הצצה למטוס התדלוק העתידי של חיל האוויר בסלון האווירי בפריז. ענקית התעופה בואינג הציגה את מטוס התדלוק החדיש שלהם KC-46 "פגסוס" באירוע שננעל אתמול (ראשון). מטוס התדלוק הוזמן גם על ידי חיל האוויר הישראלי, שיקבל ארבעה מטוסים החל משנת 2025 אשר יחליפו את מטוסי ה"ראם" הישנים.

הקונגרס האמריקאי העניק לישראל אישור עקרוני לרכש של ארבעה נוספים, כשהסכם לכך צפוי להיחתם בקרוב. מטוס התדלוק האווירי הנו מרכיב חשוב מאוד בפעילות חיל האוויר, החל מתקיפות בעזה ועד פעולה אפשרית באיראן.

המטוס באירוע (צילום: שי לוי)
קצינים מצרים מסיירים במטוס התדלוק | צילום: שי לוי

בזמן שכתבים מישראל ובהם כותב שורות אלו התרשמו מהמטוס בפריז, הגיעו לשם גם בכירי חיל האוויר המצרי שהביעו התעניינות במטוס, אך התעלמו באופן מוחלט מכל ניסיון שלנו העיתונאים מישראל לדבר איתם, והמשיכו במהירות לתוך בטן המטוס.

בואינג אפשרה לנו לבקר ולתעד בבטן מטוס התדלוק החדש שלה, למעט צילום של האזורים המסווגים, בהם עמדת השליטה של מפקדי השימה והשליטה במוט התדלוק, האמצעים המסווגים שיופעלו גם על ידי קציני מודיעין ולוחמה אלקטרונית מוטסים, ותא הטייס.

"מדובר במטוס המתקדם בעולם בתחומו ועד עכשיו נמסרו לחיל האוויר האמריקאי 69 מטוסים מתוך כמות אדירה של 179 מטוסים שהוזמנו", אמר קפטן פיט קלי, טייס KC-46 שהגיע להציג אותו בסלון האווירי. "צבא ארה"ב כבר מפעיל את מטוסי התדלוק, כולל בפעילות מבצעית בזירות שונות בעולם הוא יכול לתדלק למעשה כל מטוס קרב, כרגע לא מטוסים ללא טייס", הוסיף הטייס האמריקאי.

המטוס באירוע (צילום: שי לוי)
קפטן פיט קלי, טייס KC-46 | צילום: שי לוי

מטוס התדלוק החדש יכול לטוס 24 שעות ברציפות בזכות מכלי הדלק הנוספים בבטן המטוס, מאפשרים לו לתדלק את עצמו. לנוחיות אנשי הצוות יש שם תא שירותים, מטבחון קטן עם תנור ואף מכונת אספרסו. כל מטוס כזה נושא 94.1 טון דלק ויכול לתדלק כמות גדולה של מטוסי קרב.

מגדיל את טווח התקיפות

בכירים בבואינג אמרו ל-mako שזמן התדלוק הממוצע של כל מטוס קרב נמשך כשלוש דקות בלבד. מבחינת חיל האוויר, לא תהיה תקיפה באיראן ללא המטוסים הללו, בשל טווח הטיסה הגדול שצריך לעבור לשם. כל מטוס תדלוק כזה יכול לפתוח "ארגז מתדלקים" בכל מקום ולתדלק עשרות מטוסי קרב דרך "פוד" התדלוק. המשמעות היא משך שהייה ארוך יותר של מטוסי הקרב באזור הלחימה, עד כדי הכפלת האפקטיביות של כל רביעיית מטוסי קרב, למשל.

החלק החשוב מבחינת ישראל, הוא שמדובר במטוס מודולרי, תאי הדלק שלו נמצאים מתחת לרצפה, כך שמדובר גם במטוס תובלה עליו ניתן להעמיס טונות של מטען או חיילים, מבלי לפגוע ביכולת התדלוק האווירי. עבור חיל האוויר הישראלי, בו כל מטוס צריך לבצע כמה משימות - זו נקודה קריטית.

המטוס באירוע (צילום: שי לוי)
מטוס התדלוק KC-46 פגסוס של בואינג בסלון האווירי בפריז 2023 | צילום: שי לוי

המטוס יכול להטיס כ-110 חיילים או להפוך במהירות ל"בית חולים מוטס" עם 22 מיטות אשפוז וציוד רפואי מלא. הדבר מאפשר פינוי פצועים מכל מקום בעולם, כולל דרך מסלולים מאולתרים. את ריצפת המטוס ניתן לפנות במהירות ולהפוך אותו למטוס תובלה, היכול לשאת טונות רבות של ציוד וגם מערכות לחימה ופיקוד שהופכות אותו למפקדה מוטסת ומטוס לאיסוף מודיעין. שוב. מבלי לגרוע מיכולות התדלוק.

המטוסים שיגיעו לישראל יעברו מה שמכונה "הכחלה". כלומר התקנה של מערכות ישראליות, רובן של התעשייה האווירית, שגם תבצע את התחזוקה השוטפת של המטוס.

המטוס באירוע (צילום: שי לוי)
מטוס התדלוק KC-46 פגסוס של בואינג בסלון האווירי בפריז 2023 | צילום: שי לוי