עשרות סירות גומי ועליהן חניכי קורס חובלים של חיל הים הפליגו ביום שני השבוע מנמל אשדוד בכיוון צפון במסגרת ההפלגה המסכמת של שלב ה"ימאות ופיקוד" (ימ"פ) שנחשב לחלק הכי פיזי באחד ההכשרות הקשות ביותר בצה"ל כולו.

הימ"פ הוא החלק הראשון בקורס חובלים, טירונות היחידה הכוללת יסודות של חילות בסיסית ביבשה ובים. מסעות, ריצות, כושר גופני ולבסוף כל אחד מהם מוסמך כמפקד סירה. הם מפקדים ומנהלים צי קטן בזמן שהמקבילים שלהם בצבא היבשה עוד בשלב האימון המתקדם.

את השלב המסכם הם מעבירים בים בלי לרדת מהסירות לרגע, שטים במהירות של 40-50 קמ"ש ואין דבר כזה לעצור, אפילו אם שומעים צעקה "אדם במים". במקרה כזה סירה אוספת אותו ועושה הכל כדי לחבור לכוח.

צוותי חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
ימים ולילות ארוכים בלב ים. התרגיל המסכם | צילום: דובר צה''ל

במשך כל ההפלגה, המדריכים והמדריכות מפילים על הצוערים עוד ועוד משימות מורכבות. זה כולל אירועים של נחיתה על החוף, אז סירה אחת בודקת שהחוף נקי מאויב, שאין מכשולים שיפגעו בסירות ובהינתן אישור, כולם זורמים פנימה.

תוך כדי הם גם פוגשים בלב ים את ספינות המלחמה של צה"ל, הצוללות, סטי"לים וסופר דבורה. ימים ארוכים בקור וברטיבות, נעים מצד לצד עם הגלים, כמעט בלי שעות שינה, וזה עוד נחשב לחלק הקל של המסע. 

צוותי חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
התחילו באשדוד וסיימו בחיפה. צוערי הקורס | צילום: דובר צה''ל

הימ"פ שמסכם את חציו הראשון של השלב הבסיסי, נחשב לחלק הכי פיזי בקורס ומתנהל בחוסר ודאות מוחלט. בדרך כלל, לפחות שליש מהמשתפים במסכמת ימ"פ יקבלו הודעה על סיום השתתפותם בקורס חובלים.

"השורדים" ימשיכו לשלב הבא בו ילמדו יותר על משמעות התפקיד ולאחר מכן לשלב המתקדם. מנתונים שפרסם לאחרונה דובר צה"ל עולה כי רק 3 אחוז ממי שמגיעים למיונים לקורס מסיימים אותו ורק 39 אחוזים מאלו המתחילים את ההכשרה גם מגיעים לטקס הסיום.