הישג לטורקיה: כטב"ם השלים לראשונה ניסוי בירי טיל אוויר-אוויר ארוך טווח
כטב"ם ה"קיזיללמה" הצליח להפיל מטרה סילונית מעבר לטווח הראייה - לראשונה בעולם - ובניסוי נוסף טס לצד מטוסי F-16 והדגים כיצד הוא יכול להפוך ל"בן זוג" של מטוסי הקרב המאוישים. באנקרה רואים בכך הוכחה לעוצמה הטכנולוגית שלהם ולצעד שיחזק את מעמדה של טורקיה ככוח צבאי מוביל באזור, עם יכולות שמצמצמות סיכון לטייסים ומקרבות אותה לעידן של חיל אוויר אוטונומי

משרד הביטחון הטורקי והתעשיות הביטחוניות באנקרה מדווחים על "אבן דרך היסטורית" בתוכנית הפיתוח של מטוס הקרב הבלתי מאויש "קיזלממה" מבית "ברקטייר". הכטב"ם ביצע ניסוי שנחשב תקדימי בתעופה העולמית, לאחר ששיגר בהצלחה טיל אוויר-אוויר ארוך טווח מעבר לקו ראייה (BVR) ופגע במטרה אווירית שהושמדה.
לפי אנקרה, זהו כלי הטיס הבלתי מאויש הראשון בעולם שמבצע יירוט מוכח מעבר לטווח ראייה נגד מטרה מונעת במנוע סילון - הישג שמוגדר כפריצת דרך טכנולוגית בעלת משמעות אסטרטגית. בטורקיה מדגישים כי היכולת הזו משנה את תמונת הקרב האווירי: מטוסי קרב מאוישים יוכלו להפעיל כטב"מי קרב כ"עיניים" קדמיות, כפיתיונות או כנושאי חימוש - ובכך להפחית סיכון לטייסים ולמטוסים יקרים.

לפי הדיווחים, טורקיה ביצעה שני ניסויים מרכזיים שנחשבים פורצי דרך. בראשון הוכיח ה"קיזלממה" יכולת יירוט BVR אמיתית נגד מטרה סילונית. בשני, בניסוי נפרד, הדגים הכטב"ם נעילה ופגיעה וירטואלית במטוס קרב מסוג F-16 - מה שהטורקים מציגים כהוכחה לכך שהוא מתפקד כלוחם אוויר אוטונומי לכל דבר.
הניסוי הראשון נערך במטווח סינופ. שם השתמש ה"קיזלממה" במכ"ם הטורקי החדש "MURAD AESA" כדי לאתר ולסמן מטרה אווירית. לאחר מכן שיגר טיל אוויר-אוויר טורקי מסוג "גוקדוגאן", שפגע במטרה והשמיד אותה. בטורקיה מציינים כי ביצוע יירוט כזה דורש שילוב של חימושים, מכ"ם ומערכות בקרת אש שאינן קיימות כיום בכטב"מים אחרים, לצד יכולת לשמור על קישוריות נתונים לטווח רחוק וחישוב אוטונומי של הטיל - אתגרים שטענתם הצליחו לפתור.
ההישג השני הושג בניסוי משותף עם חיל האוויר הטורקי. במסגרת טיסת מבחן ארוכה טס ה"קיזלממה" במבנה עם מטוסי F-16, כחלק מהטמעת דוקטרינת ה-"Loyal Wingman" – שילוב של מטוסים מאוישים ובלתי מאוישים תחת פיקוד משותף. במהלך התרחיש אחד ממטוסי ה-F-16 שימש כמטרה מדומה, הכטב"ם נעל עליו בטווח של כ-45 ק"מ, וביצע שיגור סימולטיבי של טיל אוויר-אוויר שפגע במטרה הווירטואלית. לפי אנקרה, הניסוי מוכיח את השלמת "שרשרת ההרג" – איסוף המידע, נעילה, העברת נתונים ושיגור החימוש - הפועלת כולה מהכטב"ם.
טורקיה מתכננת לייצר לפחות עשרה כטב"מי "קיזלממה" עד 2026 ולהכניסם לשירות מבצעי. אין עדיין מידע רשמי על מספר הכלים שייכנסו לשירות לאורך זמן, אך ההערכות מדברות על כמה עשרות. הכלי מתוכנן לפעול גם מסיפון נושאת הכטב"מים הטורקית TCG Anadolu, כחלק מבניית כוח אווירי-ימי מתקדם המיועד לתמוך בשאיפה של אנקרה לבסס את עצמה כמעצמה צבאית אזורית.

