mako
פרסומת

כשהמלחמה ברגע קריטי: הפצצה החדשה של אוקראינה

על רקע הדיווחים על הפסקת אש קרובה, יכולת חדשה של אוקראינה נחשפת. תיעוד שעלה לרשתות מציג מטוס 16-F שמפעיל חיל האוויר האוקראיני, כשהוא חמוש בפצצות חכמות ומדויקות. על פי הדיווחים בנושא, אלו משמשות לתקיפת מטרות קרקעיות, ולא רק למשימות ההגנה האווירית שביצעו המטוסים הללו עד כה

שי לוי
פורסם: | עודכן:
אש בחזית הלחימה / המטוס עם החימוש
צילום: OLEKSANDR GIMANOVOLEKSANDR GIMANOV/AFP via Getty Images / רשתות חברתיות לפי סעיף 27א'
הקישור הועתק

תמונות וסרטונים שהופצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות חושפים תצורה מבצעית נוספת של מטוסי ה-F-16 שטסים בחיל האוויר האוקראיני. מהתיעוד החדש עולה שהם לא משמשים רק למשימות הגנה אווירית ויירוט מטוסי קרב רוסיים, טילי שיוט וכטב"מים, אלא גם מבצעים גיחות תקיפה קרקעיות, עם פצצות חכמות מדויקות.

תמונות ניתן לראות את מטוסי ה-F-16 של אוקראינה במהלך גיחות כשתחת הכנפיים פצצות גלישה (SDB) מסוג GBU-39 שסופקו על ידי ארה"ב.

מאז הדיווחים הראשונים על הגעתם של מטוסי הקרב המערביים לאוקראינה בתחילת אוגוסט, חיל האוויר האוקראיני נמצא בתהליך של שילוב מטוסי F-16 שהועברו מדנמרק, הולנד ובלגיה, עם תמיכה מארצות הברית. אומנם ההערכות משתנות כל הזמן, אבל אוקראינה צפויה לקבל בין 80 ל-90 מטוסי F-16 מבעלי-בריתה המערביים. מדובר ב-24 מטוסי קרב מהולנד, 19 מדנמרק, 12 מנורבגיה (בתוספת 10 נוספים שמיועדים לחלקי חילוף), ו-30 מבלגיה.

עם זאת, העברת מטוסי F-16 לאוקראינה הייתה מותנית בהתקדמות באימוני טייסים וצוות תחזוקה, כמו גם בפיתוח תשתיות. המטוסים הראשונים שימשו תחילה אך ורק למשימות הגנה אווירית מעל קייב ומיקומים אסטרטגיים אחרים. במהלך תקופה זו אושר רשמית אובדן ה-F-16 האוקראיני הראשון. מגבלה נוספת הייתה שהם ישמשו רק לאותן משימות הגנה אווירית ולא יבצעו תקיפות עומק בשטח הרוסי.

אבל מהתיעוד הרב שהופץ בימים האחרונים עולה תמונה ברורה יותר של תהליך שילוב המטוס האמריקאי עם חימושים המאפשרים לו לבצע תקיפות של מטרות קרקעיות, כולל מטווחים ארוכים יחסית. עדות לכך היא התיעוד של F-16 אוקראיני מצויד בפצצות גלישה GBU-39, שסופקו כחלק מחבילות הסיוע הצבאיות של ארה"ב ואירופה.

פרסומת

לפצצות האלה יש טווח שנע בין 70 ל-150 ק"מ, תלוי בתת-הדגם של הפצצה ונתוני ההטלה. הפצצה מונחית GPS, ניווט אינרציאלי ומכ"ם, מה שהופך אותה למאוד מדויקת. גם חיל האוויר הישראלי מפעיל את הפצצה הזו מאז שנת 2009, ורושם ניסיון מבצעי גדול מאוד עם החימוש מהסוג הזה.

בתיעוד מאוקראינה ניתן לראות F-16 חוזר מגיחה ונושא שני טילי אוויר-אוויר AIM-9X ו-AIM-120 בודד על קצה הכנף, מה שמרמז שבשני הטייס השתמש במהלך הגיחה. תמונה נוספת מראה מטוס ה-F-16 אוקראיני, שנושא חימוש משולב של טילי AIM-120C, AIM-9L ו-AIM-9X, יחד עם שמונה פצצות GBU-39 בקוטר קטן (SDB) ומצויד גם בתרמיל אמצעי נגד אלקטרוני מסוג ALQ-131.

למעשה התיעוד הזה מראה את החשיבות העיקרית של מטוסי הקרב בחיל האוויר של אוקראינה. עד שאלה הגיעו, חימושים מערביים שולבו אחרי מאמצים הנדסיים אדירים על מטוסי הקרב שלהם מתוצרת רוסית. אבל השילוב הזה הגביל מאוד את השימוש המיטבי באותן פצצות וטילים בשל התקשורת של החימוש עם מערכות המטוס, שלא מותאם לכך.

פרסומת
המטוסים בפעולה
מטוסי ה-16-F הראשונים שקיבל חיל האוויר האוקראיני | צילום: Vitalii Nosach/Global Images Ukraine via Getty Images

כאשר הפצצות מחוברות לאוויוניקה של המטוס המערבי, ההפעלה שלהן מאפשרת השמדה של מטרות משתנות, כאשר המטוס כבר באוויר ולא צריך להכניס להן נ"צ לפני ההמראה, כמו שקרה עם המטוסים מתוצרת רוסית. מטוסי ה-F-16 והאמל"ח שכבר מסופק לאוקראינה, מאפשרים תקיפה של מאות מטרות ביום, בחזית עצמה ובעורף הרוסי למשל הארטילריה הרוסית, מאגרי תחמושת, מפקדות ועוד.