חיל האוויר ביוון (צילום: אתר חיל האוויר)
"שיתוף הפעולה עם יוון הולך וגדל משנה לשנה" | צילום: אתר חיל האוויר

טייסות הסופה (F-16I) של חיל האוויר הישראלי חזרו בסוף השבוע האחרון מאימון ייחודי ביוון, שם התאמנו לצד מערך הקרב של חיל האוויר היווני. בישראל ידעו לספר על אימון משותף שהפרה את שני חילות האוויר. פרסומים זרים ידעו לספר משהו מעניין למדי, וזה שטייסי הקרב מישראל זכו להתאמן גם מול סוללת נ"מ מסוג S-300, כחלק מהכנות לתקיפה באיראן, באם זו תצא לפועל. תקיפה שלאחר כישלון השיחות של האיראנים וארה"ב חזרה לכותרות.

מטוסי הסופה, שנרכשו בתחילת שנות ה-2000, נועדו בין השאר להיות הכוח שיתקוף את אתרי הגרעין באיראן. ישראל רכשה 102 מטוסים מסוג זה, אשר שיפרו את יכולת הדיוק של חיל האוויר, את טווח הטיסה ואת היכולת של החיל להתמודד עם מערכות הלחימה של מדינות האויב, במיוחד אלה שמוגדרות כמדינות מעגל שלישי, כלומר איראן.

על פי אתר חיל האוויר, "כל טייסות ה'סופה' הישראליות נחתו בבסיסי האם שלהן לאחר שבועיים אינטנסיביים ביוון, שם התאמנו יחד עם חיל-האוויר המקומי". בדרך כלל, פורסים לחו"ל, בעבר לתורכיה וכיום ליוון ומדינות נוספות במזרח אירופה, מספר קטן של מטוסים, מבנים או טייסת. אולם על פי אתר חיל האוויר, פרסו ליוון עשרות מטוסי קרב, ארבע טייסות.

חיל האוויר ביוון (צילום: אתר חיל האוויר)
"אימון שגרתי" בתזמון מעניין | צילום: אתר חיל האוויר

יוון רכשה בעבר את אותה מערכת נ"מ מתקדמת מסוג S-300, שלאחרונה שוב עלתה לכותרות אחרי שרוסיה ביטלה את האיסור למכור אותה לאיראן. ישראל, בסיוע ארה"ב, הצליחה לעכב את עסקת המכירה לאיראן במשך מספר שנים, אולם כאמור לאחרונה פוטין החליט לאשר את המכירה וזו צפויה להגיע לאיראן בקרוב. מדובר באחת המערכות המתקדמות בעולם, שמסוגלת ליירט מטוסים בטווחים של כ-200 ק"מ. המערכת יודעת להעסיק מאה מטרות במקביל וליירט עד 35 מהן בו זמנית. היא נחשבת לאמינה ופשוטה להפעלה - רק חמש דקות זמן פריסה. היא מסוגלת לפגוע במטוסים שטסים בגובה רב נמוך ולפחות על פי הרוסים, היא מתוכנתת ליירט גם טילים בליסטיים בטווחים של 50 ק"מ לערך.

בהתחשב בכך שמכירת מערכות אלה לאיראן היא עובדה מוגמרת, חשיבות היכולת של טייסי חיל האוויר להתמודד איתה ברורה. על פי האתר THE AVIATIONST, פרסו ליוון מספר טייסות - אבירי הזנב הכתום, העטלף, האחת, טייסת הנגב וטייסות הסופה של חיל האוויר הישראלי. חלק זה של הדיווח קיבל כאמור אישור גם מהאתר הרשמי של חיל האוויר. עוד נטען בפרסומים הזרים, כי הטייסים הישראלים למדו כיצד לתקוף את מערכת ה S-300 ולא פחות חשוב, למדו את המגבלות שלה ואת נקודות התורפה שלה. "בזכות התרגיל שהתקיים ביוון, צבר חיל האוויר הישראלי כמות גדולה של מידע חשוב על מערכות הנ"מ של רוסיה, ואף בחן את הטקטיקות שלו נגד אותן מערכות", ציינו בפרסומים הזרים.

s-300 (צילום: רויטרס, חדשות)
טילים מסוג s-300 | צילום: רויטרס, חדשות

באתר חיל האוויר פרסמו שהפריסה נעשתה כחלק מתרגיל שנתי של חיל האוויר היווני, INIOHOS. מדובר בתרגיל חילי בו משתתף כלל מערך הקרב של חיל האוויר היווני, חיל שמפעיל מטוסי קרב מסוג F-16 מיראז' ופנטום. מעניין לציין שאין זה האימון הראשון של חיל האוויר ביוון, אולם זו הפעם הראשונה שהיוונים מאפשרים לחיל אוויר זה להשתתף בתרגיל.

 "שיתוף הפעולה עם יוון הולך וגדל משנה לשנה", הסביר לאתר חיל האוויר סרן גיל, רמ"ד תרגילי חו"ל בלהק האוויר. "ניתן לייחס זאת גם לתהליכים אסטרטגיים באזור, כמו גם לעבודה המוצלחת שאנחנו מבצעים יחד", ציין.

סרן גיל הוסיף כי, "שיתוף הפעולה נוח מאוד גם בגלל הדמיון התרבותי בינינו לבין היוונים, שמאוד נוח לעבוד איתם. בנוסף, הרבה מהמערכות שלהם דומות לשלנו. הם שמים יותר דגש על מידת העצמאות של המוביל ואנחנו מביאים את הוורסטיליות המבצעית הגבוהה שלנו ואת החתירה לביצוע המשימה".

במהלך התרגיל התמודדו טייסי הקרב מישראל עם אתגרים של טיסה משותפות עם חיל זר, "בסופו של דבר אנחנו טסים על פלטפורמות דומות ומדברים כולנו באנגלית", אמר סרן אור. "על הפערים בצורת הטיסה מגשרים בעזרת תכנון ותדריך אשר מקיף את כל הפרטים הכי קטנים, החל מקביעת זמן מיועד להנעת המטוסים, דרך זמנים לתקיפה וצורת הביצוע ועד למערכות הקשר". הוא ציין בנוסף ש"שיתוף הפעולה עם צבא יוון חשוב למדינה. עבור חיל האוויר הוא מספק אימון איכותי שכולל פתיחת ראש לצורת טיסה ולמתארים חדשים, טיסה בשטח לא מוכר, גמישות מחשבתית ובעיקר התמודדות עם הלא נודע", גם את זה ניתן ללא ספק ליחס בין השאר לאימון מול מדינות מעגל שלישי.

>> הלוחמים זועמים על ארגון שוברים שתיקה: "זה שקר גס"