוק הישראלים.

"מדובר במטוס המתקדם בעולם בתחומו", אמר בעבר ל-mako קפטן פיט קלי, טייס KC-46. "צבא ארה"ב כבר מפעיל את מטוסי התדלוק בפעילות מבצעית בזירות שונות בעולם הוא יכול לתדלק למעשה כל מטוס קרב".
KC-46 יכול לטוס 24 שעות ברציפות בזכות מכלי הדלק הנוספים בבטן המטוס, מאפשרים לו לתדלק את עצמו. לנוחיות אנשי הצוות יש שם תא שירותים, מטבחון קטן עם תנור ואף מכונת אספרסו. כל מטוס כזה נושא 94.1 טון דלק ויכול לתדלק כמות גדולה של מטוסי קרב. זמן התדלוק הממוצע של כל מטוס קרב נמשך כשלוש דקות בלבד.
