האמינות בספק: טייסים איראנים טענו ל"התנגשות" עם חיל האוויר במלחמה
בתיעוד שמסתובב ברשת כבר כמה ימים מוצגים טייסים איראנים לכאורה, שמספרים לבכירים ביטחוניים באיראן על תקרית עם חיל האוויר הישראלי במהלך המלחמה בחודש יוני. אמינות הדברים, יש לציין, מוטלת בספק, כאשר בחיל האוויר לא מתייחסים לתקריות במלחמה וגם לא טענו שהיו כאלו. וגם: האמת על מצב צי המטוסים שאותו מפעילים האיראנים


כלי תקשורת איראניים פרסמו בימים האחרונים תיעוד ממפגש בין טייסים ונווטים של מטוס F-14 עם בכירי הצבא ומשמרות המהפכה, שם הם טענו שבגיחה שנמשכה כשעתיים "התנגשו" באוויר עם מטוסי קרב ישראליים, במהלך מבצע "עם כלביא", הצליחו לטענת "לנעול" עליהם והעסיקו אותם כדי למנוע מהם להשלים את משימת התקיפה. יש לציין כי אמינות הדברים של הטייסים האיראנים מוטלת בספק וחיל האוויר ביצע את כל המשימות שלו במלחמת 12 הימים באיראן.
בתיעוד ניתן לראות ארבעה טייסים ונווטים איראנים שעל פי "פארס ניוז" מטיסים מטוסי F-14. הטייסים סיפרו שהם טסו "110 דקות ונעלנו עליהם (את המכ"ם) כדי להסיט אותם מהנתיב שבו טסו ולשגר טילים. במקום לעשות את זה הם (המטוסים הישראליים) התחמקו ומשכו מהנתיב שבו טסו". לטענת הטייסים האיראנים, הם העסיקו באוויר חמישה מטוסי קרב ישראלים.
"במהלך העסקת העסקתם שנמשכה 110 דקות התמודדנו עם ארבעה או חמישה מטוסים. כל אחד מאותם מטוסים נעל את המכ"ם שלו עלינו ואנחנו המשכנו לנעול עליהם כשהאזהרות ממשיכות לפעול אצלינו, סימן לזה שהם נעלו עלינו, שברנו את הנעילה שלהם כדי לגרום להם להרגיש פחד". בדברים ובתיעוד שפורסם הטייסים לא טוענים להפלה של מטוסים ישראליים וגם לא מדווחים על מטוסים איראניים שהישראלים הצליחו להפיל.
בצה"ל ובחיל האוויר בפרט סרבו להתייחס לכל שאלה בנושא מפגשים אוויריים בין מטוסי קרב ישראליים למטוסי קרב איראניים. ישראל מעולם לא טענה לקרב אוויר או הפלה באיראן. גם לא לסיכול ניסיון איראני באוויר. נזכיר גם שבמהלך המלחמה חיל האוויר תקף על הקרקע מטוסי קרב איראניים, בעיקר מטוסי F-14 שהיו יכולים לאיים על מטוסי הקרב והכטב"מים הישראליים ובנוסף מטוסי קרב מסוג F-5 ומסוקי AH-1 "קוברה".

חיל האוויר האיראני מפעיל עשרות מטוסי קרב האמריקאים מסוג F-4 פנטום, F-14 ו-F-5. מטוסים ישנים שחלקם טסים כבר יותר מחמישים שנה ונרכשו לפני המהפכה האיסלאמית. כבר שנים שארה"ב לא מספקת לאיראנים חלקי חילוף מהסיבות הברורות ואף אוסרת על מדינות אחרות לספק כאלו, במסגרת אמברגו הנשק. אך איראן עדיין מטיסה אותם בעזרת חלפים שהיא מייצרת בעצמה או כאלו שהיא מבריחה.
בשנים האחרונות מטוסי הקרב האלה, שנושאים טילי אוויר-אוויר לטווחים של עשרות ק"מ, עברו שיפוץ נרחב וגם שדרוג מערכות. ככל הידוע יש לא מעט מקרים בהם מטוסי קרב מהסוג הזה משמשים כמקור חלקי חילוף כדי להחזיק את הצי הזה באוויר. אבל תאונות אוויריות רבות בהן מטוסים התרסקו וטייסים נהרגו, מלמדות על מצבו העגום של המערך הזה.