mako
פרסומת

קפא מקור: הדוח קבע מה גרם להתרסקות מטוס 35-F באלסקה

מטוס הקרב המתקדם של ארה"ב, שאותו מפעיל גם חיל האוויר הישראלי, התרסק מול המצלמות בחודש ינואר האחרון. בתום תחקיר שנערך בחיל האוויר האמריקאי נקבע כי הסיבה היא הצטברות של קרח במערכות הגלגלים היא שגרמה להתרסקות, שבה נפצע טייס הקרב בעמוד השדרה

רגעי הדרמה
צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הקישור הועתק

הצטברות קרח במערכות הנסע גרם לשרשרת אירועים שהובילה להתרסקות מטוס F-35A בבסיס באלסקה בינואר - כך עולה מדוח חקירת תאונה שפרסם חיל האוויר האמריקאי אמש (שני)

מטוס הקרב החמקן התרסק ב-28 בינואר בשעה 12:49 בבסיס איילסון, לאחר יותר משעה של ניסיונות פתרון בעיות באוויר שביצע הטייס יחד עם צוותי הקרקע, כך לפי הדוח. המטוס שהשתייך לטייסת הקרב ה-355 בכנף הקרב ה-354, הושמד לחלוטין. הטייס נטש את המטוס, אך נפצע בעמוד השדרה ונחבל בצוואר ובפנים, נמסר.

החקירה קבעה כי במערכת ההידראולית של כן הנסע חדרו מים שקפאו והפכו לקרח בתוך בולמי הזעזועים של כן החרטום וכן הנסע הראשי. הקרח מנע מהבולמים להיפתח במלואם, וכתוצאה מכך החיישנים ה דיווחו למטוס כי הוא על הקרקע - ולא באוויר. כך עבר מטוס הקרב למצב "קרקעי". "מאחר שבפועל היה באוויר, המטוס יצא מכלל שליטה" נכתב בדוח.

לפי החקירה, הטייס קיים שיחת ועידה של 50 דקות עם מפקח הטיסה בבסיס איילסון, מהנדסים ונציגי יצרן המטוס לוקהיד מרטין - לפני שאיבד שליטה על כלי הטיס.

עוד נמסר כי המטוס עבר "הפעלה קרקעית ממושכת מעט בטמפרטורות קיצוניות של קור" לפני הטיסה. בעת ההתרסקות נמדדה טמפרטורה של מינוס 17 מעלות, וזה היה האירוע שגרם לשרשרת התקלות, על פי תחקיר חיל האוויר האמריקאי.

המטוס המריא בשעה 11:22 כחלק מטיסת אימון של ארבעה מטוסי F-35A. טייס אחר, שכונה בדוח "המוביל המשני", דיווח לטייס המטוס הפגוע כי דלת כן החרטום פתוחה. כשהטייס הוריד את כן הנסע, דיווח המוביל המשני כי גלגל החרטום נטה שמאלה.

פרסומת
מטוס חמקן F-35A
מטוס חמקן F-35A | צילום: George Frey/Getty Images

במהלך שיחת הוועידה הוחלט לנסות ליישר את הגלגל, אך שני הניסיונות לא צלחו בשל הצטברות קרח שמנעה מכל גלגלי המטוס לגעת בקרקע, כך לפי הדוח. בסרטון שפורסם ב-29 בינואר ניתן לראות את המטוס צולל בלי שליטה לקרקע, ואז את הטייס מפעיל את מערכת הנטישה ונפלט מהמטוס. במהלך הצניחה שלו בגובה נמוך ניתן לראות את המטוס צולל ומתפוצץ על הקרקע ליד המסלולים.

החקירה לא הצליחה לקבוע באופן חד-משמעי כיצד חדרו מים למערכת כן הנסע, אך נמצא כי חבית נוזל הידראולי שבה השתמשה טייסת 355 במשימותיה הייתה ככל הנראה מזוהמת במים. "קבלת החלטות לקויה של הצוות, אי-עמידה בנהלי תחזוקה של ציוד בטיחות הידראולי וחוסר פיקוח על ניהול החומרים המסוכנים ביחידה - היו גורמים תורמים לאירוע", קבע ראש צוות התחקיר.