על רקע המשבר הפוליטי בישראל, חיל האוויר הישראלי נמצא באחד המשברים הקשים בתולדותיו. בחודש האחרון מתקיימות שיחות רבות בבסיסי חיל האוויר, כחלק מהניסיון להתמודד עם המשבר. תא"ל גיא דודסון מפקד בסיס חצרים קיים את אחת מאותן שיחות בטייסת 69, עליה פיקד בעבר. מעדויות שהגיעו ל-mako עולה שהשיחה הזו הייתה קשה במיוחד והגיעה לסף של פיצוץ בין טייסים ומכונאים.

"יש מתח באוויר, יש מי שרוקד על הסנטימנט ובסוף זה מתפוצץ", אמר בכיר בחיל האוויר שהוסיף: "למרות הניסיון הברור לגרום לפיצול בין אוכלוסיית הטייסים לטכנאים, כרגע מבפנים אנחנו מצליחים לשמור על האחדות". כוונתו היא לניסיונות לייצר "מחאת נגד" לזו של הטייסים, בשמם של המכונאים בחיל.

כל זה קורה כאשר על פי פרסומים זרים, חיל האוויר ביצע השבוע מספר חריג של תקיפות בסוריה. אותה טייסת 69 בה התקיימה השיחה אליה התייחסנו, הייתה הראשונה לתקוף במה שמכונה "המב"מ" - המערכה שבין המלחמות - שם הגג לאותן תקיפות המיוחסות לישראל בסוריה.

ההרוגים האיראנים בסוריה (צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
ה"יועצים הצבאיים" של איראן שנהרגו בתקיפות בסוריה | צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

טייסת 69 של חיל האוויר "הפטישים" ייחודית בחיל האוויר ונחשבת לטייסת אסטרטגית. זו טייסת F-15I "רעם" - היחידה שמוצבת בבסיס חצרים. על הטייסת מפקד כיום סא"ל ג', הנחשב לטייס איכותי ומפקד מקצועי. רוב הטייסים והנווטים במילואים של טייסת 69 היו פעילים במחאה כבר מהרגע הראשון.

עוד לפני שהנושא לכותרות, הם היו בין אלה שהציפו את החשש שלהם מהתכנית המשפטית לפיקוד חיל האוויר ואף מעבר לשם. טייס מילואים לשעבר ב-69 אמר לנו השבוע "טסתי עם תומר (בר, מפקד חיל האוויר) ואני מכיר אותו טוב מאוד. הוא אדם קשוב. הרבה לפני שהמחאה הפכה ציבורית, אני ועוד חברים שהוא מכיר היטב הזהרנו אותו ממה שצפוי. אמרנו לו שזה יפגע בנו".

תחילה המחאה נעצרה בשערי הבסיס ולמעשה, בימים הראשונים רוב הציבור כלל לא שמע על הרחשים שהיו בחיל האוויר. אולם בהמשך, צוותי האוויר במילואים הצטרפו למחאת המילואים וגם היו בין המובילים שלה. אז הגיע האירוע שבו אנשי המילואים בטייסת 69 הודיעו שלא יגיעו ליום מילואים שחלק מהם זומנו אליו. במקום יום טיסות אימונים הם עשו יום שיחות. ברגע הזה הטייסת הפכה לחלק מהפנים של המחאה, לטוב ולרע.

טייסת חיל האוויר (צילום: שי לוי)
טייסת 69 "הפטישים", ארכיון. (אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר) | צילום: שי לוי

"לא כולם אהבו את זה", אמר לנו אחד הטייסים במילואים. "בישראל של היום כשאתה מזוהה עם צד מסוים מיד מפנים אליך מכונה אדירה של תעמולה ורעל. אפשר להציג כלפי חוץ שאתה חזק ומתעלם וכלום לא ישבור אותך. אבל שלא יהיה ספק, זה חדר עמוק לתוך הטייסת. כל הזמן מדברים על זה, נכנס אפילו לתדריכים".

