אחרי 20 שנות פעילות כ"שחקנים חשאים" במסגרת המלחמה העולמית בטרור, המטוסים המיוחדים ללוחמה אלקטרונית של חיל האוויר האמריקאי, ה-EC-130H, עוזבים את ביתם בבסיס אל-דפרה שבאיחוד האמירויות, בחזרה לבסיס האם של היחידה בארה"ב.

חיל האוויר האמריקאי הודיע באופן רשמי כי טייסת המשלוח האלקטרונית ה-41 נסגרה בסוף החודש שעבר. אנשי הצוות וכלי הטיס שלה הוחזרו לארה"ב, כחלק מהנסיגה האמריקאית מאפגניסטן ושינוי הפוקוס מהמלחמה העולמית בטרור לאיום מכיוון צבאות רוסיה וסין.

מטוסי ההרקולס המיוחדים נשלחו למפרץ הפרסי זמן קצר אחרי אירועי ה-11 בספטמבר 2001. על פי הפרסום של חיל האוויר האמריקאי, מאז הם ביצעו באזור 14,750 גיחות מבצעיות עם סך כולל של 90,000 שעות טיסה.

אופי הפעולה הייחודי של הטייסת הפך אותה למבוקשת מאוד בפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב. מערכות הל"א (לוחמה אלקטרונית) של מטוסי ההרקולס שלה, מאפשרות לצותת לרשתות הקשר של לוחמי האויב ומרכזי הפיקוד שלהם, לחסום את תעבורת הקשר ואף לפגוע ולשבש תקשורת רשתית ולוויינית, כמו גם לשתול מידע פיקטיבי בכדי לייצר כאוס אצל האויב.

היכולות האלו התפתחו לאורך השנים וככל שחלפו, החשיבות של היחידה במסגרת המלחמה העולמית בטרור הפכה משמעותית יותר. רוב המשימות של הטייסת הזו נשארו חשאיות וספק שהדברים יתפרסמו בקרוב או בכלל.

עם זאת, בהודעה של חיל האוויר האמריקאי נכתב כי בשנים הראשונות של המשימה, כאשר ארה"ב פלשה לעיראק בשנת 2004, "עשרות חיילים עיראקים חיכו לפקודה שתשלח אותם לפגוע במתקני נפט מרכזיים באזור. הפקודה מעולם לא הגיעה אליהם וכל שהם שמעו במערכות שלהם זה רעש סטטי".

מי ששיבש את מערכות התקשורת והפיקוד של העיראקים, היה צוות ל"א מוטס על הרקולס EC-130H. מדובר בנגזרת לוחמה אלקטרונית של מטוס התובלה המפורסם, כאשר מלבד אנשי הצוות, עליו גם 12 אנשי צוות הכוללים מפקד משימה, מנתחי אותות וסייבר, מומחי אחזקה למערכות ועוד.

כלל המערכות שעל המטוס הזה מסווגות ולחיל האוויר האמריקאי יש רק 15 מטוסים מהסוג הזה, שכעת חוזרים כאמור בחזרה לארה"ב אחרי שנים ארוכות מעבר לים.

המטוס הייחודי (צילום: Senior Airman Alex Miller, U.S. Air Force)
מטוס הרקולס EC-130H של חיל האוויר האמריקאי | צילום: Senior Airman Alex Miller, U.S. Air Force