בתום פרויקט מורכב שנמשך כשלוש שנים ביחידת האחזקה האווירית 22 (יא"א 22), טייסת 133 קיבלה במהלך המלחמה בעזה ולבנון מטוס קרב חדש-ישן מסוג F-15D "בז" שזכה לשם "חרב ברזל". אחרי סדרה של בדיקות הנדסיות על הקרקע ובאוויר, המטוס שהגיע מארה"ב בשנת 2016, אחרי שירות ארוך שנים בחיל האוויר האמריקאי - כדי לשמש בכלל כמקור לחלקי חילוף, כבר תקף בעזה ובלבנון.

בשנת 2016 הגיעו מארה"ב תשעה מטוסי F-15 דו-מושביים אחרי שיצאו משירות של למעלה מ-20 שנים בחיל האוויר האמריקאי. מטוסי הקרב הוותיקים נמסרו לחיל האוויר הישראלי, כחלק מהסכם הסיוע הביטחוני, והמטרה הייתה להשתמש בהם כמקור לחלקי חילוף עבור המטוסים מהדגם הזה, שטסים בחיל האוויר. אולם, אחרי שהגיעו לישראל המטוסים נבחנו לעומק, והחלט שניתן להחזיר כמה מהם לטיסה ולמסור אותם לטייסות, כתחליף למטוסי F-15 חד-מושביים שהגיעו לסיום אורך החיים שלהם. כדי להפוך את ההחלטה למציאות בשטח, המטוסים נשלחו ליא"א 22.

"פרויקט כזה מחייב קודם כל יישור קו, התקנת המערכות שיסבו אותו מהתצורה האמריקאית לתצורה הישראלית", מסביר בריאיון ל-mako אל"מ סלימאן עוואד, מפקד יא"א 22. "זה סדר גודל של 300 שינויים שעשינו על מנת שהמטוסים יהיו רלוונטיים לסביבה המבצעית שלנו. דבר נוסף שעשינו זה בדיקה הנדסית עמוקה, לבדוק שמערכות המטוס בהיבט של המבנה, השלד שלו, יכולות להמשיך לטוס מבחינת החוזק והתעייפות החומר, שזה האירוע הכי מאתגר. פירקנו את כל הפלטפורמה, עד לרמת השלד כפי שיוצר לפני כשישים שנה". 

מטוס "חרב הברזל" (צילום: דובר צה"ל)
מטוס "חרב הברזל" | צילום: דובר צה"ל

המטוס שנבחר לחזור לשירות, מס' 986, נכנס בשערי היחידה לפני כשלוש שנים ופורק שם לחלוטין. "החלטנו שמחליפים את כל החיווט, על מנת לאפשר לו אורך חיים והתאמה למערכות החדשות, כשעל זה אתה מחבר את מערכות המשימה כדי שהמטוס יהיה מבצעי", מציין עוואד. הוא ממשיך ומסביר שעל מנת שהפרויקט יתאים לחיל האוויר, "לקח לנו סדר גודל של שלוש שנים, כשכרגע אנחנו מחכים למטוסים הבאים, בתקווה שזה ייקח לנו פחות זמן. זה האתגר בפלטפורמה שפעם ראשונה אתה נוגע בה בצורה כזאת".

פורק עד לרמת הבורג

מטוס ה-F-15D החדש-ישן נמסר לאחרונה לטייסת 133 והוא צפוי לטוס עוד הרבה שנים בחיל האוויר. "פרויקט כזה משלב את אנשי ההנדסה, טכנאים, אנשי המכלולים ואנשים נוספים. אחרי שעושים את הכל, מבצעים בדיקת מערכות כדי לראות שהכל עובד ואז הוא יוצא לטיסת מבחן, על מנת לוודא שהכל פועל גם באוויר. בטייסת הוא מבצע בדיקות קבלה, אז נותנים לו שם, כש-986 קיבל את השם חרב ברזל".

מדובר במטוס F-15 הרביעי שביחידה מחזירים לחיל האוויר. מלבד "חרב ברזל", הם הוציאו עוד שלושה מטוסים שהיו בדרג טכני ב'. "עשינו עליהם פעילות מקיפה ורחבה כדי להחזיר אותם לשירות. מדובר בדגמים דו-מושביים שמחליפים מטוס חד מושבי, זה מכפיל כוח מבצעי חשוב לכל זירה", אמר אל"מ עוואד.

יא"א 22 מעניקה לחיל האוויר עצמאות טכנית וטכנולוגית, כשניתן לספור על יד אחת את כמות המדינות שיש להן את היכולת הזו. לחיל האוויר יש את דרג א', שם טכנאים מכינים את המטוסים לטיסה ומבצעים תחזוקה שוטפת. דרג ב' נמצאים בכל בסיס והם מתקנים תקלות ומבצעים אחזקה מונעת, בדומה לטיפול 10,000 ברכב. דרג ג' לא קיים ו-ד' זו הרמה הכי גבוהה, כשזה כולל תקלות קשות ובעיקר שיקום, הנצלה והשבחה, מההליכים הקשים והמסובכים בעולם האווירי.

מטוס "חרב הברזל" (צילום: דובר צה"ל)
מטוס "חרב הברזל" | צילום: דובר צה"ל

כל מטוס בחיל האוויר מחויב לעבור טיפול בדרג ב', כל מספר שעות טיסה מסוים, ובנוסף כל מספר שנים מסוים טיפול בדרג ד', שם מפרקים אותו לגורמים, "עד רמת הבורג", ורואים שהכול תקין, מרכיבים ומחזירים לטייסת. כל טיפול כזה נמשך בין כמה חודשים לכמה שנים, תלוי בדגם ובמצב המטוס.

במסגרת המלחמה בעזה ולבנון, היחידה עובדת מסביב לשעון, וזה קורה לא מעט בזכות גיוס של אנשי מילואים רבים ומתנדבים רבים שהגיעו אליה. בזכות כל זה הם מצליחים לקצר תהליכים. "אם פרויקט מסוים היה אמור להסתיים בעוד כמה חודשים, דאגנו לעבוד סביב השעון ולסיים אותו מהר יותר כדי שהמטוס יכנס למעגל המבצעי", מציין עוואד.