סרטון שהופץ בימים האחרונים על ידי צבא אוקראינה מספק הצצה לאחד האיומים הגדולים על חיל האוויר הרוסי בשמי אוקראינה ועל הניסיון של לוחם בודד לפגוע במטוס שמבצע תקיפות וגורם לא פעם להרוגים רבים.

בתיעוד שפורסם (ומצורף כאן בהמשך), ניתן לראות לוחם מחטיבת התקיפה ההררית ה-10 האוקראינית, משגר טיל כתף (טזק"א) נגד מטוס הסוחוי-25 של חיל האוויר הרוסי, שביצע תקיפה באזור בחמוט.

ניתן לראות שהטיל טס לכיוון המטוס ומתפוצץ בהמשך. אולם לא ברור בשלב הזה אם הטיל פגע במטוס או אם הצליח להפיל אותו. בהמשך, דווח בחשבון הטלגרם "FighterBomber" שמופעל על ידי טייס קרב לשעבר בחיל האוויר הרוסי, שטייס הסוחוי 25 הצליח להנחית את המטוס שלו, ככל הנראה אחרי שנפגע מהטיל ששוגר על ידי האוקראינים.

האיום הגדול על חיל האוויר הרוסי


טילי הכתף נחשבים לאיום העיקרי על חיל האוויר הרוסי, שנאלץ לטוס בגובה נמוך משום שלא הצליח להשיג עליונות אווירית באוקראינה, כזו שהייתה יכולה לאפשר לו חופש פעולה גדול יותר בשמי המדינה.

כדי להתחמק מהמכ"מים של צבא אוקראינה ומסוללות הנ"מ הכבדות, הרוסים טסים כמעט בגובה אפס. בגובה הזה הם הופכים טרף עבור טילי כתף כמו ה-SA-16 שנועדו בדיוק למשימות מהסוג הזה.

מטוס הקרב (צילום: mil.ru)
מטוס סוחוי 25 מדגם SM3 המתקדם, חיל האוויר הרוסי | צילום: mil.ru

למעשה, מרבית האבדות של חיל האוויר הרוסי באוקראינה, נגרמו מטילי ככתף ששוגרו לעברם. לאורך המלחמה הופלו לא מעט מטוסי קרב רוסיים, בהם הסוחוי-25 מטילי כתף אוקראינים. בנוסף היו רבים שנפגעו מהטילים, והצליחו לחזור לנחיתה בבסיסם למרות הנזק.

הקרב בין טילי הכתף למטוס המשוריין


סוחוי-25 הינו מטוס קרב לסיוע אווירי קרוב, שנבנה כדי להתמודד עם האיום הזה. תא הטייס משוריין ויש הגנה גם על מכלי הדלק. בנוסף ישנה הפרדה בין שני המנועים, שגם סביבם יש הגנה, מה שמגביר את השרידות של המטוס והציל חיים של לא מעט טייסים רוסים.

ה-SA-16 כמו רוב טילי הכתף, נחשב פשוט להפעלה עבור הלוחמים. אחרי שנעשה איתור חזותי של המטרה, המפעיל מדליק את המערכת ומניח את משגר הטיל על הכתף. בין ההדלקה למוכנות נדרשות שניות בודדות.

נחיתת המטוס (צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
מטוס סוחוי 25 שנחת בלי גלגלים | צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

לאחר מכן המפעיל מכוון את המשגר שעל כתפו לכיוון המטוס, ראש הביות של הטיל "רוכש את המטרה" וכשזה קורה, והטיל ננעל על המטוס, המפעיל חיווי קולי וחזותי. אז המפעיל לוחץ על ההדק ומשגר את הטיל שטס למטרה עד לפגיעה כשיש כזו.