mako
פרסומת

מטוס האימון המתקדם של חיל האוויר הסיני נחשף בתיעוד חדש

מסר למערב: המטוס, ששמו טרם פורסם נועד להרבה יותר מאימון. מדובר במהלך של הסינים לעצמאות ביטחונית, להכשרת טייסים על מטוסי קרב מהדור החמישי ולהמראה מנושאות מטוסים, ואפשרות לייצוא וכניסה לתחום ששולטות בו מעצמות המערב, כשלמטוס אף יכולות תקיפה. כל הפרטים

שי לוי
פורסם: | עודכן:
המטוס
צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הקישור הועתק

התעשייה האווירית הסינית חושפת מטוס אימון חדש, שאינו רק "כלי לימוד", כפי שפורסם אלא קפיצת מדרגה שמיועדת להתמודד עם פערים טכנולוגיים קריטיים, להכשיר ולאמן את טייסי המטוסים מדור 5 וטייסים המיועדים לשרת על נושאות מטוסים. בנוסף, נראה שהסינים מכוונים גם לכיבוש שוק הייצוא העולמי, שנשלט על ידי מדינות מערביות.

המהלך הסיני קורה אחרי שנים של פיתוח מטוסי קרב כולל בעלי חתימה נמוכה (חמקנים) וכטב"מים שונים. קבוצת תעשיית התעופה הסינית (HAIG) מפתיעה עם חשיפה של פרויקט שונה במהותו, אבל בעל חשיבות גדולה: מטוס אימון סילוני מתקדם חדש, שנצפה מבצע טיסות מבחן כשהוא צבוע בצבע יסוד.

המטוס החדש, שכינויו טרם נחשף, מציג תצורה קלאסית של מאמן דו מושבי דו מנועי, כאשר דיווחים לא רשמיים מצביעים על שימוש במנועים מקומיים מדגם WS-17. השימוש המסתמן במנועים מתוצרת סין נועד למנוע תלות בשרשרת אפסקה זרה.

בנוסף, פיתוח המטוס נועד לייצר אפיק הכשרה ואימונים נוסף שיהיה מתאים יותר לטכנולוגיה המתקדמת שחיל האוויר הסיני קולט בשנים האחרונות, בראשם מטוסי קרב מדור 5. כמו כן לייצר אפיק נוסף לצד מטוסי האימון הקיימים של חיל האוויר והים הסיני.

מהתיעוד נראה שהמטוס החדש נועד לאמן טייסים סיניים שישרתו ומשרתים על צי נושאות המטוסים הגדל של סין. המאפיינים התכנוניים של המטוס החדש, כפי שעולה מהתיעוד מראים כן נסע מוחזק משולש עם גלגלים כפולים בחרטום, תצורה שעמידה בעומסים העצומים של נחיתות עצירה קצרות וקשות על נושאת מטוסים. נראה שבמקביל ליעוד המטוס לאימונים והכשרות תהיה לו גם יכולת תקיפה קלה. דבר שניתן ללמוד מאף המטוס שבו יהיה המכ"ם ונקודות תלייה לחימוש.

פרסומת

המטוס החדש נועד למעשה לפתור פער איכותי שנוצר בחיל האוויר הסיני ובאווירייה הימית שלהם. מטוס האימון המתקדם JL-10 מודרני ועונה על צרכים רבים אבל הוא תלוי במנועים אוקראיניים ואלה לא חלק משרשרת אספקה יציבה. גרסת האימון הימית של ה-JL-9 ("נשר הרים") נכשלה מבחינה מבנית במבחני נחיתות העצירה והיא מוגבלת לתרגול המראות בלבד. המטוס החדש מציע אינטגרציה מלאה של יכולת נשיאה ללחימה ואימון איכותי במסגרת עצמאות סינית.

מעבר לצרכים הפנימיים של הצבא הסיני, התכנון ואיכות המטוס, לפחות כפי שהם טוענים לה, שמה את כלי הטיס הזה כמועמד משמעותי לשוק מטוסי האימון והקרב הקלים (LCA) הבינלאומי. תחום בו הוא יתחרה מול מטוסים דוגמת ה-FA-50 של קוריאה הדרומית וה M-346 האיטלקי שנמצא גם בחיל האוויר הישראלי.

היתרון הסיני הברור נמצא גם בתחום החסינות מהגבלות ייצוא מערביות. בעוד שמתחריו של המטוס הסיני מסתמכים על מנועים ורכיבים בעלי רישיון אמריקאי, מה שמגביל את מכירתם למדינות מסוימות, המטוס החדש יאפשר לבייג'ינג לספק טכנולוגיה מתקדמת ללקוחות שמוטלות עליהם סנקציות רכש מערביות, וכאלה יש לא מעט, ולהרחיב את טביעת הרגל הצבאית של סין ברחבי העולם.

המשמעות של כל זה היא שמטוס האימון החדש הוא הרבה יותר מעוד כלי טיס. המטוס הזה מגלם את המאמץ האסטרטגי הסיני לייצר עצמאות טכנולוגית מלאה גם במערך ההכשרה כדי להבטיח זרם איכותי של טייסי קרב לדור החמישי והשישי (כמו ה J-20 וה J-35) ובמקביל לחזק את כוחה התחרותי בשוק הביטחוני העולמי.