על רקע החרמות: גרמניה במגעים מתקדמים לרכישת הכלי הישראלי המתקדם
על פי הדיווחים, בימים האחרונים הייתה התקדמות במגעים לרכישת הצוללת הישראלית BlueWhale, כשמדובר ברכש שאמור להיות חלק מהפרויקט הגרמני "חיל הים 2035 מעבר". המשקל של הצוללת הוא 5.5 טון, היא מונעת באופן חשמלי, יכולה להגיע למהירות שבעה קשר ולפטרל כעשרה ימים

התקדמות במשא ומתן בין ישראל לגרמניה שמעוניינת לרכוש עבור הצי שלה את הצוללת הלא מאוישת BlueWhale תוצרת התעשייה האווירית בשת"פ עם חברת אטלס אלקטרוניק הגרמנית, שנחשפה לפני כשנתיים. מדובר בצוללת שמיועדת למשימות מודיעין, גילוי צוללות ומטרות תת ימיות אחרות, גילוי ספינות ואיתור מוקשים. כבר בשנה שעברה דווח על הרצון של הצי הגרמני לרכוש את הצוללת הלא מאוישת, כשבנוסף הגרמנים ביצעו על פי הדיווחים הזרים ניסוי מבצעי בצוללת, שהוכיח את יכולותיה המבצעיות. באפריל השנה דווח שגם הצי היווני הביע עניין בצוללת הלא מאוישת תוצרת ישראל.
על פי הדיווחים, בימים האחרונים הייתה התקדמות במגעים לרכש הצוללת הישראלית על ידי הגרמנים עבור הצי שלהם. מאז שהתעשייה האווירית חשפה לראשונה את ה-BlueWhale, הצי הגרמני הביע עניין רב ברכישת המערכת הלא מאוישת. מדובר ברכש שאמור להיות חלק מהפרויקט הגרמני "חיל הים 2035 ומעבר", שמסמן את עתיד הצי הגרמני אל מול איומים בהווה ובעתיד. זה מאותת על נחישותו לטפל באופן פעיל באיומים ביטחוניים נוכחיים ועתידיים.

מדובר בצוללת לא מאוישת שאורכה 10.9 מטרים ומשקלה 5.5 טון. היא מונעת באופן חשמלי, יכולה להגיע למהירות שבעה קשר ולפטרל במשך כעשרה ימים. היא מבצעת גילוי צוללות ואיסוף מידע אקוסטי באמצעות סונר שמותקן על שתי דפנות הצוללת. עוד נטען שהצוללת האוטונומית יכולה לבצע משימות רבות של צוללת מאוישת אבל בעלות ותחזוקה מינימליים וללא סיכון לצוות.
בשנה שעברה הגרמנים ביצעו ב-BlueWhale ניסוי אינטנסיבי בן שבועיים. הניסויים בוצעו בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית וחברת אטלס הגרמנית. הניסוי בוצע בים הבלטי והוגדר כמוצלח מאוד.
"יכולתה של ה-BlueWhale לפעול באופן אוטונומי, לאסוף ולשדר נתונים בזמן אמת, ולזהות מטרות ביבשה ובים עולה בקנה אחד עם יעדי המודרניזציה של מערכת ההגנה הגרמנית ואסטרטגיית 'Marine 2035+', שצופה שילוב מהיר של טכנולוגיות בלתי מאוישות בפעולות ימיות", אמר בועז לוי נשיא תעשייה אווירית.
