השבוע נפתח בשדה התעופה "לה בורז'ה" הסלון האווירי בפריז, המתקיים פעם בשנתיים ואליו מקפידים להגיע כל המובילים בתחום האווירי והביטחוני של מדינות העולם. על רקע המלחמה באוקראינה, הרוסים שהיו מ"כוכבי" התערוכות הקודמות וכמה מבני בריתם לא שלחו נציגים, לראשונה מזה שנים.

מי שכן הגיעו ואף זכו לתשומת לב רבה, הן התעשיות הביטחוניות של ישראל, בהן התעשייה האווירית, שהציגה שם מכ"מים לטווחים ארוכים, מטוסים וכמובן את טיל החץ, שגרמניה החליטה לרכוש לאחרונה, כדי להגן על עצמה מפני האיום הרוסי.

שר הביטחון יואב גלנט ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, בלטו מאוד בתערוכה, לצד ראשי התעשיות הביטחוניות הגדולות בישראל: חברת רפאל, אלביט מערכות ועוד. השר גלנט אמר ש"התעשיות מציגות פיתוחים חדשניים, שמשפיעים על ישראל ברמה האסטרטגית".

הרכש הגרמני מישראל לא יסתכם בסוללה אחת

 

על רקע המלחמה באוקראינה, בלטו בתערוכה מערכות ההגנה האווירית, מכ"מים, טילים וכמובן ש"החימוש המשוטט" ומטוסים ללא טייס. התעשייה האווירית הגיעה לסלון האווירי אחרי שגרמניה אישרה את רכש טילי החץ.

הגרמנים, ולא רק הם, רכשו עשרות מכ"מים כדי להחליף את המערך הוותיק שלהם, כשהם מבינים די באיחור שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא לא אדם שניתן לשלוט בו או להיות חבר שלו. ברלין רואה ברוסיה וגם סין כאיום העיקרי עליה ועל בעלות בריתה. אגב, הגרמנים מסבירים שהם מבינים את האיום האיראני, אולם עבורם זהו איום משני.

רכש טילי החץ לגרמניה מגיע אחרי הזנחה של שנים, כאשר גרמניה מצאה עצמה  בתחום ההגנה האווירית עם טילי פטריוט בלבד ולכן, החליטה לרכוש את טילי החץ. בכירים גרמנים רומזים שהרכש הזה לא יסתכם בסוללה אחת. הם הבינו את חשיבות ההגנה, שזה עולה הרבה מאוד כסף ועכשיו הם מוכנים גם לשלם.

עסקת החץ עם גרמניה החלה להתבשל כבר לפני כמה שנים, אולם זה לא התקדם עד המלחמה באוקראינה, ש"העירה" אותם. הם מעריכים שבסוף 2025 טילי החץ יהיו מבצעיים בגרמניה.

באותו היום שבו הגרמנים אישרו העברת מקדמה לרכש החץ, הם אישרו תקציב גם לרכש מערכת ההגנה "IRIS-T" שהוכיחה את עצמה באוקראינה ותפקידה יהיה ליירט טילים וכטב"מים בשכבה שמתחת לטיל החץ, וגם להגן על סוללות החץ שלהם.

הטיל הישראלי (צילום: שי לוי)
טיל חץ 3 בתערוכת הסלון האווירי בפריז | צילום: שי לוי

לראות מישראל כל טיל שמשוגר מאיראן – ולהגיב


בהקשר לזה, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית הציגה בסלון האווירי גם מערכות מכ"מ כמו ה-"ULTRA", הפועלות בטכנולוגיית מערך סריקה אלקטרונית פעילה (AESA) המאפשרת חיפוש, עקיבה גילוי והתראה של מגוון איומים, בהם טילים בטווחים ארוכים.

בתעשייה האווירית דיברו על עד 5,000 ק"מ בזכות פיתוח ייחודי. המשמעות של זה היא שמכ"ם שמוצב בישראל יכול לראות כל טיל שמשוגר מאיראן, לספק התרעה ואז, להעביר את הנתונים למגוון מערכות מכ"ם ויירוט אחרות.

באופן טבעי, השיח המתחדש והמתגבר על תקיפה אפשרית באיראן, מתמקד במטוסי קרב וחימושים שיחדרו את מערך ההגנה והביצורים האיראנים. אולם לצד זה, תקיפה כזו דורשת יכולות נוספות, איסוף מודיעין שיידע לראות בכל מקום וזמן. לאחרונה, קיבל חיל האוויר הישראלי את מטוס המודיעין של התעשייה האווירית - ה"אורון".

המטוס (צילום: התעשייה האווירית)
מטוס המודיעין "אורון" | צילום: התעשייה האווירית

ההערכה היא שהמטוס יהפוך למבצעי בעוד כמה חודשים. האורון נקלט בטייסת 122, טייסת "הנחשון" שמפעילה גם את דגם ה"שביט" ו"עיטם". כולם מבוססים על מטוסי מנהלים 550-G של חברת Gulfstream עליהם התקינו מערכות מתקדמות של התעשייה האווירית.

האורון נחשב לאוסף מודיעין ייחודי ואסטרטגי. גורם בתעשייה האווירית הסביר שישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שיש להן יכולת לייצר מטוס מודיעין מהסוג הזה. באורון 8 עמדות לקציני מודיעין, מחשבים לעיבוד מידע מודיעיני עצום, וטווח טיסה של יותר מ-1,000 ק"מ.

מטוס זה מאפשר איסוף מודיעין באמצעות מעקב ברדיוס של אלפי ק"מ עם מצלמות, מכ"מים, אמצעי האזנה ובעיקר טכנולוגיות AI חדשנית, כשכל המידע מעובד בתוך דקות ומייצר תמונה מודיעינית מדויקת, שקציני המודיעין מעבירים במהירות באוויר או על הקרקע. ביצרנית מוסיפים, שהיתרון המרכזי של האורון נמצא בקיבולת המידע שנאסף על ידי כמות גדולה של סנסורים, פי עשרה מאשר במל"טים, כולל הגדולים ביותר.


*הכותב היה אורח של התעשייה האווירית בסלון האווירי בפריז