כך יראה העתיד? בהודעה של הצי האמריקאי וחברת בואינג נמסר שבוצעו 21 משימות שונות במהלך ארבע טיסות ניסוי שהתקיימו בתקופה האחרונה, בהן הטיסו שני מטוסי לוחמה אלקטרונית מסוג EA-18G "גראולר" שנשלטו ממטוס קרב F/A-18-F "סופר צרעה".

בכיר בבואינג צוטט בארה"ב מסביר ש"הטכנולוגיה הזו מאפשרת שמירה על מטוסים מאוישים מחוץ לאזור האיום".

ככל הנראה, על המטוסים כן היה טייס. אולם הוא היה שם רק ליתר ביטחון ותפקד כסוג של "בובה" שתיכנס לפעולה רק במקרה שהמטוס יכנס למצב חרום, מה שלא קרה על פי ההודעה הרשמית.

הניסוי הזה מסמן שני כיוונים לגבי עתיד התעופה הצבאית-קרבית. הראשון הוא הפעלת מבנים משולבים של מטוסים ללא טייס יחד עם מטוסים מאוישים ששולטים בהם.

הכיוון השני זו יכולת להפעיל מטוסי קרב עם או בלי טייס על פי החלטה ומשימה. כאשר המשימה דורשת ניתן להכניס לתא הטייס מערכת שתשלוט בו בלי טייס, במקרי הצורך ומשימות נדרשות להוציא את המערכת ולהכניס במקומה טייס בשר ודם.

יש לציין שכבר היום פועלים בארה"ב מטוסי קרב מסוג F-16 עם מערכות דומות. חלק מהם משמשים אגב כמטרה באימוני קרבות אוויר.

FA-18G הוא מטוס לוחמה אלקטרונית של הצי האמריקאי הפועל מנושאות מטוסים. מפעילים אותו שני אנשי צוות, טייס ומפעיל של מערכות הלוחמה אלקטרונית נגד האויב, מערכות לאיסוף מודיעין ואף לניהול לוחמה פסיכולוגית.

מדובר במחשב עוצמתי מעופף שבמקום פצצות, נושא את אותן מערכות שמעוורות את אמצעי האויב, משתקות את מערכות הקשר והפיקוד שלו ולמעשה, מאפשרות לאמריקאים לתקוף את הצד השני, אחרי שנטרלו אותו.