בצה"ל מפרסמים כי יחידת שחר, "בית התוכנה" של הצבא, פיתחה בשנת 2020 שהסתיימה זה עתה 27 אפליקציות ושירותים חדשים בדיגיטל, עבור המשרתים בחובה, בקבע ובמילואים.

מטרת היחידה באגף התקשוב וההגנה בסייבר היא להפוך את סביבת השירות לדיגיטלית יותר ולהפחית בירוקרטיה, נושא טעון שיפור במיוחד בצה"ל כאשר גם כאן ב-mako אנו מדווחים אל אחת על מקרים בהם חיילים נופלים בין הכיסאות בשל הבירוקרטיה הסבוכה.

יחידת שחר נוסדה באמצע שנת 2019 בה פיתחה חמש אפליקציות וכעת אומרים בצבא כי מדובר בקפיצת מדרגה עצומה. "הקורונה האיצה את פיתוח השירותים והאפליקציות", מציינת אל''ם טלי כספי-שבת, מפקדת יחידת שחר. היא הוסיפה כי: "הצורך בהנגשת שירותים לנייד, עבודה מרחוק ועוד, הפך להכרחי''.

בין האפליקציות והשירותים שפותחו בשנה האחרונה:

צו ברשת

שאלון נתונים אישיים, שאלון רפואי, שאלון תחביבים ועוד, שהמלש"ב ממלא מהמחשב או מהטלפון הנייד.

''הפיתוח קיצר משמעותית את משך הזמן של המלש"ב בלשכת הגיוס, ואפשר לסיים את כל התחנות של הצו הראשון בפחות זימונים (בממוצע)". מסר רס''ן אליאב פרג'י, רמ''ד יישומי מיון וגיוס ביחידת שחר.

"הפיתוח הזה חשוב במיוחד בעידן הקורונה, כשאנו מנסים לצמצם זמני שהייה בלשכות הגיוס'', הוסיף רס"ן פרג'י. צו ברשת חוסך לכל מלש''ב כשעה וחצי מהליכי הצו הראשון ועל פי נתוני צה"ל מעל 50 אלף מלש''בים השתמשו בו בשנה האחרונה.

בסיס חכם

אפליקציה שהושקה במהלך השנה ומאפשרת ניהול מחנה דיגיטלי בבסיסי צה''ל. באפליקציה החייל יכול 'להתחבר' למחנה בו הוא משרת ולראות אנשי קשר ובעלי תפקידים, שעות פתיחה של חדר אוכל ושק''ם, אפשרות לדווח על תקלות בינוי (מזגן דולף, לדוגמא), קבלת שירותי רכב, ובקרוב גם עולמות תוכן נוספים כמו תורנויות - והכל מהאפליקציה.

אפליקציית בסיס חכם (צילום: דובר צה''ל)
הלך המזגן בבסיס? זה מה שתעשו | צילום: דובר צה''ל

בצה"ל מציינים כי עד היום הוזנו מעל 2,200 תקלות בינוי ושבר במערכת. "הפידבקים עד כה מצוינים, הן על השימוש הנוח והן על רמת השירות הגבוהה", מסר רס"ן עומר ברוך, רמ"ד פיתוח בדיגיטל ביחידת שחר.

כיום האפליקציה פרוסה ב-10 בסיסים (2,000 משתמשים) וב-2021 תוטמע בשאר הצבא, כשאחת לשבועיים מתווסף מחנה חדשה לפיילוט.

עולם הרפואה

כמו קופת חולים אזרחית, אפליקצית 'טלהרפואה' נועדה למפגשי 'רופא מטופל' מרחוק, כולל שיחת וידאו. עוד כוללת האפליקציה יכולת הזמנת תור לרופא ושליחת תזכורות למטופל.

בתחום זה, הופעלה גם אפליקציית 'mediclick' שמאפשרת בקשת מרשמים ללא הגעה לרופא, תרופות, ימי גימלים וקבלת ההפניות היישר מהנייד, באמצעות 'פורטל הרפואה' באזור האישי של החיילים.

בצה"ל מציינים כי בשנת 2020 כ-48 אלף משרתים חסכו תור לרופא ע''י הגשת טפסים והפניות באמצעות המערכת החדשה.

ת''ש בטאצ'

השנה הושקה אפליקציה למש''קיות הת''ש ולחיילים שמאפשרת לנהל בקשות ת''ש, להעלות קבצים לאפליקציה ולעקוב אחת סטטוס פניית הת''ש גם מהבית, בלי טפסים מיותרים.

חיילת ת"ש בנייד (צילום: דובר צה''ל)
אפליקציית ת"ש בטאץ'. קיצרה תהליכים | צילום: דובר צה''ל

באמצעות האפליקציה הוגשו השנה 67 אלף טפסי ת''ש דרך הנייד ונחסכו ימי סידורים עבור 8,500 חיילים. עוד טוענים בצה"ל כי תהליכי הטיפול בפניות הת''ש התקצרו בזכות האפליקציה ב-60%.

אתר המילואים החדש

הגשת פניות וצווים, שינוי פרטים אישיים, מידע על זכויות המשרת, החזרי תשלומים ועוד. בצבא אומרים כי הוא מבוסס פלטפורמה דיגיטלית צה''לית חדשה ובעל אמצעי הגנה מתקדמים.

צ'אטבוט באזור האישי באתר צה''ל

הבוט כולל שאלות ותשובות בנושאים כלליים, נושאי משאבי אנוש ות״ש, שכר ואשראי, רפואה, לוגיסטיקה, חינוך, כניסה לאזרחות, פרישה ועוד. הבוט אפילו יודע לזהות את הפרט ולענות לו על שאלות שמבוססות על נתוניו האישיים.

אל''ם טלי כספי-שבת (צילום: דובר צה"ל)
אל''ם טלי כספי-שבת, מפקדת יחידת שחר | צילום: דובר צה"ל

''הצ'אט-בוט זמין לכל צה''ל ומאפשר לחיילים לשאול שאלות ולברר פרטים בקלות ובזמינות, בכל שעה ובכל עת, בלי להתקשר למוקדים שונים, והכל במקום אחד'', מסרה שירית שנטל, רמ''ד מוקדי דיגיטל ביחידת שחר.

''החזון שלנו הוא להפוך את חווית השירות של החיילים לטובה ביותר באמצעות טכנולוגיות מתקדמות'', מסכמת אל''ם כספי-שבת. "אנחנו גאים להוביל את מהפכת הדיגיטל בה צה''ל הופך לגוף מהיר יותר, שקוף יותר ויעיל יותר''.