טייסי חיל האוויר נמצאים בימים אלו במוקד הסערה במדינה סביב החקיקה המשפטית של הממשלה והמחאה כנגדה. בפוסט שפרסם אתמול (שבת), אסף אגמון, לשעבר טייס חיל האוויר בדרגת תת-אלוף ופעיל במחאה, הוא קורא למפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, להפסיק אימוני טיסות מתוך חשש שהטלטלה שעוברים הטייסים, עלולה לגרום חלילה לתאונות.

"עייפות, חוסר ריכוז רגעי, טרדות ומצוקות רגשיות יכולות לגרום לתוצאות קטלניות", כתב אגמון במה שהגדיר כמכתב פתוח ודחוף למפקד חיל האוויר. "לוחמי חיל האוויר בסדיר ומילואים עוברים עכשיו עם כל החברה הישראלית טלטלה עזה. אני שומע טייסים שאומרים שאינם ישנים בלילה".

לדברי אגמון, שפיקד על טייסות ובסיסים, אנשי חיל האוויר: "עוברים חיבוטי נפש מה נכון להם לעשות בשעה הזו. בחדרי התדריכים, במטבחון, אפילו בדרך למטוס אין לנפשם מנוחה והם מתווכחים בינם ובתוכם על מצב המדינה שכה יקרה להם".

הוא הסביר כי בכל מקרה פרטי של לוחם אווירי הנמצא במצב דומה בגלל סיבות אישיות/משפחתיות, "מורידים את הלוחם מלוח הטיסות ונותנים לו להירגע או מעניקים לו טיפול מיוחד על מנת שיוכל לחזור לטיסה כשיר מבחינה בריאותית ונפשית".

"נהג כמו אחרי תאונה או משבר"

לטענתו של אגמון, שהתנדב עשרות שנים למילואים ונמצא בקשר עם אנשי החיל: "אנחנו במצב לא יציב לגבי רבים מלוחמינו. אני קורא לך לנהוג כפי שנהוג בחיל האוויר לאחר תאונה קשה או משבר רציני. קבע "הפסקת אימונים" על מנת לתת ללוחמים להירגע", המשיך ופנה למפקד חיל האוויר.

"נצל את הזמן לכל אותן הכנות מבצעיות שיש לעשות על הקרקע", הציע מניסיונו. "תן להם זמן להיות ביחד בפעילות שתפרוק את המעמסה הנפשית בה הם נמצאים, מילואים וסדירים גם יחד. תאונה שתקרה, לא נוכל לתקן את נזקיה. בנפשנו היא ואני בוטח בך שתעשה את הדבר הנכון".

בהמשך לדבריו, ל-mako נודע כי בתדריכים השגרתיים שמתקיימים בטייסות בימים אלו נושא החקיקה והמחאה, כך שהנושא נוכח באופן גורף בחיל האוויר, גם בסדיר וגם במילואים.

אסף אגמון  (צילום: עופר צידון)
"מכתב פתוח" למפקד החיל. אסף אגמון בתקופת שירותו | צילום: עופר צידון

במשך השנים עשה חיל האוויר דרך בכל הקשור למניעת תאונות אימונים, שבעשורים האחרונים מספרן ירד משמעותית. בין השאר החלו להקפיד על שעות שינה ונוחות לפני טיסה. הבינו שטייס שלא מקבל תנאים ולא ישן לפני טיסה, העייפות עלולה להשפיע עליו והוא יתרסק או יעשה טעויות גם בטיסות הנחשבות לפשוטות.

עוד הבינו במסגרת המחקרים והתחקירים שעשו, שגם למצבי הרוח והמצב הנפשי של הטייס יש השפעה גדולה על התפקוד שלו באוויר. לכן יש מעקב קפדני בנושא וטייסים מדווחים על כל משבר. בהחלטה משותפת מאפשרים לטייס/נווט לא לעלות לטיסת אימון עד שהוא מרגיש מוכן ושמצבו לא ישפיע על התפקוד שלו באוויר.

בהקשר למחאה סביב החקיקה המשפטית של הממשלה והעובדה שהדבר נוכח מאוד בחיל האוויר, אגמון מצביע על כך שהעובדה שהטייסים מוטרדים והדבר משפיע עליהם מאוד, עלול לפגוע בתפקוד שלהם באוויר, עד כדי סכנת חיים חלילה.