בדרך לעליונות אווירית? המהלך הטורקי לעצמאות ביטחונית
הטורקים מדווחים על התקדמות בפיתוח מטוסי הקרב החמקנים שלהם מייצור עצמי, מאמצים שהגבירו בשנים האחרונות לאחר שהאמריקאים סרבו לספק להם מטוסי 35-F. טורקיה שואפת להיכנס כך למועדון מצומצם של מעצמות שמייצרות מטוסי קרב מתקדמים וגם למכור את המטוסים למדינות כמו אזרבייג'ן ואוקראינה. כל הפרטים

טורקיה במהלך לעליונות אווירית ועצמאות ביטחונית: משרד ההגנה הטורקי הזמין אב טיפוס שישי של מטוס הקרב החמקן מייצור מקומי מסוג KAAN. ההזמנה האחרונה תאפשר לתעשייה האווירית הטורקיות (TAI) לבצע סדרה של שלבי בדיקה קריטיים במקביל לניסויים נוספים, בדרך לייצור סדרתי וכניסת המטוס לשירות בחיל האוויר הטורקי.
בטורקיה אומרים שמדובר באחת מאבני הדרך הקריטיות ביותר של התוכנית, שכוללת שילוב מנוע שפותח כולו באופן מקומי. תהליך האינטגרציה, על פי גורמי הגנה טורקיים, מתקדם לפי לוח הזמנים. גרסאות עתידיות מתוכננות להשתמש במנוע מקומי זה, כאשר טיסות ניסוי ואימון מתוכננות בעזרת אותם אבות טיפוס.
בשלב זה המטוסים טסים עם מנוע F-110 אמריקאים של חברת ג'נרל אלקטריק. אבל בכוונת הטורקים להתקין מנועים מייצור מקומי בכל המטוסים שלהם, כחלק מהמאמץ הלאומי לעצמאות ביטחונית.
המהלך הטורקי מול ה-35-F
בפברואר 2024 בוצעה טיסת הבכורה של אב-טיפוס מטוס הקרב הטורקי הראשון תוצרת בית, ה-KAAN. מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר הטורקי שהושק לראשונה בשנת 2010, המריא מבסיס צפונית לאנקרה לטיסת ניסוי ראשונה, שנמשכה מספר דקות והוגדרה כמוצלחת.

המטוס תוכנן כמטוס קרב בעל חתימת מכ"ם נמוכה (חמקן) דו-מנועי המסוגל להגיע למהירויות על-קוליות ויכולת תמרון גבוהות. ל-KAAN תא נשק פנימי כדי לשמור על חמקנות ותהיה לו יכולת לשאת חימושים גם על פיילונים מתחת לכנפיים. למטוס רדיוס פעולה מבצעי שצפוי לעמוד על כ-1,000 קילומטרים, כשמשימותיו יהיו השגת עליונות אווירית ותקיפה של מטרות קרקעיות וימיות.
מעט מדינות בעולם מחזיקות במטוסי קרב מדור חמישי. ארצות הברית מובילה עם מטוסי ה-F-22 וצי הולך וגדל של מטוסי F-35 כשהם כבר מפתחים את מטוס הקרב מהדור השישי. סין אחריה עם תוכניות ה-J-20, J-35 ורוסיה עם סוחוי Su-57.
פחות תלות בזרים, יותר השפעה אזורית
תחילה הטורקים פיתחו את ה-KAAN כצי משלים למטוסי ה-F-35 שהם היו אמורים לרכוש מארה"ב. אבל אחרי שטורקיה הוצאה מתוכנית ה-F-35 האמריקאית, הם הגבירו את המאמץ והחליטו להפוך את ה-KAAN למטוס הקרב העתידי העיקרי שלהם. כאמור, כחלק מפרויקט לאומי לעצמאות ביטחונית והפחתת התלות בספקים זרים.
אנקרה מקווה למצב את ה-KAAN גם כפלטפורמת ייצוא פוטנציאלית עבור מדינות המחפשות טכנולוגיית קרב מתקדמת, מחוץ לתחום ההשפעה של ארה"ב. על פי חלק מהדיווחים מדינות כמו אזרבייג'ן, אינדונזיה ואפילו אוקראינה ישקלו לרכוש את המטוס הטורקי, כדי להקים צי מטוסי קרב חמקנים בעלות שהן יכולות לעמוד בה.
דרך המטוס הזה הטורקים רוצים גם להגדיל את תחום ההשפעה העולמית שלהם. הפיתוח והשילוב של ה-KAAN בחיל האוויר הטורקי צפויים להימשך עד תחילת שנות ה-2030, כאשר צפויה יכולת מבצעית מלאה עד 2035.
