F-35 (צילום: לוקהיד מרטין)
העולם יאלץ להתאזר בסבלנות. ה-F35 | צילום: לוקהיד מרטין

עיכובים אפשריים צפויים באספקת מטוס ה-F35 לחיל האוויר הישראלי בשנת 2016. זאת בעקבות עיכוב משמעותי בהליכי הפיתוח ובתכנית טיסות המבחן שנקבעה למטוס החדשני. דוח שהוציא הפנטגון חוקר את תהליכי הפיתוח שעבר המטוס בשנה האחרונה ומוצא עיכובים וחריגות משמעותיים שעשויים לגרום לדחייה בהשקת המטוס, באספקתו ללקוחות השונים וביניהם – מדינת ישראל.  

על פי הדוח, בשנת 2012 תוכננו למטוס החדש 927 טיסות מבחן. בפועל, בוצעו בו הרבה יותר טיסות משתוכנן מראש – 1092 טיסות. במהלך הפיתוח והמבחנים שנעשו, עלו בעיות, ליקויים ופערים בפיתוח קסדת הקרב הייעודית למטוסים האלו, בפיתוח התוכנה המיועדת להטסת המטוסים, בהטמעת מערכות הנשק שהוא עתיד לשאת ובאספקטים נוספים שמסמלים בשורה התחתונה את מה שהגדיר הפנטגון – "תוצאה לא מספקת".

בעיות נוספות התעוררו סביב יכולת התדלוק תוך כדי טיסה שהמטוס אמור להציע, בהתחממות יתרה של צבע המטוס שסופג את גלי הרדאר ובכך מעניק למטוס תכונות חמקניות, חריגה המשקלים ובעיות נוספות שפוגעות בתכונותיו החמקניות.

הפרויקט הזה שהוא הפרויקט הביטחוני היקר ביותר של ארצות הברית מראשית ימיה, עומד על תקציב עתק כמעט דמיוני של 396 מיליארד דולר ועושה רושם שהמחיר עוד יאמיר. מדובר בפרויקט שכבר עבר קיצוצים ופשרות בעקבות ביקורת של הלקוחות על המחיר הגבוה של המטוס, ביניהן, ויתור על פתח פליטה שיצמצם את החתימה התרמית של המטוס בשמים.

הפנטגון: אי עמידה בלוחות זמנים

הדוח של הפנטגון סוקר את הליך הפיתוח של המטוס החדשני ומסמל בו כשלים ובעיות של  ניהול תכנית טיסות המבחן, ליקויים שכוללים חפיפה יתירה בין עולם הפיתוח, הייצור והניסויים ובעיקר אי עמידה בלוחות זמנים שהוקצבו.

F35 (צילום: Lockheed Martin)
בעיות בפיתוח המטוס, גם לאחר פשרות שנעשו בפיתוחו | צילום: Lockheed Martin

המטוס מפותח כעת בשלושה דגמים ייעודיים שונים – לשימוש חיל הנחתים, לשימוש חיל האוויר ולשימוש חיל הים. הוא ממומן על ידי מספר מדינות: ארה"ב, קנדה, בריטניה, איטליה, תורכיה, דנמרק, הולנד, אוסטרליה ונורבגיה והלקוחות ממתינים לו בתור. הלקוח העיקרי, שהוא הפנטגון, הצהיר כי ירכוש מהיצרנית לוקהיד מרטין 2,443 לפחות במהלך העשור הנוכחי, אלא שגם באשר לזה, המומחים בספקות.

"בעיקוב בהשלמת יעד הניסויים לשנת 2012 דוחה את כל תכנית הניסויים לשנים הקרובות ובינתיים תורם לכך שהתכנית תביא פחות יכולות בתעשייה האווירית בטווח הקרוב", כך כתוב בדוח הפנטגון שנכתב על ידי מיכאל גילמור, מנהל הניסויים האופרטיביים והאומדן של הפנטגון.

הרוחות בארצות הברית סוערות סביב העיכוב הזה ויש שאפילו טוענים לרשלנות פושעת בהתנהלות סביב הפרויקט היוקרתי שהפיתוח שלו בינתיים שנמשך במטרה להתגבר על הקשיים שצצים לאורך הדרך.

תגובת לוקהיד מרטין:

מנציגות לוקהיד מרטין בישראל נמסר בתגובה: "חברת לוקהיד מרטין נמצאת בשנתה השלישית של תוכנית ה-TBR (פיתוח ובדיקה) ואנו ממשיכים להתקדם ולעקוב אחר יעדי התוכנית. בכל הקשור לשלב הפיתוח, בחינה והערכה (DT&E) של התוכנית, לוקהיד מרטין מאמינה שהתוכנית מפגינה יציבות יוצאת מן הכלל, הגדולה באופן משמעותי מכל תוכנית פיתוח מטוסים אחרת, כפי שמסתמן בהשוואות והערכות המבוצעות בתהליך ה-DT&E.

טיסת מבחן היא דוגמה מצוינת לביצועי התוכנית המתמשכת. כפי שנעשה בכל תוכנית פיתוח הנדסית, לחברה תכנון יעדי מבחן במסגרת לוחות הזמנים לביצוע התוכנית כולה. בכל שנה, כאשר סוגיות שונות עולות במהלך בדיקות, צוות בדיקות הטיסה מזהה יעדי בדיקה חדשים היכולים להיות מטופלים במקביל לפתרון הסוגיות שעלו ומצריכות פתרון".

עוד מוסרת היצרנית: "חשוב להסתכל על התוכנית בכללותה מאשר על כל שנה בנפרד - בסוף נובמבר, השלמנו 20,006 נקודות מבחן מול תוכנית של 19,134 נקודות לאותו פרק זמן - המהוות כשליש מכלל תוכניות הבדיקות.

אנו מחוייבים לכך שיעדי המבחן שנדחו יושלמו במלואם, אך התוכנית הכוללת ממשיכה כמתוכנן ובקצב קבוע לפי תוכנית ה-TBR, ונמשיך במתכונת זו גם בשנת 2013. בנוסף, תהליך דומה מתבצע בתחומי פיתוח התוכנה, בדיקות יציבות והסמכות ציוד, בהתאם לתוכנית ה-TBR.

בהיבט המבחנים התפעוליים וההערכתיים, אנו מצפים לספק מוצר העומד בכל התנאים והדרישות ל-OT&E (מחלקה בפנטגון הבודקת את התוכנית) כמתוכנן. אנו מעריכים את המשוב מה-OT&E אודות הצעדים הנדרשים להתבצע בשלוש השנים הבאות, בהתאם לשלבים שנקבעו בתוכנית ה-OT&E".

 

>> טופ סיקרט: כאן מייצרים את המטוסים הישראלים שמרגלים בכל העולם