האם מטוסי החמקן של חיל האוויר הישראלי מסוג אדיר F-35 יסייעו להגן על מדינת ישראל גם מפני טילים מסוגים שונים?

לדברי גנרל בדימוס גארי נורת, סגן נשיא ביצרנית המטוסים, חברת "לוקהיד מרטין" השוהה בארץ, החמקנים יכולים להשתלב במערכות ההגנה מפני טילים ולהכווין את טילי החץ ואפילו כיפת ברזל נגד טילים ורקטות. "זה לא משהו שאנחנו מציעים לישראלים, מהסיבה הפשוטה שזה כבר נמצא שם", אמר.

נורת מסביר שכבר ב-2016 בוצע ניסוי שבמסגרתו סייע מטוס F-35 ליירט טיל "על קולי" (היפרסוני). "החמקן זיהה את הטיל, העביר את הנתונים למערכת היירוט וזו פגעה בדיוק במטרה והשמידה את הטיל", ציין.

לדבריו למכ"ם המטוס יכולת לזהות מטוסים וגם טילים: "החמקן יכול להפיל בעצמו, עם הטילים שיש עליו, טילי שיוט של האויב למרות שהם טסים מהר ומאוד נמוך".

בהקשר של שיגור רקטות, קטנות וקצרות טווח כמו אלו המאיימות על מדינת ישראל מעזה, אמר הגנרל נורת כי: "הטכנולוגיה שיש על המטוס כוללת סנסורים שיכולים לזהות עצמים מאוד מאוד קטנים".

כל זה קרה לדבריו כמעט בלי התערבות של הטייסים ובעזרת מערכת להעברת נתונים. "למטוס יש יכולת להעביר כל מידע שהוא אוסף דרך המערכת, כולל לכיפת ברזל שהחמקן יכול להגיד תכינו אותה, הטיל בדרך. זו רשת שהיא כמו כביש מהיר וכל מי שנמצא עליה יכול להיות שותף למידע".

היירוט מעל שמי עוטף עזה (צילום: חדשות)
יירוט רקטות. יהיה סיוע אווירי נוסף? | צילום: חדשות

גורמים בכירים בתעשייה ציינו שמטוסי החמקן יוכלו לסייע גם לכוחות מיוחדים של צה"ל באותן המשימות שכיום מבצעים מטוסים ללא טייס.

בכיר החברה ציין כי למטוס יכולת לשאת כמות גדולה של דלק במכלים פנימיים וכך להאריך את משך המשימות שמבצע. "זה אומנם תלוי בגובה ומהירות הטיסה, אבל בגדול המשמעות היא יכולת לטוס למעלה משלוש שעות ברציפות בלי לתדלק, בשונה ממטוסים אחרים".

באשר לעלויות, ציין נורת כי עד 2025 מחיר שעת טיסה ירד לדבריו ל-25,000 דולר כמו במטוסי דור 4 של היום.