התקדמות בפרויקט של חברת אלביט מערכות הישראלית בחיל האוויר של שווייץ. לראשונה ניתן למטוס ללא טייס אישור לטוס מעל ערים במדינה אירופאית ובנתיבים אזרחיים. חיל האוויר של שווייץ קיבל לידיו שני מל"טים של אלביט, השלישי יגיע בשבועות הקרובים ועד סוף 2023 כל השישה שנרכשו יגיעו לחיל האוויר השווייצרי.

המטוסים שלנו לאיסוף מודיעין ולא נושאים חימוש", אמר קולונול ג'י וואסלר, מהפיקוד המשותף של צבא שווייץ. "אבל זה משהו שאנחנו נשקול אם לבצע בעתיד", הוסיף, תוך שהוא לוקח בחשבון את הרגישות בנושא באירופה.

שווייץ רכשה מישראל שישה מל"טים מסוג "סטארליינר", דגם משודרג של "ההרמס 900" של אלביט, שאותו מפעיל חיל האוויר הישראלי. מדובר במטוס עם מוטת כנפיים של 17 מטר ומשקל של 1.6 טון, כ-400 ק"ג יותר מהדגם הישראלי, בשל הדרישות של שווייץ למערכות נוספות ומנוע דיזל חזק יותר.

הסטארליינר מסוגל לשהות באוויר עד 36 שעות ברצף ולטוס בגובה של עד 25 אלף רגל, כשהוא נושא מערכות צילום יום ולילה, מערכות מכ"מ ומערכות טכנולוגיות במשקל נוסף של 450 ק"ג.

המל''טים תוצרת ישראל (צילום: שי לוי)
טייסת המל"טים מתוצרת אלביט בשווייץ | צילום: שי לוי

בשיחה עם mako בבסיס חיל האוויר השווייצרי "אמן", אמר דובר הצבא שאלביט הישראלית "נבחרה משום שהיא סיפקה לנו את הפתרון הטוב ביותר לדרישות שהצגנו במכרז". קולונל וואסלר הוסיף ש"הכוונה שלנו להוסיף למטוסים מערכות מודיעין לגילוי אותות, כדי לשפר את יכולות המודיעין של שווייץ".

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (חמישי) בבסיס אמן, העיתונאים האירופאים התעניינו מאוד בנושא חימוש המטוסים שנרכשו מישראל. נציגי הצבא וחיל האוויר השווייצרי התייחסו לנושא ואמרו "אין חימוש על המטוסים שקנינו מישראל".

עם זאת ל-mako נודע כי יש מחשבה לחמש אותם בהמשך. "אנחנו רואים מה שקורה באוקראינה וחושבים על איומים פוטנציאלים עתידיים", אמרו השווייצרים בנושא. "יתכן שבעתיד נתייחס לזה וקיימת האפשרות שנשקול גם לחמש את הסטארליינר".

יש לציין כי מדובר בנושא מורכב. זאת משום שבשווייץ קיימת חקיקה האוסרת על חימוש מטוסים ללא טייס. בנוסף, החלטות כאלה מתקבלות רק בהתאם למשאל עם. אם זאת, עיתונאים מקומיים סיפרו על רוחות של שינוי בנושא."שווייץ מבינה שגם כדי לשמור על הניטרליות שלה, היא צריכה להתחמש, וישראל מובילה בנושא. אנחנו מודעים לכך שלאלביט למשל יש יכולות ברמה עולמית".

המל''טים תוצרת ישראל (צילום: שי לוי)
טייסת המל"טים מתוצרת אלביט בשווייץ | צילום: שי לוי

קצין הצבא השווייצרי מצדו הוסיף שכיום, יש למטוס שהם קיבלו יכולות איסוף מודיעין לטווחים של כ-80 ק"מ (על בסיס הדרישות של הצבא שם מאלביט), אולם בכוונתם להגדיל את היכולות כבר בעתיד הקרוב כולל איסוף מודיעין אותות "כדי להתמודד עם האויב".

