mako
פרסומת

הסוף לפרויקט הדגל של פוטין: רוסיה עומדת לוותר על נושאת המטוסים היחידה שלה

מקורות מקורבים לקרמלין מדווחים שההחלטה על הוצאה משירות של נושאת המטוסים האדמירל קוזנצוב מתקרבת. הספינה, שנכנסה לשירות עם קריסת ברית המועצות והייתה סמל לשאיפה הרוסית לבסס את מעמדה כמעצמה ימית, נכשלה במשימה מבצעית בסוריה, סבלה משורה של תקלות, ונראה שהמחסור בכוח אדם עקב המלחמה באוקראינה הכריע את גורלה

נושאת המטוסים של רוסיה, פוטין
צילום: YURI KADOBNOV/AFP via Getty Images | Mil.RU
הקישור הועתק

רוסיה קרובה להחלטה היסטורית: סיום השירות של נושאת המטוסים היחידה שלה, האדמירל קוזנצוב, ושליחתה לגריטה. לפי דיווחים בתקשורת הרוסית, כולל העיתון איזבסטיה המקורב לקרמלין, עבודות התחזוקה והשדרוג שהחלו עוד ב-2017 נעצרו מזמן - ונראה כי לא יתחדשו.

בפיקוד העליון של חיל הים הרוסי, בשיתוף עם תאגיד הספנות הממשלתי, שוקלים בימים אלה האם להפסיק את הפרויקט סופית. לפי מקורות שצוטטו בדיווחים, ההכרעה כבר מתקרבת: "הפיקוד הראשי של חיל הים ותאגיד USC יחליטו בקרוב אם יש טעם להשיב את האדמירל קוזנצוב לשירות", נכתב.

נושאת המטוסים
נושאת המטוסים הרוסית אדמירל קוזנצוב | צילום: Leon Neal/Getty Images

נושאת המטוסים נכנסה לשירות בתחילת שנות ה-90, עם קריסת ברית המועצות, והפכה במהרה לסמל של שאיפת רוסיה לשוב ולבסס את עצמה כמעצמה ימית. בשנותיה הראשונות עגנה בחצי האי קרים, אך הועברה בבהילות כדי למנוע את העברתה לידי אוקראינה במסגרת חלוקת הצי הסובייטי.

אלא שהמעמד הסמלי לא הספיק: הספינה הפכה עם השנים לנטל טכני וכלכלי, והמערכת הצבאית הרוסית התקשתה להחזיק בה לאורך זמן. במהלך פעילותה המבצעית היחידה - מול חופי סוריה ב-2016 - התרסקו שני מטוסי קרב עקב תקלות בציוד הנחיתה. ב-2019 התלקחה שריפה מסוכנת בעת עבודות וגרמה למותם של שני חיילים ולפציעת 14 נוספים.

פרסומת

נפילת שרשרת: כך התרסק הפרויקט

על אף ההבטחות לשיקום מלא עד 2021, הספינה נותרה בלתי כשירה. עבודות השיפוץ שובשו שוב ושוב, תחילה עקב תאונות עבודה ובהמשך בשל קשיים תקציביים ומחסור בכוח אדם צבאי, שהוחרף עם פרוץ המלחמה באוקראינה.

למרות שהמסמך האסטרטגי הרוסי בתחום הימי, המתווה את מדיניות הצי עד 2030, עדיין כולל יעד שלפיו בכל אחד מהציים המרכזיים תהיה נושאת מטוסים - בפועל אין לרוסיה, כך מדווחים במוסקבה, יכולת לעמוד ביעד הזה.

בדיווחים בנושא נכתב כי כל תוכניות הפיתוח של נושאת מטוסים גרעינית חדשה הוקפאו מזמן, ואף אחת מהן לא קודמה בשטח. במקביל, גם הזרוע האווירית של חיל הים הרוסי מתמודדת עם קיפאון. מטוסי הקרב מדגם סוחוי Su-33 ומיג-29KR ממשיכים לפעול מהיבשה בלבד, והטייסים לא המריאו מנושאת המטוסים כבר שנים.

המטוס והסרטון
צילום: KIRILL KUDRYAVTSEV/AFP/GettyImages | רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
פרסומת

במקום האדמירל קוזנצוב, הצי הרוסי שם כעת דגש על סדרת ספינות תקיפה אמפיביות מדגם "פרויקט 23900". כלי תקשורת זרים שסיקרו את הנושא דיווחו כי הספינות מסוגלות לשאת מאות לוחמים, עשרות כלי רכב, מסוקים, ולשמש גם כספינות פיקוד, בתי חולים צפים או פלטפורמות ללחימה נגד צוללות. אלה אמנם לא נושאות מטוסים - אבל הן נחשבות לפרקטיות וזולות הרבה יותר להפעלה.

ייתכן שמדובר בהחלטה ריאלית לנוכח הקשיים הטכנולוגיים והתקציביים, אך מדובר בפגיעה ביוקרה הרוסית לעומת מעצמות מתחרות כמו ארה"ב וסין שממשיכות לפתח ולתחזק צי נושאות מטוסים מהשורה הראשונה.