"החשש והשבר שלנו לא מעניין את הצד השני", המשיך וטען אותו טייס. "הם מזלזלים בערכים שלנו והמתקפות נוראיות", אמר שכוונתו למילים הקשוח שהוטחו בטייסים במהלך המחאה - "מוגלה", "נפולת של נמושות", "תלכו לעזאזל" ועוד. "עכשיו, בתוך כל זה, אתה ממשיך להיות חלק מהעשייה המבצעית".

טייס מילואים נוסף אמר: "אנשים לא יודעים מה עושים חלק מהטייסים שלוקחים חלק פעיל מאוד בהפגנות ובמחאות, ולאיזה תקיפות הם יוצאים. הם סופגים קללות ונאצות ואז נכנסים למטוס וההמשך אסור בפרסום אבל אפשר רק לדמיין".

מדברים על מתח בין טייסים למכונאים שיושב על סנטימנט של שנים, על חשש שמכונאים יסרבו לטפל במטוסים.

"המתח הזה קיים בטייסת שלנו ובטייסות אחרות ומי שאומר שלא, משקר", אמר לנו נווט במילואים. "אני לא מכיר מקרה אחד, מילולי ומעשי, שמישהו בגף טכני סרב לטפל במטוס או אמר משהו לצוות אוויר. אנחנו עדיין לא שם". חברו הוסיף מנגד: "נכון שאנחנו לא שם, אבל אנחנו בדרך לשם וזה יכול לקרות. מתח מהסוג הזה, זה דבר מאוד לא בריא למקצוע הטיסה ולפעילות המבצעית".

השבוע הגיע לבסיס תל נוף של חיל האוויר ראש הממשלה בנימין נתניהו. התמונות שלו שהופצו לאחר מכן היו עם המכונאים בבסיס. גורמים בחיל האוויר זעמו על המהלך, אותו צפו עוד לפני שהביקור יצא לפועל. "לא הופתענו", אמר על כך בכיר בחיל. "אבל לך לכל תמונות ביקורי נתניהו בטייסות ותמצא תמונות שלו בלי טייסים ומטוסים. נהדר שהוא מדבר עם צוות טכני, אבל זה הרגיש כמו ניצול של האנשים להגברת אותו מתח בינם לבין צוותי האוויר, כשעם ההשלכות של זה אנחנו צריכים להתמודד".

"מטוסינו יכולים להגיע לאירן" (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ, חדשות)
"לא הייתה תמונה שלו בלי טייסים ומטוסים". נתניהו בטייסת 35-F, ארכיון | צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ, חדשות

נתניהו התייחס בדבריו בתל נוף גם לדברים שיוחסו למפקד חיל האוויר ונתן גיבוי לדברים שפורסמו, רק שבחיל האוויר טוענים בתוקף שמפקד החיל שבניגוד למה שיוחס לו, בר לא דיבר שם על הדחות וסרבנים. בסיכום אותה השיחה עם פורום מפקדים בכירים שהופץ למשרתי החיל נכתב: "מפקד החיל מעולם לא השתמש במילים סרבנות, או הדחה, כיוון שאינו מקבל את הטרמינולוגיה הזו".

בנוסף, המסרים שעברו למפקדים הם לדאוג לכשירות האנשים; להגדיר מישהו שמרגיש שלא יוכל לעמוד בכשירות בגלל קונפליקט מול המחאה כ"שירות מילואים מוקפא". בסיום ישקול עניינית כל מפקד מול פקודו בשיח. לא תהיה שום התחשבנות – "רק עניינית כל לוחם מול מפקדו", אומרים שם.

מהדברים עולה כי באותה שיחה אלוף בר ביקש מכל מפקד טייסת לקיים שיחה עם אנשי המילואים שלו, לא במטרה להדיח אותם, כי אם לבדוק האם מצבם מאפשר המשך טיסות בצורה בטוחה. החלטה על השהיית המשך טיסות של כל איש צוות אוויר במילואים תתקבל במשותף. כפי שמפקד חיל האוויר אמר באותה שיחה, טייס או נווט שירגישו כי הם לא יכולים לטוס באימונים, לא יבצעו גם גיחות מבצעיות.

