mako
פרסומת

כך מנסים אנשי אל-ג'ולאני להקים מחדש את חיל האוויר הסורי

עם מעט כלי טיס מיושנים ששרדו את התקיפות, כמה טייסי עבר מתקופת אסד שערקו, חשד לסיוע טורקי והצעה ל"דיל" מרוסיה, מנסה המשטר החדש בסוריה להפעיל את חיל האוויר המקומי. ה"תקיפה" הראשונה הייתה בטבח בעלווים, וכרגע נראה שמבחינת ישראל לא מדובר באיום של ממש, אך השאלה, במקרה שזה ישתנה, היא אם ואיך צריך להגיב

שי לוי
פורסם:
ג'ולאני וכלי הטיס
צילום: QalaatAlMudiq | Ali Haj Suleiman/Getty Images
הקישור הועתק

זמן קצר מאוד אחרי שמשטרו של בשאר אל-אסד נפל ולארמון הנשיאות נכנס אחמד א-שרע המכונה אל-ג'ולאני, כבר פשטו אנשיו על בסיסי הצבא הסורי כדי לתפוס את מה שנשאר שם. רבים מהם פשטו על בסיסי חיל האוויר הסורי כדי לתפוס את מטוסי הקרב והמסוקים שבמשך שנים הפציצו אותם בלי הבחנה.

בישראל הבינו את פוטנציאל האיום, ויצאו בסדרה של תקיפות להשמדת אמצעי הלחימה הרבים, בעיקר מטוסי הקרב וחלק ממערך המסוקים. כעת, מי שהיו המורדים והפכו לשליטים של סוריה, החלו בתוכנית שמטרתה להציל את מה שנשאר ולשקם את חיל האוויר הסורי. השאלה הגדולה היא מי עומד מאחורי זה, ומה תעשה ישראל.

עד שנות ה-80 היה חיל האוויר הסורי מהגדולים והמאיימים על מדינת ישראל. לסורים היו כ-650 מטוסי קרב מתקדמים מתוצרת רוסית ועוד מאות מסוקי סער ותקיפה. כל זה קרס ב-1982, במלחמת לבנון הראשונה. אז חיל האוויר הסורי, שנתקע מאז מלחמת יום כיפור, התרסק מול חיל האוויר הישראלי, שהשיג עליונות אווירית מוחלטת ותקף בעוצמה את אש"ף ודי מהר גם את הכוחות הסורים בלבנון. התוצאה של קרבות האוויר במלחמה, 82:0 לטובת ישראל, לא הותירה מקום לספק.

תיעוד מתוך הפעילות
לפני נפילת אסד, עם הרוסים: קורס הצניחה של צבא סוריה | צילום: "SEC "Zvezda

מאז אותה מלחמה, חיל האוויר הסורי נשאר מהגדולים באזור וכזה שלא ניתן להתעלם ממנו, אבל איבד מיוקרתו. גם המשטר בדמשק, של אסד האב, לא השקיע בו כבשנים קודמות. ההתרסקות הסופית הגיעה במלחמת האזרחים, אז רוב מטוסי הקרב הושמדו, בסיסים נכבשו, טייסים ואנשי תחזוקה נרצחו או שערקו.

הסורים ניסו לשקם את חיל האוויר שלהם מאז שנת 2020 בסיוע הרוסים. אבל כל זה הסתיים עם נפילת משטרו של אסד הבן, אז רבים מכלי הטיס ששוקמו נפגעו שוב, ולמכת המחץ הזו הוסיף חיל האוויר הישראלי, שיצא למבצע "חץ הבשן" להשמדת צבאו של אסד, בעיקר מטוסי הקרב.

פרסומת

בתקיפות של חיל האוויר הישראלי אז, הושמדו בעיקר מטוסי המיג 29, מיג 23 וחלק ממטוסי הסוחוי, אך לא מטוסי הקרב העתיקים מסוג מיג 21 וחלק מהמסוקים. את מה שנשאר, המשטר החדש בסוריה מנסה לשקם, כדי להקים מחדש את חיל האוויר הסורי.