כאשר קולונל וואסלר נשאל מי האויבים של שווייץ, הוא ענה "אנחנו מתכוננים לכל איום עתידי ואין לדעת מה יקרה בעתיד לאורך הגבולות שלנו. אנחנו גם רואים מה קורה באוקראינה, זה מעניין אותנו כצבא". מטוסי הסטארליינר שנרכשו מישראל יסיירו לאורך הגבולות של שווייץ כדי לסייע לצבא במניעת כניסה של פליטים ובנוסף לזה, יסייעו לרשויות האזרחיות בפיקוח על יערות, שרפות ומשימות חילוץ והצלה.

הראשונים 'לאזרח' מל"ט

בשל המשימות, לשווייץ היה חשוב שהמל"טים יוכלו לטוס בכל שטחי המדינה. אולם על פי חוקי התעופה הבינלאומיים, רק כלי טיס בעל רישוי מתאים מורשה לטוס במרחב תעופה אזרחי. והוצאה של רישוי כזה היא תהליך מורכב ויקר. במיוחד במקרה של מל"טים, המורשים לטוס רק במרחבי טיסה צבאיים או במסדרונות תעופה נפרדים, שנפתחים עבורם כדי שיטוסו ממקום למקום, מבלי לסכן תעופה אזרחית או אזורים המאוכלסים בצפיפות.

שווייץ לא מטיסה מל"טים בעיראק או אפגניסטן וכל פעילותם היא בשטחה. לכן, זו הייתה דרישה מרכזית ואלביט הראשונה שהצליחה לספק רישוי כזה, המאפשר לו לטוס בכל מרחב תעופה אזרחי, כמו כל מטוס אחר, ולא רק במסדרונות אוויריים המיועדים לצורכי ביטחון.

המל''טים תוצרת ישראל (צילום: שי לוי)
טייסת המל"טים מתוצרת אלביט בשווייץ | צילום: שי לוי

בזכות הפרויקט בשווייץ, אומרים באלביט כי ישראל היא המדינה הראשונה בעולם ה"מאזרחת" כלי טיס בלתי מאוישים. מה שבעתיד יפתח עולם שלם בפני הכטב"מים הישראלים, על חשבון מטוסים ומסוקים מאוישים.

את הפרויקט של אלביט בשווייץ מנהל עמרי קנולר, לשעבר טייס מסוקים וניסוי בחיל האוויר, והוא מציין ש"לאלביט יש משפחה של מטוסים ללא טייס, החל מה-הרמס 450 (זיק) בשנות ה-90, הרמס 900 והסטארליינר כיום. הניסיון ארוך השנים שצברנו הורגש היטב בהצעה שהגשנו למכרז השווייצרי. הבשלות והיכולות של הכטב"מים היו שיקול משמעותי בבחירה בנו".

קנולר הוסיף גם ש"בזה שגם ייצרנו אישור לטוס במקומות אזרחיים, ייצרנו למעשה משהו שלא היה קיים לפני. המל"ט הראשון שעומד בדרישות ובתקנות של עולם התעופה האזרחי. כמו שזה נראה כרגע, נראה שגם בשנים הקרובות נהיה היחידים במקום הזה".

מנכ"ל חטיבת כלי טיס באלביט, יורם שמואלי הוסיף: "אנחנו גאים מאוד על פריצת הדרך הזו המחזקת את המובילות שלנו בשוק הכטב"מ הבינלאומי. היכולת לשלב מערכת כטב"מ במרחב תעופה אזרחי, תאפשר כעת לממשלות וארגונים בינלאומיים ומסחריים למנף את היכולות הייחודיות של הכטב"מ המתוחכם, במאמצים לשפר את הביטחון ואת ההגנה על הסביבה".

המל''טים תוצרת ישראל (צילום: שי לוי)
טייסת המל"טים מתוצרת אלביט בשווייץ | צילום: שי לוי

פורסם לראשונה: 8.9.2022, 15:43