דיווח: מטוסי ה-F35 שיימכרו לסעודיה יהיו פחות מתקדמים משל ישראל
לטענת בכירים אמריקאים ומומחים שדיברו עם "רויטרס", למרות הצהרות טראמפ המטוסים לא יהיו זהים לאלו של ישראל, והיתרון שלה ישמר. המסר בניסיון להרגיע והסיבה שהוא נשמע מוכר

מטוסי הקרב F35 שארצות הברית מתכננת למכור לסעודיה יהיו פחות מתקדמים מאלה שמפעילה ישראל, בהתאם לחוק האמריקאי שמבטיח את היתרון הצבאי האיכותי של ישראל באזור, כך דיווחה הבוקר (חמישי) סוכנות הידיעות רויטרס מפי גורמים אמריקאים ומומחי ביטחון.
על פי הדיווח, בכירים ציינו כי המטוסים הסעודיים ייחסרו יכולות עליונות הקיימות בצי המטוסים ישראלי, ובהן מערכות נשק מתקדמות וציוד לוחמה אלקטרונית. לישראל ניתנו הרשאות ייחודיות לשדרוג ה-F35, כולל האפשרות לשלב מערכות נשק תוצרת מקומית ולהוסיף יכולות ושדרוגים נוספים.
הדגם הישראלי של ה-F35 כולל מערכות "כחול-לבן" מתקדמות שפותחו באופן ייעודי על ידי התעשיות הביטחוניות בישראל. מערכות אלו, המותאמות לאתגרים האזוריים, לא יהיו בדגם שיימכר לסעודיה, מה שמעניק למטוס הישראלי יכולות גבוהות יותר.

בדיווח גם ציינו כי סעודיה לא צפויה לקבל טיל אוויר-אוויר מסוג 260-AIM, כל על פי הערכת מנהל מכון ללימודים בתחום האוויר. "בהתאם לחבילות התוכנה המאושרות למטוס, ניתן להבטיח שהמטוסים שיועברו לסעודיה - מתוצרת לוקהיד מרטין - יהיו נחותים טכנולוגית לעומת המטוסים הישראלים", נטען בדיווח של רויטרס.
פער הזמן שעובד לטובת ישראל
עוד ציינו כי מעבר לפערי היכולות, לישראל יש יתרון מספרי כשהיא מפעילה כיום שתי טייסות F35 ועוד טייסת בהזמנה. לסעודיה יהיו לכל היותר שתי טייסות - וגם מסירתן תיארך מספר שנים. גם גורמי המקצוע בישראל אומרים שחשוב לשמור על פרופורציות, ולהבין שהמציאות הביטחונית לא תשתנה באופן מיידי. "לא נקום מחר בבוקר עם מטוסי F35 בסעודיה", אמר גורם צבאי בכיר.
מדובר בתהליך ארוך ומורכב. המשא ומתן על היקף העסקה ותנאיה ייקח זמן, אפילו שנים. בנוסף, קיים תור ארוך של מדינות שכבר הזמינו את המטוסים וממתינות לאספקה. ייצור כל מטוס F35 אורך כשלוש שנים. ההערכות הן שגם אם העסקה תיסגר בהקדם, המטוסים הראשונים לא ינחתו בערב הסעודית לפני שנת 2031 לכל המוקדם.

כמו כן ציינו בדיווח את הניסיון המצטבר שיש לישראל בהפעלת המטוסים, כולל ניסיון מבצעי משמעותי בשנתיים של מלחמה, כשמטוסים אלו חיסלו בין השאר את מוחמד דף ברצועת עזה, את פואד שוכר מחיזבאללה בלבנון ותקפו באיראן.
חיל האוויר הישראלי, שהיה אחד המשתמשים הזרים הראשונים במטוס מהדור החמישי, מפעיל את ה-F35I "אדיר" מאז שנת 2016. לאורך השנים נצבר ניסיון מבצעי, ידע והבנה מעמיקה בטכנולוגיית החמקנות, באופן הפעלת המטוס, ובשילובו במערך הכלים האווירי. ניסיון זה הוא נכס שלא ניתן לרכוש בכסף. ישראל כבר למדה לנצל באופן מיטבי את החמקן, למדה את נקודות החוזקה והחולשה של המטוס.
הדיווח החוזר על "חמקנים משונמכים" שיש לקחת בחשבון
גורמים בארה"ב ציינו כי יידרש הליך רשמי לבדיקת "היתרון האיכותי" לפני השלמת העסקה. כל מכירה לסעודיה חייבת בדרך כלל את אישור הקונגרס, ואחד הגורמים ציין כי התמיכה החזקה בישראל עשויה להקשות על אישור העסקה.

אם הדיווח הזה נשמע מוכר, נזכיר שגם בתקופה שבה דווח על מכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות בתמורה לנורמליזציה עם ישראל, נטען שלאמירותים יסופקו "חמקנים משונמכים" עם יכולת פחותה מזו של חיל האוויר, כשבינתיים העסקה הזו לא יצאה אל הפועל.
על פי הדיווחים, בכוונת הסעודים לרכוש 48 מטוסים בשלב הראשון. מספר זה צפוי לגדול בעתיד. ההודעה עוררה דאגה מיידית במערכת הביטחון הישראלית, בצל החשש מפגיעה ביתרון הטכנולוגי האיכותי ובעליונות האווירית של ישראל. בהמשך להתפתחות הזאת, צה"ל הגיש לדרג המדיני מסמך עמדה שמזהיר מפני חמקנים בסעודיה ושחיקת היתרון הישראלי, אבל גורמים בחיל האוויר שידרו בשיחה עם mako מוקדם יותר השבוע מסרים של הרגעה, בשל כל מה שצוין כאן.