mako
פרסומת

עסקת ענק: נבחרה החברה שתתחזק את מנועי החמקן שיש רק לארה"ב F-22

האמריקאים סגרו עם חברת פראט אנד וויטני על חוזה של 1.5 מיליארד דולר לשלוש שנים, לתזוקת מנועי מטוסי הקרב החמקנים 22-F. את המטוס מפעיל רק חיל האוויר האמריקאי והוא אחד היקרים שלו, מה שהוביל לעסקת המנועים שצפויים לחסוך בעלויות האחזקה

שי לוי
פורסם: | עודכן:
המטוס
מטוס חמקן אמריקאי F-22 ראפטור | צילום: Steve Thorne, GettyImages
הקישור הועתק

חברת פראט אנד וויטני זכתה בחוזה ענק בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, לשלוש שנים נוספות, לתחזוקת המנועים של מטוסי ה-F-22 בחיל האוויר האמריקאי.

בארה"ב אומרים שהחוזה ישפר את הביצועים ויקטין את עלויות האחזקה של המנועים במטוסי החמקן האלה. יותר מ-400 מנועים שטסו כבר יותר מ-900,000 שעות טיסה, על פי הצהרת החברה.

 זהו מטוס קרב מתקדם ומסווג הנמצא בשירות חיל האוויר האמריקאי בלבד ונאסר בחוק למכור אותו למדינות אחרות. ג'יל אלברטלי, נשיאת המנועים הצבאיים בחברת פרט אנד וויטני, אמרה כי "אנחנו מחויבים לעזור ללקוח שלנו, חיל האוויר האמריקאי, לשמור על יתרון הקרב של ה-F-22".

המטוס באוויר
מטוס חמקן 22-F, חיל האוויר האמריקאי | צילום: Win McNamee/Getty Images

בנוסף לזה, "פראט אנד וויטני" גם עובדת גם על "מודרניזציה מצטברת" של מנועי המטוס במטרה לשפר עוד יותר את הביצועים שלהם לצד הוזלת עלויות האחזקה.

מדובר באחד המטוסים המסווגים ויקרים של חיל האוויר האמריקאי, עם תג מחיר של יותר מ-350 מיליון דולר ליחידה. התוכנית המקורית הייתה לייצר 442 מטוסים, אבל המחיר של המטוס ותוכניות אחרות של הפנטגון הביאו אותם להפסיק את הייצור הרבה לפני היעד. עד היום יש מי שחושב שמוקדם מדי, ולבסוף ייצרו "רק" 195 מטוסי F-22. כיום טסים 187 מהם.

מנועי המטוס נחשבים לחלק משמעותי ביכולות שלו, עם יכולת שמכונה "היגוי וקטורי",  כלומר אפשר להסיט את זרם הפליטה הסילוני ובכך להשיג יכולות תמרון הנחשבות למעולות.

המטוס
שדרוג ה-22-F | צילום: Alex R. Lloyd/USAF

בנוסף ה-F-22 זהו המטוס הראשון בעולם עם יכולת שיוט על-קולית בלי להפעיל מבערים, כלומר מבלי שצריך להביא את המטוס לצריכת דלק גבוהה וכך משיגים זמן רב יותר בביצוע המשימה ושהיית המטוס באוויר מבלי לאבד כמעט יכולות חשובות.

פרסומת

כל שעת טיסה של מטוס F-22 עולה 38,005 דולר. לצורך השוואה עלות שעת טיסה של מטוס 35-F עומדת על 18,501 דולר, כך שאפשר להבין את הרצון העז של חיל האוויר האמריקאי להוזיל עלויות. המטוסים האלה טסים מאז שנת 2005 וככל שהזמן עובר מורכב ויקר יותר לתחזק אותם.

המטוסים האלה עברו לאחרונה שדרוג משמעותי, שבין השאר הגדיל את "אורך החיים" של כל חמקן כזה ב-8,000 שעות טיסה ולמעשה הכפילו את הנתון המקורי. בנוסף לזה, האמריקאים החלו לשדרג מטוסים מהדגם הראשון של F-22 ואף את "אבות הטיפוס" וכאלה המשמשים לאימונים בלבד, במטרה להגדיל את סד"כ המטוסים המבצעיים הקיים.