נתונים חדשים על הצבא הרוסי מגיעים דווקא מנציגי יריבים מרים שלו. בנאום שנשא לאחרונה בוועידת ראשי האוויר והחלל העולמית בלונדון, אמר מפקד חיל האוויר הבריטי, מרשל ריצ'ארד ריץ' נייטון, שאחרי 16 חודשים של מלחמה באוקראינה כוח היבשה של רוסיה "חלש יותר", לאחר שאיבד יותר משני שלישים מהטנקים שלו, "אבל חיל האוויר נותר שלם ברובו".

עוד אמר מפקד חיל האוויר המלכותי של בריטניה, שמטוסים ומסוקים לא נעלמו משמי אוקראינה והם פעילים מאוד, אבל מערכות הגנה אווירית הופכות את המרחב האווירי לקשה ומורכב לפעולה. לדבריו, למרות שלרוסיה יש חיל אוויר גדול בהרבה מזה של אוקראינה, בעיות בפיקוד ושליטה, אופן ההפעלה ורמת האימון של הטייסים מונעים מהרוסים לפעול ביעילות, כפי שאמר בכנס מרשל נייטון.

בנאום שלו מרשל נייטון הציג את נתוני אבדות שני הצדדים באוויר, שהיו פחות מוכרים ושונים ממה שהיה מוכר עד היום. על פי הנתונים שהציג, לרוסיה יש 220 אלף נפגעים, בהם 176 טייסי חיל האוויר הרוסי, והיא איבדה 162 מערכות הגנה אווירית.

גרפיקה שניה שהציג הראתה שחיל האוויר הרוסי מחזיק ב-96 אחוזים מסך מהמטוסים שהיו לו לפני המלחמה, סך של 2,021. והם מחזיקים ב-90 אחוזים מסך של 899 מסוקים שהיו להם טרם פלשו לאוקראינה. על פי נתוני חיל האוויר הבריטי, הרוסים איבדו 86 מטוסים ו-90 מסוקים.

עוד הציג שם גם את נתוני אבדות חיל האוויר של אוקראינה: 68 מטוסים מסך צי 314 המטוסים שהיו להם (ע"פ השקף) ו-31 מסוקים שאיבדו, מסך של 59 מסוקים שהיו להם (ע"פ השקף של חיל האוויר הבריטי). באוקראינה יש כעת 15 מטוסי קרב על כל 100 שיש לרוסיה, נכתב במצגת.

מטוס הקרב (צילום: mil.ru)
מטוס סוחוי 25 מדגם SM3 המתקדם, חיל האוויר הרוסי | צילום: mil.ru

"מי שטס לעומק מופל"

המספרים הללו שונים מעט מהערכות קודמות. כמו למשל אותו מסמך מודיעין אמריקאי שדלף באביב, שם נכתב שאבדות הרוסים היו 72 מטוסי קרב ו-81 מסוקים ואבדות אוקראינים 60 מטוסי קרב ו-32 מסוקים.

נייטון הוסיף שרוסיה ואוקראינה הצליחו להשיג עליונות אווירית, "אבל היתרון הוא בהגנה" והכוח בהתקפה: "עומד בפני אתגר עצום וללא יכולת להכות את היריב בעומק". אם חיל האוויר הרוסי היה מסוגל לשלוט בשמיים כשתקף בפברואר 2022, "זו כנראה הייתה מלחמה של שלושה עד 10 ימים", אמר בוועדה גנרל ג'יימס הקר, מפקד חיל האוויר האמריקאי באירופה.

לאוקראינה יש כעת "מערכת משולבת מאוד מתוחכמת, חזקה, גמישה, להגנה אווירית כולל טילים, גם לרוסיה, אז מה שרואים זה שרוסיה לא יכולה להטיס את המטוסים שלה עמוק לתוך אוקראינה, כי הם מופלים", אמר גנרל הקר. "כמו כן, אוקראינה לא יכולה להטיס את שלהם לרוסיה מאותה סיבה".

עם זאת, המטוסים של שני הצדדים עדיין פעילים מאוד במערכה. תקיפות אוויריות היו חלק מההכנה של אוקראינה למתקפה הנגדית שפתחה ביוני. בעוד שחיל האוויר של רוסיה לא הוציא את רוב כוח האוויר שלו לידי ביטוי, המטוסים שלו ממשיכים לפגוע בעמדות אוקראיניות ויש סימנים שהם מנסים דרכים חדשות לפגוע במטרות, לרוב ממקומות בטוחים בשטח שבידי רוסיה.

שני הבכירים אמרו שלמרות כמה שיפורים שנראו לאחרונה בחיל האוויר הרוסי, בעיות באימונים, קבלת החלטות בעייתיות באופן הפעלת הכוח כמו גם ליקויים נוספים, פוגעים בביצועי חיל האוויר הרוסי.

רוב התקיפות של הרוסים נעשות עם רקטות ופצצות טיפשות עם דיוק נמוך מאוד, גם בגלל ביצועי הטייסים "זה לא סימן ההיכר של חיל אוויר מהשורה הראשונה, ולמען האמת, למרות שאנחנו רואים כמה שיפורים - ואני לא באמת רוצה להימשך לזה יותר מדי – לרוסים יש דרך ארוכה לעבור".

מטוס הקרב (צילום: Ukrainian Air Force)
מטוס מיג 29 של חיל האוויר האוקראיני | צילום: Ukrainian Air Force