יש לציין כי טיסה קרבית הינה מקצוע שדורש מהטייס ריכוז שיא וניתוק מוחלט מכל מה שאינו קשור לגיחת אימונים או לגיחה מבצעית. בחיל האוויר יש לא מעט מחקרים המראים כי שעות שינה, מצב נפשי, חיים אישיים ועוד הם גורמים לחלק מהתאונות שהיו בארץ ובעולם וגם לאבדות בפעילות מבצעית. כבר די ברור שהימים הסוערים האלה קשים מאוד לצוותי האוויר וחודרים עמוק לטייסות.

מפקד חיל האוויר הנכנס, תומר בר
מתמודד עם משבר לא פשוט. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר

משיחות שקיימנו עם אנשי צוות אוויר במילואים בדבר נושא הפסקת הטיסות, ההחלטות של מפקד חיל האוויר מקובלות על כלל הטייסים במילואים והם אפילו ציינו בעצמם שזה נדרש. הטייסים הסבירו באופן טבעי כי מי שלא מתאמן, לא יכול לטוס מבצעית. מפקד חיל האוויר גם הדגיש, כפי שעולה מהסיכום, שבכל מקרה לא תהיה נקמנות והתחשבנות אישית מול הטייסים.

במקרה שאיש צוות אוויר יקפיא את הטיסות שלו ויחליט לחזור לטוס, הדבר יתקבל בהחלטה משותפת ועל פי נהלי חזרה לכשרות של חיל האוויר. כאן יש לציין כי החזרת טייס לכשירות יכולה להימשך בין יומיים במקרה של טייסים הנחשבים חזקים, לשבוע ויותר לטייסים פחות טובים.

המסר שעבר לרמטכ"ל ולדרג המדיני

נראה כי לראשונה חיל האוויר מוצא את עצמו מחוץ לקונצנזוס בקרב קהלים נרחבים, כשברשתות יש גם מי שקורא "לבטל את מטס יום העצמאות", בבוז לטייסים, עד כמה שהדבר נשמע לא רציני. החבטות שהחיל סופג קשות מאוד וגם בהקשר הזה, בחיל האוויר ובצה"ל מבינים שמדובר בבעיה קשה, שבשלב זה עוד לא ברור בדיוק איך יתמודדו איתה.

כל זה קורה כשהחיל ממשיך לפעול מבצעית ובימים האחרונים יוחסו לו תקיפות רבות בסוריה, בהן נהרגו אנשי משמרות המהפכה האיראנים. בצפון יירט החיל כלי טיס איראני שחדר מסוריה ובדרום כלי טיס בשמי עזה. במקביל לזה, נמשכת גם שגרה של משימות מבצעיות מסווגות, מהסוג שמתפרסם אחרי שנים רבות אם בכלל, שגם בהן טסים לא מעט טייסים ונווטים במילואים.

בחיל האוויר יש חשש אמיתי שתוצאות "קמפיין הנגד לטייסים" ורוח גבית מצד חברי כנסת ושרים, תביא לפגיעה קשה בחיל, הנחשב בהגדרה כזרוע האסטרטגית של מדינת ישראל. "הועברו מסרים בנושא לרמטכ"ל הרצי הלוי וגם לדרג המדיני. תמרור אדום בוהק שאם לא יעצרו, יש סכנה אמתית וממשית לתפקוד חיל האוויר בעתיד", אמר גורם בכיר בחיל.

"חשוב להדגיש", אומר אותו גורם, "כי לא מדובר באיומים. זאת לא השפה. אבל חובת ראשי החיל לשים את העובדות על השולחן ולומר שאם המצב הזה ימשיך להידרדר, מדינת ישראל עלולה חלילה למצוא את עצמה עם חיל אוויר שנפגע והמשמעות, היא פגיעה אסטרטגית חמורה בביטחון המדינה".