כלי הטיס שמנסים לשקם

לפחות על פי התיעוד והמידע שיוצא מסוריה, נראה שבשלב הזה הם הצליחו לשקם בעיקר מסוקים, במספרים לא גדולים. נראה שהמסוק הראשון שהם הצליחו לשקם היה "גאזל" מתוצרת צרפת, מספר זנב 1339. את המסוק הזה הם שלחו כבר לטיסת ראווה, כולל ביום הציון למהפכה בסוף השבוע שעבר.

מדובר במסוק סיור ותקיפה קל שמסוגל לשאת תותח 20 מ"מ ועד 4 טילי נ"ט. לא ברור כמה מסוקים כאלה הצליחו להשמיש, ההערכה היא בין חמישה לעשרה מסוקים מהדגם הזה. בנוסף למסוקי הגאזל, חיל האוויר הסורי החדש הצליח לתפוס מספר לא ידוע של מסוקי תובלה מסוג Mi-8\17. חלק מהם נפגעו בתקיפות של ישראל ובהתקפות של המורדים, אבל כמה מהם הפכו למקור חלפים.

פרסומת

בנוסף, הסורים הצליחו להחזיר מספר מסוקים בודדים, לפחות שישה, למצב טיסה. הם אף השתמשו בהם כדי להטיס כוחות לאזור החוף, ולהפיל מהם חביות נפץ ופצצות מאולתרות נגד התקיפות של תומכי אסד שנשארו בסוריה, בזמן הטבח בעלאווים, מה שנחשב לתקיפה ראשונה של חיל האוויר הסורי החדש.

דגם שעשוי להיות מעט מטריד יותר מבחינת ישראל, הוא מסוק הקרב מסוג M-25. מדובר במסוק קרב כבד אותו מטיסים שלושה אנשי צוות, שיכול גם לתקוף וגם להטיס כוח קטן של לוחמים. כל מסוק כזה יכול לשאת ארבעה עד שמונה טילי נ"ט, כוורות של רקטות ובגחון שלו תותח רב קני 12.7 מ"מ, בעל קצב אש גבוה.

גם כאן, לא ברור כמה מסוקים הם הצליחו להשמיש ולהחזיר למצב טיסה. לפחות על פי התיעוד שיצא מסוריה יש שישה מסוקים כאלה, ועוד כמה שמשמשים כמקור לחלקי חילוף.

ההכשרה
מטוס חיל האוויר הסורי, לפני נפילת משטר אסד | צילום: mil.ru
פרסומת

מבחינת מטוסי קרב, חיל האוויר הישראלי השמיד ככל הידוע את כל מטוסי המיג 29 של סוריה, שהרוסים סייעו לשדרג בשנים האחרונות, את מטוסי הסוחוי 22 וחלק ממטוסי המיג 23. אבל מטוסי המיג 21 לא נפגעו, ככל הנראה משום שלא נחשבו לאיום ששווה את השקעת התקיפה הישראלית.

גם רוב מטוסי ה-L-39, מטוס אימון שמשמש גם כמטוס תקיפה קל, לא נפגעו ונראה שכמה מהם נתפסו במצב טוב על ידי המורדים. על פי התיעוד, המשטר החדש הצליח לתפוס גם כמה מטוסי מיג 23 שניתן להחזיר למצב טיסה או שהם במצב כזה.

מדובר במטוס קרב ישן שהיה בשיא שלו אי שם בשנות ה-70. למטוס יכולת נשיאת חימוש של עד 2 טון בלבד. אומנם הרוסים לא מספקים בשלב הזה חלקי חילוף לכלי הטיס הסורים, אבל לאורך השנים ייצרו אלפי מטוסי קרב מהסוג הזה, וסביר שחיל האוויר הסורי יצליח להסתדר עם מה שנמצא בסוריה ובשוק העולמי, כולל השוק השחור.

עוד יש לציין שישנו תיעוד של לפחות מטוס קרב אחד מסוג מיג-29 שהמורדים הצליחו לתפוס, ונראה שלא הושמד על ידי חיל האוויר הישראלי בתקיפות. זהו מטוס שמשימתו העיקרית היא להשיג עליונות אווירית, לצד יכולת לתקוף מטרות על הקרקע. נראה שכולם הושמדו למעט אותו אחד, אבל ייתכן שיש עוד כמה. מטוסי המיג 29 הסורים שודרגו בעבר על ידי הרוסים, ואף זכו לקבל טילי אוויר-אוויר חדשים לצד מערכות לוחמה אלקטרונית.

