ממריאים גם מכבישים: אוקראינה תקבל לראשונה מטוסי קרב משבדיה
חיל האוויר האוקראיני יקבל מטוסי גריפן שמצוידים במערכות מתקדמות וטילים לטווחים ארוכים, אך הדרך להפעלה שלהם לתקיפת מטרות ברוסיה עוד ארוכה. כל הפרטים

חיל האוויר של אוקראינה יקבל לראשונה מטוסי קרב מסוג JAS-39 "גריפן" מתוצרת שבדיה, כך דיווח סגן שר ההגנה איוון האברילוק בראיון למספר כלי תקשורת. על פי האברילוק מטוסי הקרב השבדים הם חלק מתוספת של עוד מטוסי F-16 ומיראז' 2000 שהאוקראינים כבר מפעילים.
מדובר בפרויקט אוקראיני למודרניזציה של חיל האוויר שלהם והפיכתו לזרוע מתקדמת להשגת עליונות אווירית מול הרוסים, גם לעתיד שאחרי הנלחמה.
בדיווח לתקשורת אמר האברילוק שבקרוב יגיעו לאוקראינה "משלוחים נוספים של מטוסי F-16, מטוסי מיראז' צרפתיים ומטוסי גריפן שבדיים". כשנשאל מתי או כמה מטוסים יגיעו לאוקראינה, אמר האברילוק: "כשתראה אותם באוויר מעל אוקראינה, אז תבין". עוד הוסיף שמספר מדינות באיחוד האירופאי וקנדה כבר הסכימו לממן את הרכש בסכום כולל של 2 מיליארד דולר.
זאת הפעם הראשונה שבכיר אוקראיני כלל בגלוי את הגריפן השבדי ברשימת המטוסים שקייב אמורה לקבל. עם זאת, יש לציין שלא התקבל אישור רשמי מצד השבדים שהמטוסים יועברו לאוקראינה.
מוקדם יותר החודש, שר ההגנה השבדי פאל יונסון אמר כי שבדיה פתוחה לדון במכירות גריפן רק לאחר תום המלחמה, עמדה שנראית כסותרת את דבריו של האברילוק. יתכן שהצדדים, בלחץ מדינות באירופה, הצליחו להגיע להסכמות.
גם אם או כאשר המטוס יגיע לאוקראינה, יידרשו חודשים רבים עד שהאוקראינים יהפכו אותו למטוס מבצעי. תוכנית ה- F-16 הראתה שצריך למעלה מחצי שנה כדי להכשיר את הטייסים וצוותי קרקע לפלטפורמה מערבית חדשה. הגריפן, למרות שתוכנן להיות קל יותר לתחזוקה ותפעול, עדיין ידרוש צינור הכשרה ייעודי ללא הסטת טייסים מתוכנית ה-F-16, השגת טייסות גריפן מבצעיות בזמן קצר מאוד נראית בלתי סבירה.
מדובר יהיה גם באתגר לוגיסטי כשהאוקראינים יכניסו לשירות מטוס מערבי מסוג שלישי, וזה אומר עוד סוגים של חלפים, חימושים במסגרת שרשרת אספקה נוספת שצריך להחזיק כדי לקיים את צי המטוסים. כל זה כשהם עוד ממשיכים להפעיל מטוסי קרב מתוצרת רוסית.

מטוס הגריפן השבדי נחשב כאמל"ח מתאים לחיל האוויר האוקראיני שכבר תקופה מנסה לקבל אותו. המטוס פותח עם יכולת לפעול ממנחתי חרום מאולתרים כולל כבישים אזרחיים קצרים במקומות מבודדים עם תמיכה מינימלית. מה שמשפר את שרידות המטוס והיכולת לפרוס ולהפעיל אותו כמעט מכל מקום באוקראינה.
מדובר במטוס קרב רב משימתי לכל מזג אוויר שמצויד במערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות, מכ"מים עמידים בפני חסימות ויכולת נשיאת 6 טון אמל"ח מגוון ומתקדם בהם טילי אוויר-אוויר לטווחים ארוכים, פצצות מונחות ועוד.
בעבר דווח שאוקראינה מעוניינת לקבל סד"כ של טייסת אחת לפחות, ההערכות הן 16 עד 18 מטוסי קרב מתוצרת "סאב" השבדית. הכוונה היא להעביר להם מטוסים מדגמים C ו- D אותם חיל האוויר השבדי מחליף בדגמי ה- E החדשים והמתקדמים יותר.