פרסומת

העריקים שחוזרים לטוס

אף מטוס או מסוק סורי לא יעלה לאוויר בלי הטייסים ואנשי צוות הקרקע, שיאלצו לעבוד מאוד קשה כדי להחזיר אותם לכשירות ולדאוג שיהיו במצב טיסה. צוותים כאלה כמעט שאין למורדים. הכשרה של טייסים ואנשי צוות קרקע ארוכה, וגם דורשת כוח אדם איכותי. את זה חיל האוויר הסורי מוצא בשלב הזה בעיקר דרך מי ששירתו את המשטר וערקו אליהם במהלך המלחמה, או טייסים שלא מעורבים על פי הבדיקות שלהם בפשעי המשטר. לפחות באופן כזה שאפשר להסתיר.

במהלך מלחמת האזרחים, עשרות טייסים סורים שסירבו לתקוף את בני עמם ברחו מהבסיסים, כשלא מעט מהם אף ערקו לשורות המורדים. בנוסף, המשטר החדש מצא גם לא מעט טייסים סורים בבתי הכלא של אסד, ומי מהם שמצבו הרפואי מאפשר זאת, נכנס לתוכנית שבסיומה יחזור לטוס. כמה בודדים כבר נמצאים בשירות. אבל זה קורה אחרי שאף לא אחד מהם טס במהלך שנות המלחמה. כעת, חיל האוויר הסורי מנסה להחזיר אותם לכישרות טיסה, תחת תוכנית מיוחדת של משרד ההגנה.

אחד הבולטים שבהם הוא בריגדיר (מקביל לתא"ל) מחמוד מוראד, שבמשך שנים רבות היה טייס מסוקים וקצין בכיר בחיל האוויר של אסד. משרד ההגנה הסורי דיווח שאחרי הכשרה במסגרת התוכנית של המשרד, הוא ביצע את טיסת הבכורה שלו על Mi-8 ב-12 במרץ 2025. הטיסות האלה מתבצעות בבסיס חיל האוויר הסורי אל-מאזה שבמרחב דמשק, אותו המורדים כבר הפעילו מחדש.

פרסומת

מי שעוד סיים את תוכנית הכשרת הטייסים של משרד ההגנה, הוא לוטנננט-קולונל (מקביל לסא"ל) סגן ויסאם גאנים, טייס Mi-25 שכבר החל לשרת בבסיס האווירי אל מאזה. הוא ערק לשורות המורדים בשלב מוקדם של המלחמה, ב-2012, ומאז נלחם במשטר של אסד בג'וטה ובקלמון בשנת 2018 הוא הצטרף לצבא סוריה החופשית, ומאז נלחם נגד אסד במסגרת הזו של המורדים.

ההערכה היא שהסורים הצליחו להחזיר לטיסה למעלה מ-30 טייסים ועוד כמה עשרות אנשי צוות קרקע. רובם מבוגרים כאשר ישנם עוד כמה עשרות טייסים שנמצאים כעת בתוכנית החזרת הטייסים לאוויר של משרד ההגנה הסורי. בנוסף הם מנצלים את אותם טייסים שהיו מדריכים בחיל האוויר הסורי הקודם, כדי להכשיר טייסים חדשים.

בסוריה לא אומרים זאת, אבל נראה שמי שמסייע להם בשלב הזה הם בעיקר הטורקים, שנחשבים בעלי ברית של אחמד א-שארע. יתכן שיש עוד מדינות, בהן איחוד האמירויות שמסייעות, בעיקר בתקציב ואולי גם בהברחה של חלקי חילוף לסוריה.

פרסומת

גם הרוסים העבירו מסרים שהם מוכנים לסייע בשיקום חיל האוויר הסורי, כמו כל הצבא, אם המשטר החדש יאפשר להם להישאר בבסיסים שלהם במדינה. בשלב זה, כל כלי הטיס הם מטוסים ומסוקים שנמצאו בבסיסי חיל האוויר הסורי. השאלה הגדולה היא האם הם גם ינסו לרכוש מטוסים חדשים ובעיקר, אם ואיך ישראל תגיב לזה.